۰۶ آبان ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۰
خواص این ادویه را بشناسید/  از تقویت حافظه تا لاغری
بازدید:۱۸۴
صد آنلاین | ادویه‌ای که هم می‌توان آن را دود کرد و هم با برخی از مواد غذایی آن را مصرف کرد. این توصیف احتمالا شما را هم به یاد گلپر می‌اندازد. این ماده غذایی سرشار از خاصیت دارویی و درمانی است.
کد خبر : ۱۲۲۵۹۱

 

به گزارش صد آنلاین، از گلپر می‌توان برای تقویت سیستم گوارشی و سیستم ایمنی بدن، تنظیم قند خون و تقویت قلب استفاده کرد. برای استفاده از آن می‌توانید آن را به صورت ادویه در تهیه انواع غذا و سالاد یا به صورت دمنوش مصرف کنید. در این مقاله از دیجی‌کالا مگ علاوه‌بر معرفی خواص گلپر، به مضرات و روش‌های استفاده از آن نیز اشاره کرده‌ایم. همراه ما باشید.

 

 

 

 

خواص گلپر برای کبد

گلپر سرشار از آنتی‌اکسیدان و مواد ضد التهابی است. مصرف منظم گلپر از رسوب چربی‌های مضر جلوگیری می‌کند و احتمال ابتلا به بیماری‌هایی مانند کبد چرب و هپاتیت را تا حدودی کم می‌کند.

خواص گلپر برای قلب

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در گلپر از آسیب رسیدن به سلول‌های قلبی و پیر شدن آن‌ها جلوگیری می‌کند. همچنین این مواد با کنترل فشار خون و کاهش سطح کلسترول موجود در خون باعث بهبود عملکرد عروق قلبی می‌شوند. در نتیجه احتمال ابتلای افراد به بیماری‌های قلبی و سکته مغزی، با مصرف منظم گلپر، کم می‌شود.

 

خواص گلپر برای رحم

گلپر یکی از خوراکی‌های بسیار مفید برای رحم است. مصرف این ادویه هورمون استروژن در زنان را تنظیم می‌کند، باعث افزایش میل جنسی آن‌ها و افزایش احتمال بارداری آنان می‌شود. اگر جزو آن دسته از خانم‌هایی هستید که پریودهای دردناک را تجربه می‌کنند مصرف گلپر می‌تواند گرفتگی‌های بدن شما در این دوران را برطرف کند و باعث تنظیم شدن خلق‌وخوی شما شود. حتی اگر در سنین یائسگی نیز قرار دارید با مصرف گلپر می‌توانید اختلال‌های خلقی خود را به میزان قابل توجهی برطرف کنید.

خواص گلپر برای حافظه

سرد شدن مغز یکی از دلایل کند شدن حافظه و فراموشی است. به همین دلیل توصیه می‌شود برای گرم نگه داشتن مغز از ادویه‌هایی مانند گلپر در رژیم غذایی خود استفاده کنید. مصرف این گیاه به تقویت حافظه و بهبود عملکرد مغز کمک می‌کند.

خواص گلپر برای لاغری

طبع گیاه گلپر گرم است و می‌تواند محیط معده و دستگاه گوارش را نیز گرم کند. اگر محیط معده شما سرد باشد اشتهای زیادی برای خوردن مواد غذایی خواهید داشت. اما با مصرف گلپر اشتهای کاذب شما از بین خواهد رفت. مصرف مواد غذایی چربی‌سوز نیز نقش مهمی در کاهش وزن دارد. برای لاغری شدن با گلپر کافی است هربار پس از ورزش کردن مقداری از چای یا دمنوش این گیاه را مصرف کنید.

 

 

مضرات استفاده از گلپر

هر ماده غذایی علاوه‌بر فوایدی که دارد ممکن است مضراتی نیز به همراه داشته باشد. در ادامه به مضرات مصرف گلپر اشاره کرده‌ایم.

  • حساسیت: عصاره گیاه گلپر سمی است. به همین دلیل ممکن است در صورت تماس پوست خود با عصاره این گیاه دچار خارش، سوزش، قرمزی و اگزما شوید.
  • سقط جنین: در دوران بارداری توصیه می‌شود بیشتر از ۲ گرم گلپر در طول روز استفاده نکنید.
  • نارسایی مثانه و روده: افرادی که مزاج گرمی دارند با مصرف گلپر ممکن است دچار یبوست شوند.
  • سردرد و تپش قلب نیز از دیگر مضرات مصرف گلپر هستند. درصورتی‌که پس از مصرف گلپر دچار سردرد شدید می‌توانید مقداری گلاب بو کنید. سردرد شما برطرف خواهد شد.
 

روش‌های استفاده از گلپر

گلپر را می‌توانید هم به عنوان ادویه و هم به عنوان نوعی دمنوش مصرف کنید. برای استفاده از ادویه گلپر کافی است گیاه خشک شده را آسیاب کرده و آن را با سایر ادویه‌ها و چاشنی‌ها ترکیب کنید. این ادویه خوش‌عطر را می‌توانید با انواع غذا، سالاد و باقالی پخته نوش جان کنید.

روش دیگر مصرف گلپر، مخصوصا برای لاغر شدن و تقویت سیستم گوارشی، تهیه دمنوش این گیاه است. برای این که دمنوش شما تار و کدر نشود بهتر است از گلپرهای آسیاب نشده استفاده کنید. یک قاشق چای‌خوری دمنوش را با یک لیوان آب جوش دم کنید. پس از یک ربع دمنوش گلپر شما آماده است. اگر شب‌ها خواب کافی و خوبی ندارید دمنوش گلپر انتخاب خوبی برای شما است.

 

 

سخن آخر؛ گلپر از جمله گیاهان خوش‌عطر و پر از خاصیت است. از این گیاه می‌توان برای تقویت سیستم ایمنی بدن و تقویت دستگاه گوارش، پاکسازی کبد و کاهش استرس و اضطراب استفاده کرد. همچنین مصرف گلپر تاثیر مستقیمی در کاهش وزن دارد. برای بهره‌مندی از خواص گلپر می‌توان این گیاه را به صورت پودر شده، ادویه یا به صورت دمنوش استفاده کرد.

انتخاب

اشتراک گذاری:
برچسب ها :
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها