آخرین اخبار
۰۵ آبان ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۱
احکام و آداب نماز شب اول قبر / تأثیر نماز شب اول قبر بر روح متوفی
بازدید:۴۹۶
صد آنلاین | نماز شب اول قبر، که به نام‌های نماز وحشت یا لیله الدفن نیز شناخته می‌شود، نمازی است که در شب اول دفن متوفی خوانده می‌شود.
کد خبر : ۱۲۲۱۸۶

به گزارش صد آنلاین،  این نماز به‌طور معمول بین نماز مغرب و عشا انجام می‌گیرد و به‌عنوان یک هدیه از سوی زندگان به آنانی که از دنیا رفته‌اند، به حساب می‌آید. با خواندن این نماز، علاوه بر کسب ثواب، می‌توان امید داشت که دیگران نیز برای ما در زمان مرگ خود دعا کنند.

 

 

مفهوم و اهمیت نماز شب اول قبر

در آموزه‌های دینی، عنوان نماز شب اول قبر به‌طور خاص وجود ندارد، اما این نماز در بین مردم به‌عنوان یک عمل مستحب شناخته شده است. این نماز به‌طور ویژه برای تسکین روح متوفی و رفع وحشت او از عالم قبر برگزار می‌شود. به همین دلیل به آن نماز وحشت گفته می‌شود، چرا که روح متوفی به‌دلیل عدم آشنایی با دنیای قبر، احساس ترس و نگرانی دارد و این نماز به او کمک می‌کند تا از این احساس دور شود.

 

 

چگونگی خواندن نماز شب اول قبر

نماز شب اول قبر به‌صورت زیر خوانده می‌شود:

  1. رکعت اول:

    • سوره حمد
    • آیه الکرسی (از «الله لا اله الا هو...» تا «...و هو العلی العظیم»)
  2. رکعت دوم:

    • سوره حمد
    • ۱۰ مرتبه سوره قدر (انا انزلناه...)

پس از اتمام نماز، باید بگویید:
«اللهم صل علی محمد و آل محمد وَ ابعَث ثوابَها الى قَبرِ فُلان» و به جای "فلان"، نام میت را ذکر کنید.

 

 

زمان مناسب برای خواندن نماز

بهتر است نماز شب اول قبر بین نماز مغرب و عشا خوانده شود، اما در واقع این نماز می‌تواند در تمام طول شب اول دفن، از غروب تا سپیده‌دم، اقامه شود.

 

  • زمان خواندن: اگرچه بهترین زمان برای خواندن این نماز بعد از نماز عشا است، اما می‌توان آن را در هر زمان از شب اول قبر خواند.
  • کفایت در خواندن: این نماز واجب کفایی نیست و هر فردی می‌تواند آن را به‌صورت فردی بخواند و ثوابش را به میت هدیه کند.
  • اجیر کردن برای نماز: اجیر کردن و دریافت اجرت برای خواندن این نماز بلامانع است، اما بهتر است به‌عنوان یک عمل نیکو به نمازگزار هدیه داده شود.
  • تکرار نماز: یک فرد می‌تواند چندین بار این نماز را با نیت اهدای ثواب به متوفی بخواند.

 

 

محدث نوری در کتاب «دارالسلام» می‌نویسد: «استاد ما، ملا فتحعلی سلطان آبادی، عادت داشت که برای هر شخصی که از دنیا می‌رفت، دو رکعت نماز شب دفن یا نماز وحشت بخواند. روزی یکی از دوستان او در خواب متوفی را دید و از حال او پرسید. متوفی به او گفت که آن دو رکعت نماز موجب نجات او از عذاب شد و به‌دلیل این احسان، به راحتی عبور کرده است.»

این روایت‌ها نشان می‌دهد که نماز شب اول قبر می‌تواند فشار قبر را کاهش دهد و تسکینی برای روح متوفی باشد.

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
پربیننده‌ها پربحث‌ها