۲۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۷
بهترین روش های درمانی سرطان دهانه رحم
بازدید:۱۳۰
صد آنلاین | دهانه رحم قسمت پایینی رحم است، جایی که رحم به واژن می رسد. سرطان دهانه رحم (سرطان سرویکس) زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌های طبیعی در دهانه رحم، به سلول‌های غیرطبیعی تبدیل می‌شوند و خارج از کنترل، رشد می‌کنند. اکثر افرادی که در مراحل اولیه، سرطان دهانه رحم آنها تشخیص داده می شود و درمان می شوند؛ پیامد بسیار خوبی دارند.
کد خبر : ۱۲۰۵۲۷

به گزارش صد آنلاین، اگر سرطان دهانه رحم دارید، فقط بدانید که معمولاً بسیار قابل درمان است به خصوص اگر پزشک شما آن را زود تشخیص داده باشد. اگر چنین است، چندین گزینه برای درمان آن، تسکین علائم و کمک به طول عمر بیشتر وجود دارد.


ابتدا، پزشک شما باید مرحله سرطان یعنی اندازه آن و اینکه آیا به سایر قسمت های بدن سرایت کرده است را تعیین می کند. آنها بر اساس مرحله و نوع سرطان دهانه رحم، درمانی را انتخاب خواهند کرد که بیشترین احتمال را دارد که سرطان را کنترل کند.

آنها همچنین سن شما و اینکه آیا می خواهید توانایی خود را برای بچه دار شدن حفظ کنید را در نظر خواهند گرفت.

درمان های سرطان دهانه رحم عبارتند از:

  • شیمی درمانی
  • پرتودرمانی
  • عمل جراحی
  • درمان هدفمند

برای بررسی همه گزینه های خود وقت بگذارید. مطمئن شوید که نحوه عملکرد هر درمان را درک کرده اید. اگر در مورد چیزی مطمئن نیستید، سؤال بپرسید.

 

 

عمل جراحی برای درمان سرطان دهانه رحم

جراحی درمان اصلی سرطان دهانه رحم است. گاهی اوقات برای کوچک کردن تومور قبل از جراحی یا برای از بین بردن سلول های سرطانی باقی مانده پس از جراحی، شیمی درمانی یا پرتودرمانی هم انجام می دهید. نوع جراحی شما بستگی به بزرگی سرطان و گسترش آن دارد.

برخی از انواع جراحی سرطان دهانه رحم می تواند بر توانایی شما برای بچه دار شدن تأثیر بگذارد. قبل از تصمیم گیری در مورد یک روش، در مورد خطرات آن با پزشک خود صحبت کنید.

کانیزاسیون: این جراحی می تواند سرطان های بسیار کوچک دهانه رحم را که گسترش نیافته اند درمان کند. جراح ناحیه ای مخروطی شکل از سلول های غیرطبیعی دهانه رحم شما را برمی دارد. این نوع جراحی با یک چاقو، لیزر یا یک حلقه سیمی نازک و گرم انجام می شود. پس از کونیزاسیون، همچنان می توانید بچه دار شوید.

هیسترکتومی کامل: این جراحی رحم و دهانه رحم شما را از بین می برد. این درمان اصلی برای سرطان های کوچکی است که به خارج از دهانه رحم گسترش نیافته اند.

این نوع جراحی می تواند از طریق روش های زیر انجام شود:

  • هیسترکتومی شکمی
  • هیسترکتومی لاپاراسکوپی

در طول این عمل، جراح شما همچنین ممکن است لوله‌های فالوپ و تخمدان‌ها و همچنین غدد لنفاوی لگن شما را بردارد تا ببیند آیا سرطان گسترش یافته است یا خیر.

پس از هیسترکتومی باید 1 تا 5 روز در بیمارستان بمانید. زمان نقاهت برای جراحی لاپاراسکوپی سریعتر از جراحی شکم است.

بعد از هیسترکتومی نمی توانید بچه دار شوید. اگر هنوز بچه می‌خواهید و این روش را انتخاب می‌کنید، با پزشک خود در مورد گزینه‌هایی مانند فریز کردن تخمک یا جنین خود صحبت کنید.

هیسترکتومی رادیکال اصلاح شده: این جراحی معمولاً برای سرطان دهانه رحم در مراحل اولیه است که به خارج از دهانه رحم گسترش نیافته است. در طول هیسترکتومی رادیکال، پزشک رحم و دهانه رحم را به همراه رباط هایی که رحم را در جای خود نگه می دارند و قسمت بالایی واژن را در کنار دهانه رحم برمی دارد. غدد لنفاوی لگن نیز ممکن است برداشته شوند.

جراحی معمولاً با یک برش بزرگ در شکم انجام می شود یا با کمک لاپاراسکوپی از طریق واژن انجام می شود.

مدت زمان بستری شدن شما در بیمارستان پس از هیسترکتومی رادیکال معمولاً بین 5 تا 7 روز است. ممکن است پس از جراحی برای رفتن به دستشویی مشکل داشته باشید و ممکن است برای ادرار کردن به یک لوله موقت به نام کاتتر نیاز داشته باشید.

تراکلکتومی: اگر سرطان دهانه رحم در مراحل اولیه دارید و همچنان می خواهید بچه دار شوید، این روش گزینهی مناسبی برای شما است. جراح دهانه رحم و بالای واژن را برمی‌دارد، اما قسمت اعظم رحم را دست نمی زند. این کار را می‌توان از طریق یک برش باز یا لاپاراسکوپی در شکم انجام داد یا می‌توان از طریق واژینال انجام داد. اگر باردار شوید باید با سزارین زایمان کنید.

جراحی بیرون زدگی لگن: این جراحی زمانی استفاده می شود که سرطان دهانه رحم عود کرده و به خارج از دهانه رحم گسترش یابد. جراح دهانه رحم، رحم و غدد لنفاوی مجاور شما را برمی دارد. اعضای دیگر مانند مثانه، واژن، رکتوم و بخشی از کولون نیز ممکن است برداشته شوند، بسته به اینکه سرطان شما تا چه حد گسترش یافته است. اگر مثانه یا راست شما برداشته شود، جراح مسیرهای جدیدی را برای خارج کردن ادرار و مواد زائد از بدن شما ایجاد می کند.

 

 

پرتودرمانی برای درمان سرطان دهانه رحم

تابش از اشعه ایکس با انرژی بالا برای کشتن سلول های سرطانی و توقف رشد آنها استفاده می کند. ممکن است قبل یا بعد از جراحی، یا اگر سرطان شما به خارج از دهانه رحم گسترش یافته باشد، پرتو درمانی دریافت کنید.

شما می توانید از دو طریق پرتودرمانی دریافت کنید:

  • براکی تراپی: شما از طریق دستگاه کوچکی که در داخل بدن، نزدیک دهانه رحم قرار داده شده است، پرتو درمانی می شوید. این روش برای سرطان دهانه رحم در مراحل اولیه انجام می شود. می توان آن را در بیمارستان و یا گاهی در خانه انجام داد.
  • پرتودرمانی خارجی EBRT: اغلب با براکی تراپی ترکیب می شود تا از عود سرطان پیشرفته دهانه رحم جلوگیری کند. پرتودرمانی از یک دستگاه خارج از بدن شما در فواصل کوتاه یک بار در روز، 5 روز در هفته، به مدت 5 تا 6 هفته انجام می شود.

عوارض جانبی پرتو درمانی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • خستگی
  • مدفوع شل، اسهال
  • حالت تهوع، استفراغ
  • درد هنگام رابطه جنسی
  • تغییرات پوستی
  • ناراحتی و اصرار به دفع مکرر ادرار
  • تغییرات قاعدگی
  • پاهای متورم (اگر غدد لنفاوی تحت تابش قرار گرفته باشند)

این عوارض معمولاً پس از پایان درمان از بین می روند.

 

 

شیمی درمانی برای درمان سرطان دهانه رحم

در شیمی درمانی، از داروها برای از بین بردن یا کند کردن رشد سلول های سرطانی دهانه رحم استفاده می شود. شما معمولاً از طریق IV شیمی درمانی می شوید.

برای سرطان دهانه رحم، پزشکان اغلب شیمی درمانی را همراه با پرتو درمانی انجام می دهند که به آن کمورادیاسیون می گویند. شیمی درمانی باعث می شود اشعه بهتر عمل کند. اگر سرطان شما گسترش یافته باشد، ممکن است شیمی درمانی نیز دریافت کنید.

عوارض جانبی شیمی درمانی به داروهایی که مصرف می کنید بستگی دارد، اما می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تغییرات در قاعدگی
  • خستگی
  • ریزش مو
  • افزایش خطر ابتلا به عفونت
  • از دست دادن اشتها
  • زخم های دهان
  • حالت تهوع و استفراغ

دریافت هم اشعه و هم شیمی درمانی می تواند تعداد عوارض جانبی شما را افزایش دهد. بسیاری از این موارد معمولاً پس از توقف درمان از بین می روند. برخی از آنها می توانند برای مدت طولانی یا حتی برای همیشه دوام بیاورند. از پزشک خود بخواهید تا راه هایی را برای تسکین عوارض جانبی خود بیابد.

 

 

درمان هدفمند برای درمان سرطان دهانه رحم

در درمان هدفمند از داروهایی استفاده می شود که سلول های سرطانی را می کشند اما سلول های سالم را نجات می دهند. به عنوان مثال، بواسیزوماب (آواستین) دارویی است که از تشکیل عروق خونی جدید جلوگیری می کند و می تواند رشد تومور را در سرطان پیشرفته دهانه رحم کند کند، زیرا تومورها به رگ های خونی جدید برای تغذیه نیاز دارند. پزشکان اغلب از درمان هدفمند همراه با شیمی درمانی استفاده می کنند. عوارض جانبی آن نیز ممکن است شامل فشار خون بالا، خستگی، از دست دادن اشتها و لخته شدن خون یا خونریزی باشد.

Tisotumab vedotin-tftv ( Tivdak ) یک ترکیب آنتی بادی-دارو است. این بدان معنی است که این یک آنتی بادی مونوکلونال است که با یک داروی کشنده سرطان مرتبط است. آنتی بادی مونوکلونال به پروتئین خاصی در سطح سلول سرطانی متصل می شود و به داروی مرتبط اجازه می دهد تا وارد سلول سرطانی شود و آن را از بین ببرد. Tivdak همچنین ممکن است سیستم ایمنی بدن را برای کشتن سلول های سرطانی تقویت کند.

 

 

ایمونوتراپی برای درمان سرطان دهانه رحم

ایمونوتراپی استفاده از داروها برای تحریک سیستم ایمنی بدن فرد برای شناسایی و تخریب موثرتر سلول های سرطانی است. ایمونوتراپی می تواند برای درمان سرطان دهانه رحم که گسترش یافته یا عود کرده است استفاده شود.


پمبرولیزوماب ( Keytruda ) یک داروی ایمونوتراپی است که هر 3 هفته یکبار در ورید تجویز می شود. PD-1 را هدف قرار می دهد، پروتئینی بر روی سلول های سیستم ایمنی به نام سلول های T که به طور معمول به جلوگیری از حمله این سلول ها به سایر سلول های بدن کمک می کند. این دارو با مسدود کردن PD-1 پاسخ ایمنی در برابر سلول های سرطانی را تقویت می کند و می تواند برخی از تومورها را کوچک کند یا رشد آنها را کند کند.

پمبرولیزوماب را می توان در زنان مبتلا به انواع خاصی از سرطان دهانه رحم استفاده کرد که سرطان آنها پس از شیمی درمانی دوباره شروع به رشد می کند یا به سایر قسمت های بدن گسترش یافته است.

 

 

آزمایشات بالینی

اگر چند روش درمانی را امتحان کرده اید و جواب نداده اید، یا سرطان گسترش یافته است، از پزشک خود در مورد یک کارآزمایی بالینی سوال کنید که روش‌های درمانی جدید را آزمایش می‌کنند تا ببینند که آیا آنها بی‌خطر هستند یا خیر. آنها اغلب راه هایی برای افراد هستند تا داروها یا درمان های جدیدی را امتحان کنند که برای همه در دسترس نیست. پزشک شما می تواند به شما بگوید که آیا یکی از این کارآزمایی ها ممکن است برای شما مناسب باشد یا خیر.

 

 

چگونه می توانم در طول درمان سرطان دهانه رحم احساس بهتری داشته باشم؟

شما احتمالاً آنقدر بر روی بهبودی تمرکز کرده اید، به سختی وقت دارید به این فکر کنید که چگونه عوارض جانبی ناشی از درمان های خود مانند ریزش مو یا تغییر در اشتهای خود را کاهش دهید. اما کارهایی وجود دارد که می توانید انجام دهید که به شما کمک می کند احساس بهتری داشته باشید.

تغذیه و وزن خود را مدیریت کنید. انتخاب مواد غذایی خوب در طول درمان می تواند به شما کمک کند احساس بهتری داشته باشید، عوارض جانبی را تحمل کنید، احتمال عفونت را کاهش دهید و حتی سریعتر بهبود پیدا کنید. سعی کنید غذاهای متنوعی بخورید تا مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت کنید، از جمله:

  • آنتی اکسیدان ها ( ویتامین های A، C و E)
  • کربوهیدرات ها (میوه ها، سبزیجات و غلات کامل)
  • چربی های سالم (چربی های تک اشباع نشده و چند غیر اشباع)
  • پروتئین ها (ماهی، مرغ، گوشت قرمز بدون چربی، تخم مرغ، لبنیات کم چرب)
  • ویتامین ها و مواد معدنی
  • آب

غذاهای گیاهی منبع خوبی از ویتامین ها و مواد معدنی هستند. باید سعی کنید روزانه حداقل 2.5 فنجان میوه و سبزیجات رنگارنگ از جمله مرکبات بخورید. غذاهای جدید را نیز امتحان کنید، مانند لوبیا و مصرف غذاهای پرچرب حیوانی را به حداقل برسانید.

 

خوردن میان وعده در طول روز می تواند به شما کمک کند پروتئین و کالری اضافی برای بهبودی و ثابت نگه داشتن وزن خود دریافت کنید. سعی کنید تنقلات غنی از پروتئین مانند ماست، تخم مرغ، پنیر و کراکر را در طول روز همراه خود داشته باشید. اگر عوارض جانبی مانند گلودرد یا اسهال دارید، از خوردن میان وعده های اسیدی که می تواند آنها را بدتر کند، خودداری کنید.

 

ورزش کنید. برنامه درمانی شما ممکن است باعث احساس خستگی مفرط شود و ورزش احتمالا غیرممکن به نظر می رسد. اما حتی انجام مقدار کمی نیز می تواند فواید زیادی داشته باشد و می تواند به شما کمک کند قوی بمانید، اشتها و انرژی شما را بهبود بخشد و به شما کمک کند کمتر احساس استرس یا افسردگی کنید.

با پزشک خود در مورد اینکه ورزش برای شما منطقی است صحبت کنید و به احساسی که هنگام حرکت بدن خود دارید توجه کنید.

 

اشکالی ندارد که به ظاهر خود اهمیت دهید. برخی از داروها می توانند ظاهر شما را تغییر دهند و این می تواند بر احساس شما در مورد خود تأثیر بگذارد. مدیریت این عوارض جانبی فیزیکی ممکن است به شما کمک کند اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید.

انجمن سرطان آمریکا حامی یک برنامه سراسری به نام خوب به نظر برسید است، که کمک می کند احساس بهتری داشته باشید و تکنیک های زیبایی را به زنان مبتلا به انواع سرطان آموزش می دهد. داوطلبان آنها نکاتی در مورد آرایش پوست و ناخن به شما می دهند و در صورت ریزش مو به شما در مورد کلاه گیس و لوازم جانبی کمک می کنند.

 

در مورد عوارض جنسی صحبت کنید اگر برای سرطان دهانه رحم شیمی درمانی می کنید، ممکن است متوجه کاهش میل جنسی یا سایر عوارض جانبی جنسی مانند خشکی واژن در طول و بعد از درمان شوید. این به این دلیل است که شیمی درمانی باعث می شود که تخمدان ها به طور ناگهانی استروژن را متوقف کنند. پزشک شما می تواند درمان جایگزین استروژن یا کرم موضعی استروژن را توصیه کند.

پرتودرمانی در ناحیه لگن می تواند به تخمدان ها آسیب برساند و باعث تغییر در پوشش واژن شود. با پزشک خود در مورد درمان خود و اینکه آیا او می تواند استراتژی خاصی را برای جلوگیری از عوارض جانبی طولانی مدت توصیه کند، صحبت کنید.

در برخی موارد، اشکال دیگر صمیمیت ممکن است احساس بهتری نسبت به مقاربت داشته باشد، بنابراین با شریک زندگی خود در مورد راه های جدید ارتباط صحبت کنید.

از حمایت عاطفی برخوردار شوید. پیوستن به یک گروه پشتیبانی، چه به صورت حضوری و چه آنلاین، را در نظر بگیرید تا با زنان دیگری در شرایط مشابه ارتباط برقرار کنید.

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
پربیننده‌ها پربحث‌ها