آخرین اخبار
۲۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۳
بازدید:۶۲
صد آنلاین | معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: پوکی استخوان و شکستگی‌های ناشی از آن در زنان بیشتر از مردان شایع است.
کد خبر : ۱۲۰۷۸۷
زنان‌ قربانیان پوکی استخوان/ بیماری خاموش را جدی ‌بگیریم

به گزارش صد آنلاین، محمد جعفرزاده به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی پوکی استخوان و پویش همگانی پوکی استخوان اظهار داشت: پوکی استخوان یک اختلال شایع و جدی در استخوان است که با کاهش تراکم استخوانی همراه بوده و شیوع این اختلال در سالمندان و به ویژه زنان بعد از سنین یائسگی بسیار بالاست.


وی تصریح کرد: مهمترین و شایع ترین پیامد پوکی استخوان، شکستگی است که به طور شایع‌تری در مچ دست، لگن و مهره‌های کمری رخ می‌دهد.

رئیس مرکز بهداشت استان اردبیل گفت: در سراسر جهان شکستگی‌های ناشی از پوکی استخوان در افراد بالای 50 سال از هر سه زن یک نفر و از هر پنج مرد یک نفر را درگیر می‌کند.

جعفرزاده با اشاره به عوامل خطر این بیماری افزود: افزایش سن، عدم تحرک، یائسگی خانم‌ها، رژیم غذایی فاقد کلسیم، مصرف برخی داروها همانند کورتیکو استروئیدها، مصرف سیگار، عدم تماس با نور خورشید و نیز زمینه‌های ارثی و عوامل ژنتیکی از جمله عوامل خطر این بیماری است.

وی با بیان اینکه شعار امسال روز جهانی پوکی استخوان با عنوان «هر قدم یک گام به سوی استخوان‌های قوی‌تر» نامگذاری شده است، خاطرنشان کرد: پوکی استخوان که در اصطلاح «بیماری خاموش» گفته می‌شود تا زمان بروز شکستگی هیچ علائم و نشانه‌ای ندارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل اضافه کرد: برای سلامت استخوان‌ها و عضلات باید تغذیه مناسب را که شامل مقادیر لازم ویتامین ‌D، کلسیم و پروتئین است، رعایت کنیم.

رئیس مرکز بهداشت استان بیان کرد: نکات مهم برای بهبود سلامت و حفظ قدرت استخوان‌ها و عضلات و کاهش خطر پوکی استخوان شامل داشتن فعالیت بدنی و رژیم غذایی غنی از کلسیم، پروتئین و مصرف مکمل ویتامین D است.

تسنیم

 
اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها