۲۶ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۰
اگر به دنبال رشد سریع و موهای پرپشت هستید این 5 ویتامین را فراموش نکنید
بازدید:۱۹۵
صد آنلاین | کمبود ویتامین می تواند منجر به ریزش مو شود که یک مشکل رایج است. بنابراین، مطمئن شوید که خوب غذا بخورید و ویتامین های لازم برای رشد مو را در رژیم غذایی خود داشته باشید.
کد خبر : ۱۲۰۲۷۱

به گزارش صد آنلاین، ریزش مو یک نگرانی رایج است که می تواند ناشی از عواملی از جمله ژنتیک، عدم تعادل هورمونی، استرس و کمبودهای تغذیه ای باشد.


در این میان، کمبود ویتامین نقش مهمی در ریزش مو دارد، زیرا ویتامین ها برای بسیاری از عملکردهای بدن، از جمله رشد سلولی، حیاتی هستند.

مصرف بیش از حد ویتامین نیز می تواند منجر به ریزش مو شود اما مصرف متعادل ویتامین می تواند به حفظ سلامت مو و به رشد مو کمک کند.

 

 

آیا کمبود ویتامین می تواند منجر به ریزش مو شود؟

بله، کمبود ویتامین می تواند منجر به ریزش مو شود. ویتامین ها برای حفظ سلامت فولیکول های مو و پوست سر مورد نیاز هستند. آنها می توانند سیستم ایمنی را تقویت کنند که برای دشتن موهای قوی ضروری است.

دکتر Geetika Srivastava، متخصص پوست می‌گوید: «کمبود می‌تواند مانع چرخه طبیعی رشد مو شود و منجر به ریزش مو شود. کمبود یا وجود بیش از حد برخی ویتامین ها در بدن نیز می تواند بر سلامت مو تأثیر منفی بگذارد.»

 

 

 

بهترین ویتامین ها برای رشد مو

همه ویتامین ها برای سلامتی حیاتی هستند، اما این ویتامین ها به طور خاص ممکن است به مقابله با مشکلات ریزش مو کمک کنند:

 

1. نقش ویتامین A در رشد مو

ویتامین A برای رشد سلولی، بینایی و عملکرد سیستم ایمنی ضروری است، اما ویتامین A اضافی می تواند منجر به ریزش مو شود. سطوح بالای ویتامین A می تواند چرخه رشد مو را مختل کند و فولیکول های مو را به فاز ریزش زودهنگام سوق دهد. فقط مقدار توصیه شده برای داشتن موهای سالم را مصرف کنید. به گفته سرویس بهداشت ملی بریتانیا، زنان بین 19 تا 64 سال به 600 میکروگرم ویتامین A در روز نیاز دارند.

 

 

2. نقش ویتامین C در رشد مو

ویتامین C به عنوان یک آنتی اکسیدان به جذب آهن، یک ماده معدنی حیاتی برای سلامت مو کمک می کند. کمبود آهن یا کم خونی می تواند منجر به ریزش مو شود. مصرف کافی ویتامین C از طریق منابعی مانند مرکبات و گوجه فرنگی می تواند به بهبود جذب آهن و افزایش رشد مو کمک کند.

طبق NHS، افراد بین 19 تا 64 سال به حدود 40 میلی گرم ویتامین C در روز نیاز دارند. به گفته انتشارات سلامت هاروارد، در صورت ریزش مو و همچنین کمبود آهن، مصرف مکمل های ویتامین C می توانند به شما کمک کند سلامت باشید.

 

 

3. نقش ویتامین D در رشد مو

کمبود ویتامین D که به دلیل نقش آن در هموستاز کلسیم و فسفر و تنظیم سیستم ایمنی شناخته شده است، با ریزش مو مرتبط است.

طی یک مطالعه در سال 2016 که در مجله بین المللی تریکولوژی منتشر شد، مشخص شد که سطوح پایین ویتامین D با ریزش موی زنانه مرتبط است.

دکتر Srivastava می گوید: «ویتامین D در پوست در معرض اشعه UVB سنتز می شود و کمبود آن می تواند چرخه فولیکول مو را مختل کند.» همچنین طبق NHS، بزرگسالان روزانه به 10 میکروگرم ویتامین D نیاز دارند.

 

 

4. نقش ویتامین B3 (نیاسین) در رشد مو

در بسیاری از واکنش های متابولیک به عنوان یک کوآنزیم عمل می کند و کمبود آن می تواند به گردش خون ضعیف پوست سر منجر شود و رشد مو را تحت تاثیر قرار دهد. طبق NHS ، زنان به 13.2 میلی گرم ویتامین B3 در روز نیاز دارند.

 

 

5. تقش بیوتین در رشد مو

بیوتین یک ویتامین حیاتی برای تولید کراتین است که پروتئین اصلی مو است. کمبود بیوتین، چه به دلیل ژن‌های شما باشد و چه اکتسابی، می‌تواند منجر به ریزش موی قابل توجهی شود و مکمل‌ها ممکن است به رشد مو کمک کند.

طبق تحقیقی که در سال 2017 در Skin Appendage Disorders در سال 2017 منتشر شد، مکمل بیوتین می تواند به رشد مو در افرادی که دچار کمبود این ویتامین هستند کمک کند. طبق NHS ، افراد می توانند با خیال راحت روزانه 0.9 میلی گرم یا کمتر بیوتین را از طریق مکمل ها دریافت کنند.

 

 

بهترین روش مصرف ویتامین ها برای رشد مو

برای بهینه سازی رشد مو، بهتر است از ویتامین درمانی دوره ای به جای یک قرص مولتی ویتامین حاوی تمام ویتامین ها و مواد معدنی لازم استفاده شود. وقتی با هم در یک دوز مصرف شوند، بدن ممکن است برای جذب تمام مواد مغذی دچار مشکل شود. در عوض، تقسیم مصرف به دوزهای هم افزایی جذب را افزایش می دهد. به عنوان مثال، ویتامین C را با آهن در یک روز و ویتامین D را با کلسیم در روز دیگر مصرف کنید. این روش جذب و استفاده بهتر از ویتامین ها برای رشد مو را تضمین می کند.

همچنین، مکمل‌های ویتامین خوراکی عموماً مؤثرتر از کاربردهای موضعی هستند، زیرا وارد جریان خون می‌شوند و از تمایز سلولی، رشد و عملکردهای متابولیکی متعدد پشتیبانی می‌کنند.محصولات موضعی ممکن است آنقدر عمیق نفوذ نکنند که به طور قابل توجهی بر سلامت فولیکول مو تأثیر بگذارد. با این حال، باید احتیاط کنید و در مورد شرایط و نیاز خود با یک متخصص مشورت کنید.

 

عوارض مصرف بیش از حد ویتامین

در حالی که ویتامین‌های محلول در آب مانند بیوتین و ویتامین C معمولاً در صورت مصرف بیش از حد دفع می‌شوند، ویتامین‌های محلول در چربی مانند ویتامین‌های A و D می‌توانند در بدن تجمع کرده و باعث مسمومیت شوند. به عنوان مثال، هیپرویتامینوز D می تواند منجر به علائم زیر شود:

  • ناراحتی دستگاه گوارش
  • ضعف عضلانی
  • تشنگی بیش از حد
  • تکرر ادرار
  • گیجی
  • بی حالی

بنابراین، قبل از شروع مصرف یک مکمل برای رشد مو، حتما از دوزهای توصیه شده پیروی کنید و با پزشک مشورت کنید.

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها