۰۶ آبان ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۰
بازدید:۳۷
صد آنلاین | یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که ترکیب درمان دارویی و رفتار درمانی می‌تواند به طور مؤثری به بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس (ام اس) در مقابله با خستگی ناشی از این بیماری کمک کند. این یافته‌ها می‌تواند به تغییر رویکردهای درمانی برای یکی از چالش‌برانگیزترین علائم ام اس منجر شود.
کد خبر : ۱۲۲۵۳۳

راهکار جدید مقابله با «ام اس»: ترکیب درمان دارویی و رفتار درمانی

به گزارش صد آنلاین، یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که ترکیب درمان دارویی و رفتار درمانی می‌تواند به طور مؤثری به بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس (ام اس) در مقابله با خستگی ناشی از این بیماری کمک کند. این یافته‌ها می‌تواند به تغییر رویکردهای درمانی برای یکی از چالش‌برانگیزترین علائم ام اس منجر شود.


به نقل از مدیسن نت، پژوهشگران به بررسی اثرات داروی مودافینیل، که به منظور کاهش خواب‌آلودگی تجویز می‌شود، بر روی بیماران ام اس پرداختند. نتایج نشان داد که این دارو موجب کاهش خستگی در بیماران می‌شود. علاوه بر این، بیماران پس از دریافت درمان شناختی رفتاری (CBT) نیز بهبود قابل‌توجهی در احساس خستگی خود گزارش کردند. در این نوع درمان، بیماران آموزش می‌بینند تا عواملی که علائم خستگی آن‌ها را تشدید یا بهبود می‌بخشد، شناسایی کنند.

ترکیب این دو روش درمانی نیز نتایج مشابهی به همراه داشت. با این حال، محققان دریافتند که عادات خواب بیماران می‌تواند تأثیر زیادی بر اثربخشی هر یک از این درمان‌ها داشته باشد.

دکتر تیفانی برالی، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه میشیگان، اظهار داشت: «این تحقیق شواهد جدیدی ارائه می‌کند که نشان می‌دهد CBT و مودافینیل هر دو برای درمان خستگی ناشی از ام اس مؤثر هستند و می‌توانند به عنوان گزینه‌های درمانی در نظر گرفته شوند.»

حدود ۹۰ درصد از تقریباً ۳ میلیون نفر مبتلا به ام اس در سراسر جهان خستگی را تجربه می‌کنند و تقریباً نیمی از آن‌ها این علامت را بدترین نشانه بیماری خود می‌دانند.

در این مطالعه، نزدیک به ۳۴۰ بیمار به طور تصادفی به گروه‌های مختلف درمان شامل CBT، مصرف مودافینیل، یا ترکیبی از هر دو تقسیم شدند. نتایج نشان داد که بیش از ۶۰ درصد از شرکت‌کنندگان در هر گروه بهبود بالینی معناداری در خستگی خود تجربه کردند.

آنا کراتز، یکی از محققان، بیان کرد: «این درمان‌ها باید به عنوان گزینه‌های بالقوه برای بیماران مبتلا به خستگی مزمن در نظر گرفته شوند.» وی همچنین تأکید کرد که CBT به عنوان یک درمان عملی، مهارت‌های مدیریت خستگی را به بیماران آموزش می‌دهد که می‌توانند به طور نامحدود از آن‌ها استفاده کنند.

نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که بیماران با خواب ضعیف، در هنگام استفاده از CBT، نتایج بهتری در کاهش خستگی دارند. در مقابل، بیمارانی که خواب خوبی دارند، با استفاده از مودافینیل بهبود بهتری را تجربه می‌کنند. این یافته‌ها می‌تواند به توسعه رویکردهای درمانی جامع‌تری برای بیماران مبتلا به ام اس کمک کند.

 

سلامت نیوز

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها