آخرین اخبار
۰۵ آبان ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۱
چگونه سفره حضرت زهرا (س) برکت را به خانواده‌ها می‌آورد؟
بازدید:۲۷۱
صد آنلاین | حضرت زهرا (س) در میان مردم ایران به عنوان «ام‌النبی» شناخته می‌شود و زنان ایرانی به وی ارادت ویژه‌ای دارند.
کد خبر : ۱۲۲۱۶۴

به گزارش صد آنلاین،  برای برآورده شدن حاجت‌ها و آرزوها، به ایشان توسل می‌جویند. این توسل عموماً از طریق نذر و برپایی سفره‌های نذری به همراه خطبه‌خوانی انجام می‌شود. پختن آش و حلوای نذری و خیرات خرما در راه خدا به نام ایشان، از آداب سفره حضرت زهرا (س) است.

 

 

آداب سفره حضرت زهرا در نقاط مختلف ایران

مراسم سفره‌اندازی در نقاط مختلف ایران، از جمله در تهران، خراسان، یزد و کردستان برگزار می‌شود. این مراسم به حفظ و صیانت از فرهنگ و مذهب کمک می‌کند و به نوعی ضامن بقای خانواده‌های مسلمان و معتقد به اهل بیت (ع) است.

 

 

زمان برگزاری سفره

سفره حضرت زهرا (س) در زمان مشخصی برگزار نمی‌شود و می‌تواند در هر روز از سال و در هر ساعتی انداخته شود. در خراسان، یزد و سمنان این مراسم معمولاً در روزهای سه‌شنبه و در تهران نیز در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه برگزار می‌شود. در دیگر نقاط، این مراسم معمولاً در روز جمعه و ایام دهه فاطمیه برگزار می‌گردد.

 

 

اجزای سفره حضرت زهرا (س)

سفره حضرت زهرا (س) شامل یک پارچه سفید است که در میان اتاق گسترش می‌یابد و خوراکی‌های نذری بر روی آن چیده می‌شود. هرکس نوعی خوراکی که نذر کرده را تهیه می‌کند و به صاحب سفره می‌دهد.

 

 

شرایط برگزاری سفره

از مهم‌ترین شرایط برگزاری سفره، حلال بودن مواد غذایی و پاکیزگی زنان شرکت‌کننده در مراسم است. همچنین برخی زنان برای تهیه مواد خوراکی از دوشیزگان نابالغی که به نام زهرا شناخته می‌شوند، کمک می‌گیرند.

 

 

مراسم و پذیرایی

در این مراسم، صاحب سفره دو رکعت نماز حاجت را با حضور زنان حاجت‌مند می‌خواند و با نیت، از حضرت زهرا (س) درخواست می‌کند که حاجتشان برآورده شود.

پس از برگزاری مراسم و خطبه‌خوانی، صاحب سفره آش نذری تهیه می‌کند و آن را بین حضار و همسایگان تقسیم می‌کند. این آداب موجب می‌شود که همگان به نیت شفا و برآورده شدن حاجات خود، آش را تناول کنند.

 

 

سفره حضرت زهرا در نقاط مختلف

در هر منطقه، آداب و رسوم سفره حضرت زهرا (س) ممکن است متفاوت باشد، اما همواره شامل مواردی همچون توسل به حضرت، نذر و برپایی سفره نذری است. خطبه‌خوانی نیز در برخی مناطق توسط زنان و مردان مومن انجام می‌شود.

 

 

ملزومات سفره

از ملزومات مهم سفره حضرت زهرا (س) می‌توان به کتب دعا، شمع، نمک، مهر و تسبیح اشاره کرد. آرد گندم نیز یکی از اجزای اصلی در این مراسم به شمار می‌رود.

 

 

محل برگزاری سفره

مراسم سفره حضرت زهرا (س) غالباً در منازل دوست‌داران ایشان برگزار می‌شود، اما در صورت نیاز به دعوت افراد بیشتری، این مراسم در مساجد، حسینیه‌ها و فاطمیه‌ها نیز برگزار می‌شود.

 

 

نتیجه‌گیری

آداب و رسوم سفره حضرت زهرا (س) نمادی از ارادت و محبت به این بانوی بزرگوار است و به تقویت روحیه همبستگی و انسجام در جامعه مسلمان کمک می‌کند.

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها