آخرین اخبار
۲۶ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۱
تفاوت‌های ازدواج موقت با زن مسلمان و غیرمسلمان+ احکام فقهی و شرایط
بازدید:۹۶۲
صد آنلاین | ازدواج موقت با زنان غیرمسلمان دارای شرایط خاصی است که در این مطلب به بررسی آن می‌پردازیم.
کد خبر : ۱۲۰۲۰۴

به گزارش صد آنلاین، مرد مسلمان می‌تواند با زنان غیرمسلمان اهل کتاب به صورت موقت ازدواج کند، اما شرایطی وجود دارد که باید رعایت شود. 

 

 

- **آیت الله سیستانی**: ازدواج موقت با زن غیرمسلمان اهل کتاب جایز است، مشروط بر این که همسر مسلمان نداشته باشد. در غیر این صورت، این ازدواج بدون رضایت همسر مسلمان صحیح نیست.


  
- **آیت الله مکارم شیرازی**: ازدواج مرد مسلمان با زنان اهل کتاب (یهود و نصاری) مانعی ندارد و خواندن صیغه عقد به هر زبانی که برای آن‌ها قابل فهم باشد، جایز است.

 

- **سایر مراجع تقلید**: ازدواج موقت با زنان اهل کتاب جایز است، هرچند که برخی مراجع به احتیاط در این موضوع اشاره کرده‌اند.

 

 

 

ازدواج با زن غیرمسلمان غیر اهل کتاب

در مورد ازدواج با زنان غیرمسلمان غیر اهل کتاب، نظرات مراجع متفاوت است:

- **آیت الله بهجت** و **آیت الله تبریزی**: ازدواج مرد مسلمان با کافرانی که اهل کتاب نیستند، چه به صورت دائم و چه موقت، جایز نیست.

- **آیت الله نوری همدانی** و **آیت الله وحید خراسانی**: مرد مسلمان نمی‌تواند با زنان کافر غیر اهل کتاب ازدواج کند.

 

 

 ازدواج دائم با زنان غیرمسلمان

ازدواج دائم با زنان غیرمسلمان، حتی اگر اهل کتاب باشند، جایز نیست. برای ازدواج دائم، زنان غیرمسلمان ابتدا باید دین اسلام را بپذیرند.

 

 

تفاوت ازدواج موقت با زن مسلمان و غیر مسلمان
نحوه ازدواج موقت با زن مسلمان و زن غیر مسلمان تفاوتی ندارد و در هر دو مورد باید صیغه خوانده شود.

 

 

 اجازه پدر برای عقد موقت
برای ازدواج موقت با دختر مسیحی و یهودی، اگر در مذهب آن‌ها اجازه پدر شرط نباشد، نیازی به کسب اجازه نیست. همچنین، اگر دختر مسلمان پدرش مسیحی باشد، اجازه پدر شرط نیست.

 

 

 ازدواج موقت با زن غیر مسلمان بدون اذن همسر رسمی
برخی مراجع به ازدواج موقت با زن غیر مسلمان بدون اذن همسر رسمی، کراهت دارند و بعضی دیگر آن را بدون اجازه همسر اول جایز نمی‌دانند.

 

 

چرا زن مسلمان با مرد غیر مسلمان نباید ازدواج کند؟
آیت الله مکارم شیرازی دلایل متعددی را برای این حکم بیان کرده‌اند، از جمله اینکه در ازدواج، مرد به طور طبیعی تسلط و برتری نسبت به زن پیدا می‌کند که این بر خلاف آیه شریفه «و لن یجعل الله للکافرین علی المومنین سبیلا» است. همچنین، محیط تربیتی خانواده در سرنوشت فرزندان بسیار مؤثر است و آثار قطعی وراثت و تربیت در سال‌های اولیه زندگی بر رفتار و اعتقادات فرزندان تأثیرگذار است. 

این نظرات و احکام به ما کمک می‌کند تا به درک بهتری از مسأله ازدواج موقت با زنان غیرمسلمان برسیم و به رعایت احکام شرعی توجه بیشتری داشته باشیم.

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها