به گزارش صد آنلاین، بسیاری از بانوانی که به رعایت احکام و انجام عبادات نظیر نماز مقید هستند، در خصوص تأثیر این اقدام بر وضو و غسل خود پرسشهایی مطرح کردهاند. در این مقاله به بررسی نظرات مراجع تقلید درباره کاشت ناخن و تأثیر آن بر احکام عبادی خواهیم پرداخت.**
حکم کاشت ناخن برای بانوان
- **آیتالله خامنهای:** کاشت ناخن به خودی خود اشکالی ندارد، اما در صورتی که به عنوان زینت محسوب شود، باید از نامحرم پوشانده شود.
- **آیتالله صافی گلپایگانی:** اگر کاشت ناخن به گونهای باشد که نتوان آن را در هنگام وضو و غسل برداشت، اشکال دارد. اگر امکان برداشتن وجود ندارد، باید وضو و غسل را به صورت جبیره انجام داد و احتیاطاً تیمم هم کرد.
- **آیتالله مکارم شیرازی:** کاشت ناخن مانع رسیدن آب به عضو است و وضو و غسل با آن باطل خواهد بود.
تأثیر کاشت ناخن بر وضو و غسل
- **آیتالله خامنهای:** اگر ناخن کاشته شده قابل برداشتن نباشد و رساندن رطوبت به پوست ممکن نباشد، مسح بر روی ناخنها کافی است و همین حکم برای غسل نیز صدق میکند.
- **آیتالله مکارم شیرازی:** کاشت ناخن مانع وضو و غسل است.
- **آیتالله سیستانی:** باید هر آنچه مانع رسیدن آب به اعضای بدن برای وضو و غسل است، جدا شود.
- **آیتالله هادوی تهرانی:** اگر ناخن کاشته شده به عنوان بخشی از بدن محسوب شود، حکم ناخن اصلی را دارد؛ در غیر این صورت، باعث باطل شدن وضو و غسل خواهد شد.
راهنمایی برای وضو و غسل در صورت کاشت ناخن
- **آیتالله خامنهای:** در صورت کاشت ناخن، برای وضو و غسل باید مانع برطرف شود. اگر برطرف کردن آن ممکن نباشد یا با مشقت همراه باشد، باید وضو یا غسل را انجام دهد و سپس ناخنها را بردارد. در این حالت وضو و غسلهای بعدی باید به صورت جبیره انجام شود.
استفاده از لاک و روکش ناخن
- **آیتالله سیستانی:** استفاده از هر چیزی که مانع رسیدن آب باشد، برای وضو و غسل صحیح نیست و باید آن را پاک کرد.
- **آیتالله نوری همدانی:** استفاده از لاک و روکش ناخن جایز نیست.
- **آیتالله وحید خراسانی:** زیر روکش، آب نمیرسد و بنابراین استفاده از آن جایز نیست.
حکم کاشت ناخن و نگاه نامحرم
- **امام خمینی:** زنان باید موهای مصنوعی و زینتهای پنهانی را از نامحرم بپوشانند، مگر در حال نماز.
- **آیتالله خامنهای:** در این مورد جایز نیست.
- **آیتالله مکارم شیرازی:** ناخن مصنوعی اشکالی ندارد، مگر اینکه موجب مفسدهای شود.
درآمد حاصل از کاشت ناخن
بیشتر فقها کسب درآمد از کاشت ناخن را حرام نمیدانند، اما برخی مراجع به دلیل اینکه این کار مانع وضو و غسل میشود، آن را جایز نمیدانند.
- **آیتالله مکارم شیرازی:** درآمد حاصل از این کار اشکالی ندارد.
- **آیتالله نوری همدانی:** مانعی ندارد.
- **آیتالله سیستانی:** این کار حرام است.
- **آیتالله خامنهای:** در غیر وقت نماز، مانع ندارد؛ اما در وقت نماز باید وضو یا غسل را انجام داده و سپس اقدام به کاشت ناخن کند.
توضیحات نهایی درباره استفتائات
- منظور از «فینفسه» این است که کاشت ناخن به خودی خود ممنوعیت شرعی ندارد.
- رساندن آب به تمامی اعضای بدن در وضو و غسل ضروری است و هر چیزی که مانع آن شود، باید قبل از وضو و غسل برطرف گردد.
- اگر مانع غیرقابلبرداشتی وجود داشته باشد، وضو و غسل به صورت جبیره انجام میشود، ولی شخص نباید عمداً چنین مانعی ایجاد کند.
- با توجه به راحتی امکان برداشت ناخن، افرادی که اقدام به کاشت ناخن کردهاند باید ناخنها را بردارند و وضو و غسل را بهطور معمول انجام دهند. تا زمانی که ناخنها برداشته نشده، وضو و غسل بهصورت جبیره باید انجام شود.