آخرین اخبار
۰۲ آبان ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۵
بازدید:۲۱۶
صد آنلاین | قطع ناگهانی برخی از داروها مانند مسدود کننده های بتا، بنزودیازپین ها و داروهای ضد افسردگی، می تواند منجر به علائم ترک شود. علائم خاصی که تجربه می کنید بر اساس دارو متفاوت است.
کد خبر : ۱۲۱۵۹۳

10 دارویی که قطع ناگهانی آنها خطرناک است

به گزارش صد آنلاین، قطع ناگهانی برخی از داروها مانند مسدود کننده های بتا، بنزودیازپین ها و داروهای ضد افسردگی، می تواند منجر به علائم ترک شود. علائم خاصی که تجربه می کنید بر اساس دارو متفاوت است.


 به نقل از goodrx دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است بخواهید مصرف دارو را متوقف کنید. شاید عوارض جانبی ناخواسته ای دارید. یا شاید، آنطور که انتظار داشتید اثربخش نبوده اند. بدون توجه به دلیل، ممکن است به طور قابل درک وسوسه شوید که داروی خود را بدون صحبت با متخصص  متوقف کنید. فراموش نکنید که قطع ناگهانی برخی داروها می تواند خطرناک باشد. نه تنها ممکن است وضعیت پزشکی شما بدتر شود، بلکه ممکن است عوارض جانبی مشکل ساز یا علائم ترک را نیز تجربه کنید.

قطع ناگهانی برخی از داروها، مانند داروهای ضد افسردگی هر چه مدت بیشتری از آنها استفاده کرده باشید خطرناکتر است. دوز برخی از داروها باید به تدریج کاهش یابد بنابراین بدون مشورت با پزشک داروی خود را ناگهانی قطع نکنید.

1. کلونیدین (Catapres، Nexiclon XR)
کلونیدین (Catapres، Nexiclon XR) دارویی است که برای فشار خون بالا، اختلال کم توجهی بیش فعالی (ADHD) در کودکان و سندرم تورت استفاده می شود. برای شرایط دیگر، مانند ترک سیگار و مواد افیونی یا الکل نیز گاهی کاربرد دارد. قطع ناگهانی کلونیدین می تواند باعث افزایش هورمون های استرس، به ویژه نوراپی نفرین (نورآدرنالین) شود و می تواند باعث "فشار خون برگشتی" شود که در آن فشار خون شما به طور ناگهانی به سطوح خطرناک افزایش می یابد. 
قبل از قطع مصرف کلونیدین، با پزشک خود در مورد داروهای جایگزین صحبت کنید و اگر انجام این کار بی خطر است، آنها می توانند برنامه ای برای کاهش ایمن دوز کلونیدین ارائه دهند.
آیا داروهای فشار خون شما قدیمی شده است؟ اگر از داروهای قدیمی‌تری برای کنترل فشار خون خود استفاده می‌کنید، ممکن است زمان تغییر آن فرا رسیده باشد.
چگونه با خیال راحت مصرف یک داروی ضد افسردگی را متوقف کنید؟ چه داروهای ضد افسردگی را تغییر دهید و چه درمان را به طور کامل متوقف کنید، کاهش آهسته بهترین راه برای جلوگیری از علائم ترک است.

2. پروپرانولول (ایندرال) و سایر داروهای فشار خون
پروپرانولول (ایندرال) بسیاری از بیماری های قلبی را درمان می کند. این بیماری ها شامل فشار خون بالا، درد قفسه سینه و ریتم نامنظم قلب است. همچنین می تواند از قلب پس از حمله قلبی محافظت کند. سایر کاربردهای پروپرانولول مورد تایید FDA شامل درمان لرزش ، تومور خاص غده فوق کلیوی (فئوکروموسیتوم)، و پیشگیری از میگرن است. همچنین گاهی اوقات از آن برای اضطراب عملکرد استفاده می شود.
پروپرانولول متعلق به گروهی از داروها به نام مسدود کننده های بتا است. قطع ناگهانی مسدودکننده بتا ممکن است منجر به ترک شود و علائم و نشانه های زیر را ایجاد کند:
فشار خون بالا
درد قفسه سینه
اضطراب
ضربان قلب سریع
حمله قلبی

همچنین به خاطر داشته باشید که قطع ناگهانی هر داروی فشار خون می تواند خطرناک باشد. قبل از قطع هر یک از این داروهای فشار خون با پزشک خود صحبت کنید:

مسدود کننده های کانال کلسیم، مانند آملودیپین (Norvasc) 
مسدود کننده های گیرنده آنژیوتانسین (ARBs)، مانند لوزارتان (کوزار)
دیورتیک ها، مانند اسپیرونولاکتون (آلداکتون)

3. ونلافاکسین (Effexor XR)
ونلافاکسین (Effexor XR)متعلق به گروهی از داروها به نام مهارکننده‌های بازجذب سروتونین و نوراپی نفرین (SNRIs) است. می تواند شرایطی مانند افسردگی ، اضطراب و اختلال هراس را درمان کند. 

قطع سریع ونلافاکسین می تواند منجر به علائم ترک شود. علائم معمولاً 24 تا 48 ساعت پس از قطع دارو شروع می شود و ممکن است شامل موارد زیر باشد:

تحریک پذیری
حالت تهوع
استفراغ کردن
سرگیجه
کابوس 
سردرد

احساس سوزن سوزن شدن روی پوست
قبل از قطع ونلافاکسین با HCP خود صحبت کنید. آنها احتمالاً توصیه می کنند که دوز خود را به آرامی کاهش دهید. در مطالعات انجام شده روی ونلافاکسین، دوزها به میزان 75 میلی گرم در هفته تا قطع دارو کاهش یافت. گاهی اوقات، ممکن است لازم باشد دوز دارو طی چند ماه کاهش یابد تا از علائم ترک جلوگیری شود.

4. پاروکستین (پاکسیل)
پاروکستین (Paxil) متعلق به گروهی از داروها به نام مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) است. این دارو برای درمان شرایطی مانند افسردگی، اضطراب و برخی علائم یائسگی استفاده می شود.
پاروکستین SSRI است که به احتمال زیاد باعث علائم ترک می شود.

به طور کلی قبل از توقف آن باید به تدریج دوز دارو را کاهش داد. اگر مصرف آن را به طور ناگهانی قطع کنید، علائم ظاهر شده ممکن است شامل موارد زیر باشد :

حالت تهوع
سردرد
سرگیجه 
علائم شبیه آنفولانزا
اضطراب
گیجی
تحریک پذیری
اختلالات خواب (مانند رویا دیدن بیش از حد یا بی خوابی) 

5. بنزودیازپین ها
بنزودیازپین ها - مانند آلپرازولام (زاناکس)، لورازپام (آتیوان) و دیازپام (والیوم) - برای علائم اضطراب و حملات پانیک استفاده می شوند. آنها همچنین برای انواع بیماری های دیگر، از جمله بی خوابی و اختلال مصرف الکل، بدون برچسب تجویز می شوند.
بنزودیازپین ها را نباید به طور ناگهانی قطع کرد. اگر به طور ناگهانی مصرف این داروها را متوقف کنید، علائم ترک - از جمله تشنج - ممکن است رخ دهد. تشنج ممکن است بلافاصله پس از قطع بنزودیازپین اتفاق بیفتد، اما ممکن است چند روز بعد نیز رخ دهد.

سایر علائم ترک بنزودیازپین ممکن است شامل موارد زیر باشد:

سردرد
تپش قلب
عرق کردن
حالت تهوع
مشکل خواب و کابوس
تحریک پذیری یا تحریک پذیری
اضطراب یا حملات پانیک
هذیان
در صورتی که برای مدت طولانی دارو مصرف کرده باشید، علائم بالا ممکن است رخ دهند. علائم ترک معمولاً در عرض 2 تا 5 روز پس از قطع بنزودیازپین ظاهر می شود. کاهش آهسته دوز با کمک پزشک  می تواند به شما در جلوگیری از علائم جدی ترک کمک کند.

6. توپیرامات (توپاماکس)
توپیرامات برای درمان صرع و پیشگیری از میگرن تایید شده است. همچنین یکی از دو داروی Qsymia (فنترمین / توپیرامات) است که برای کمک به کاهش وزن استفاده می شود و برای درمان اختلال مصرف الکل نیز کاربرد دارد.
علائم ترک توپیرامات زمانی رخ می دهد که به جای کاهش دوز، مصرف آن به شکل ناگهانی قطع شود. بزرگترین خطر این است که تشنج شما بدتر شود. به جای قطع یکباره توپیرامات، پزشک می تواند به شما کمک کند دوز مصرفی خود را به تدریج کاهش دهید.

7. گاباپنتین (نورونتین)
گاباپنتین (Neurontin) برای درمان تشنج و درد عصبی تایید شده است. همچنین از آن برای درمان علائم ترک در اختلال مصرف الکل استفاده می شود. اما نباید به طور ناگهانی مصرف گاباپنتین را قطع کنید. علائم ترک می تواند 12 ساعت پس از قطع آن شروع شود. 

علائم ترک گاباپنتین در افرادی که این دارو را با دوز بالا مصرف می‌کنند یا در افرادی که آن را برای مدت طولانی مصرف می‌کنند، بیشتر رخ می‌دهد. این علائم عبارتند از:

تحریک پذیری
اضطراب و بی قراری
خستگی
حساسیت به نور
سرگیجه
ضربان قلب نامنظم
اگر گاباپنتین را برای تشنج مصرف می کنید، قطع آن می تواند باعث بازگشت یا تشدید تشنج شود. به همین دلیل مهم است که قبل از قطع گاباپنتین با پزشک خود صحبت کنید. 

8. پردنیزون و سایر کورتیکواستروئیدها
پردنیزون یک داروی کورتیکواستروئیدی است که می تواند بسیاری از شرایط پزشکی مانند آلرژی، بیماری التهابی روده (IBD) و سایر بیماری های مرتبط با التهاب را درمان کند.
اگر بیش از 1 هفته پردنیزون یا سایر استروئیدهای خوراکی مصرف کرده اید، در صورت قطع ناگهانی آن ممکن است عوارض جانبی ترک را تجربه کنید. همچنین می تواند با کورتیکواستروئیدهای با قدرت بالاتر، صرف نظر از مدت زمانی که آن را مصرف کرده اید، رخ دهد. این به این دلیل است که توقف ناگهانی کورتیکواستروئیدها می تواند باعث شود غدد فوق کلیوی شما به درستی کار نکنند و آنها نتوانند به اندازه کافی هورمون هایی را که به عملکرد طبیعی بدن شما کمک می کنند تولید کنند.

قطع پردنیزولون می تواند منجر به علائم زیر شود:

ضعف
حالت تهوع
استفراغ کردن
اسهال
درد شکم
بسته به اینکه کورتیکواستروئیدها را برای چه مصرف می کنید، معمولاً در دوزهای ترکیبی تجویز می شوند. در غیر این صورت، مطمئن شوید که با پزشک خود در مورد نحوه قطع آهسته دارو صحبت کنید.

9. داروهای ضد درد مخدر
مواد افیونی مانند کدئین، مورفین (MS Contin) و اکسی کدون (OxyContin)، داروهای مسکن تجویزی هستند. اگر برای مدت طولانی از مواد افیونی استفاده کرده اید، قطع ناگهانی آن می تواند باعث علائم ترک شود .

شما ممکن است بین 1 تا 3 روز پس از آخرین دوز خود متوجه این علائم شویدو  ممکن است علائم زیر را داشته باشید:
عرق کردن
اسهال
درد
بی قراری
اضطراب 

اگر برای کنترل درد به مواد افیونی نیاز دارید، مصرف کمترین دوز برای کوتاه ترین زمان ممکن می تواند به شما در جلوگیری از علائم ترک مواد افیونی کمک کند. مصرف کمتر دارو به این معنی است که بعداً قطع آن آسان تر است اما اگر داروی اپیوئیدی را به مدت طولانی مصرف می کنید، بهتر است به جای قطع ناگهانی دارو، دارو را آهسته قطع کنید. 

10. باکلوفن (لیورسال)
باکلوفن (Lioresal، Fleqsuvy) متعلق به گروهی از داروها به نام شل کننده های عضلانی است. اسپاسم عضلانی در افراد مبتلا به آسیب نخاعی و ام اس را درمان می کند .

قطع مصرف باکلوفن می تواند از اشکال تزریقی یا خوراکی رخ دهد. علائم ترک این دارو عبارتند از: 

تب
ضعف
حالت تهوع
تشدید اسپاسم عضلانی

قطع ناگهانی دارو در برخی موارد می تواند باعث توهم، هذیان و تشنج شود. اگر درمان نشود، حتی می تواند منجر به مرگ شود.اگر باکلوفن خوراکی مصرف می کنید یا باکلوفن تزریقی دریافت می کنید، داروی خود را به طور ناگهانی قطع نکنید. ام نمی شود.

 

سلامت نیوز

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها