۰۵ آبان ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
فشار خون بالا باعث ابتلا به دیابت می شود؟
بازدید:۱۶۳
صد آنلاین | در حالی که فشار خون بالا یک عامل خطر مهم برای دیابت است، همه افراد مبتلا به فشار خون بالا به این بیماری مبتلا نمی شوند. 
کد خبر : ۱۲۲۱۶۹

به گزارش صد آنلاین،  فشار خون بالا و دیابت دو وضعیت سلامتی به هم مرتبط هستند. در حالی که همه افراد مبتلا به فشار خون بالا به دیابت مبتلا نمی شوند، اما این خطر در مقایسه با افرادی که فشار خون طبیعی دارند به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.


درک مکانیسم های مرتبط با این دو شرایط می تواند به افراد کمک کند تا گام های پیشگیرانه ای برای مدیریت سلامت خود بردارند.

دکتر آنوپام آناند پزشکی عمومی توصیه کرد:

 

عوامل خطر مشترک در فشار خون بالا و دیابت

فشار خون و دیابت هر دو عوامل خطر مشترک دارند که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

 

1. مقاومت به انسولین

در این شرایط سلول های بدن کمتر به انسولین پاسخ می دهند که یک عامل کلیدی در هر دو شرایط است.

 

2. چاقی

اضافه وزن، به خصوص در اطراف شکم، خطر ابتلا به فشار خون و دیابت را افزایش می دهد.

 

3. عدم تحرک بدنی

سبک زندگی بی تحرک که شامل عدم فعالیت بدنی است، بسیار بیشتر از اضافه وزن منجر به افزایش ریسک هر دو شرایط می شود.

 

4. ژنتیک

بیشتر بیماری های مزمن تا حدودی با ژن های شما ارتباط دارند. به طور مشابه، سابقه خانوادگی می تواند در خطر ابتلا به فشار خون و دیابت نقش داشته باشد.

 

 

مکانیسم های ارتباط فشار خون با خطر دیابت

مطالعات متعدد ارتباط بین فشار خون بالا و خطر دیابت را تایید کرده اند. متاآنالیز منتشر شده در Diabetes Care نشان داد که خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در افراد مبتلا به فشار خون بالا 1.6 برابر بیشتر از افراد دارای فشار خون طبیعی است. علاوه بر این، به ازای هر 10 میلی متر جیوه افزایش فشار خون سیستولیک، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 تا 12 درصد افزایش می یابد.

فشار خون بالا می تواند به طور قابل توجهی خطر ابتلا به دیابت را از طریق مکانیسم های مختلفی افزایش دهد که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

 

1. آسیب عروق خونی

فشار خون بالا نیروی بیش از حدی بر دیواره رگ‌های خونی وارد می‌کند که منجر به آسیب و باریک شدن می‌شود که به نوبه خود تحویل انسولین به سلول‌ها را مختل می‌کند و منجر به مقاومت به انسولین و در نهایت دیابت می‌شود.

 

2. آسیب کلیه

فشار خون بالا همچنین می تواند باعث شود کلیه ها بیش از حد کار کنند و در نتیجه آسیب ببینند و منجر به ایجاد التهاب و محدود کردن جریان خون شود که به نوبه خود بر توانایی آنها در فیلتر کردن گلوکز تأثیر می گذارد و در نتیجه منجر به هیپرگلیسمی (قند خون بالا) می شود.

 

3. التهاب

التهاب مزمن می‌تواند با اختلال در عملکرد گیرنده‌های انسولین در سلول‌ها منجر به مقاومت به انسولین شود و تنظیم موثر سطح قند خون را برای انسولین دشوار می‌کند.

 

 

همه افراد مبتلا به فشار خون بالا به دیابت مبتلا نمی شوند

در حالی که فشار خون بالا یک عامل خطر مهم برای دیابت است، همه افراد مبتلا به فشار خون بالا به این بیماری مبتلا نمی شوند. عوامل متعددی می تواند بر این خطر تأثیر بگذارد. این موارد عبارتند از:

  • مدت و شدت فشار خون بالا
  • وجود سایر عوامل خطر مانند چاقی، کم تحرکی و سابقه خانوادگی
  • مدیریت موثر و کنترل شده فشار خون

 

گام هایی برای به حداقل رساندن خطر ابتلا به دیابت

اگر مبتلا به فشار خون بالا هستید، انجام اقدامات پیشگیرانه می تواند به کاهش خطر ابتلا به دیابت کمک کند:

  • فشار خون را به طور منظم کنترل کنید.
  • وزن سالم داشته باشید.
  • فعالیت بدنی داشته باشید.
  • از یک رژیم غذایی متعادل پیروی کنید.
  • استرس را مدیریت کنید.
  • به طور منظم چکاپ دهید.

 

 

نتیجه گیری

پاسخ به این سوال که آیا تمام اختلالات فشار خون بالا خطر دیابت را افزایش می دهند، خیر است! با این حال، ارتباط قوی بین فشار خون بالا و دیابت وجود دارد. در حالی که همه افراد مبتلا به فشار خون بالا به دیابت مبتلا نمی شوند، خطر آن به طور قابل توجهی افزایش می یابد. از این رو، یک سبک زندگی سالم را در پیش بگیرید، فشار خون را به طور منظم کنترل کنید و با پزشک همکاری نزدیک داشته باشید تا به طور موثر خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهید و سلامت کلی آنها را بهبود بخشید.

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها