آخرین اخبار
۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۱
دعای رفع ترس و وحشت/دعاهایی تضمینی از امامان  برای آرامش  روح در دل ترس و استرس
بازدید:۷۹
صد آنلاین | دعای رفع ترس و وحشت یکی از اذکار و دعاهای مهم در روایات اسلامی است که شامل برخی سوره‌ها و آیات قرآن می‌شود.
کد خبر : ۱۱۹۹۵۷

به گزارش صد آنلاین، در این دعاها، تاکید بر استعانت از خداوند و یادآوری او به عنوان منبع آرامش و امنیت وجود دارد. زمانی که ترس و اضطراب بی‌دلیل بر انسان غلبه کند یا احساس ناامنی کند، باید به دعا و ذکر پناه ببرد.

 

 

 آیات قرآن برای رفع ترس

برای دفع ترس و اضطراب، آیات ۴۵ و ۴۶ سوره اسراء می‌توانند مفید باشند. این آیات، در برابر دشمنان و احساس ناامنی، حصاری محکم به حساب می‌آیند:

«وَ إِذَا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ جَعَلْنَا بَیْنَکَ وَبَیْنَ الَّذِینَ لاَ یُؤْمِنُونَ بِالآخِرَةِ حِجَابًا مَّسْتُورًا ﴿۴۵﴾ وَجَعَلْنَا عَلَى قُلُوبِهِمْ أَکِنَّةً أَن یَفْقَهُوهُ وَفِی آذَانِهِمْ وَقْرًا وَإِذَا ذَکَرْتَ رَبَّکَ فِی الْقُرْآنِ وَحْدَهُ وَلَّوْاْ عَلَى أَدْبَارِهِمْ نُفُورًا ﴿۴۶﴾»

برخی دیگر از دعاها شامل نوشتن سوره مبارکه انسان با نیت خالص و توجه به خداوند است که می‌تواند به حفظ شخص از ترس و وحشت کمک کند. همچنین ذکر «یا مَالِكِ یَوْمِ الدِّینِ إِیاكَ نَعْبُدُ وإِیاكَ نَسْتَعِینُ» به تعداد ۱۱ بار برای کسانی که از چیزی ترس دارند، توصیه شده است.

 

 

دعای رفع ترس در کلام پیامبر (ص)

رسول خدا (ص) در برکات سوره «سبأ» فرموده‌اند: اگر کسی این سوره را بنویسد و به خود بیاویزد، هیچ موجود آزاردهنده‌ای به او نزدیک نمی‌شود. همچنین اگر این سوره را بشوید و از آب آن بنوشد، آرامش یافته و ترسش برطرف می‌شود.

 

 

دعای رفع ترس در کلام امام علی (ع)

امام علی (ع) توصیه کرده‌اند که قبل از خواب، فرد این دعا را بخواند:

«أُعِیذُ نَفْسِی وَ دِینِی وَ أَهْلِی وَ وُلْدِی وَ مَالِی وَ خَوَاتِیمَ عَمَلِی وَ مَا رَزَقَنِی رَبِّی...»

خواندن این دعا، به شخص در برابر هر نوع ترس و وحشت، پناه می‌دهد.

 

 

تاثیر تربت امام حسین (ع) در رفع ترس

سیّد ابن طاووس از امام صادق (ع) نقل کرده‌اند که تربت امام حسین (ع) می‌تواند وسیله‌ای برای آرامش از ترس باشد. افرادی که می‌خواهند از هر بیمی در امان باشند، می‌توانند از تسبیحی که از خاک مرقد ایشان ساخته شده استفاده کنند.

 

 

دعای رفع ترس در کلام امام باقر (ع)

امام محمد باقر (ع) به ابوحمزه فرمودند که هرگاه پیشامدی موجب ترس و اندوه شد، به گوشه‌ای از خانه رفته و دو رکعت نماز بخواند و سپس هفتاد بار این دعا را بخواند:

«یَا أَبْصَرَ النَّاظِرِینَ‏ وَ یَا أَسْمَعَ السَّامِعِینَ...»

 

 

دعای رفع ترس در کلام امام صادق (ع)

امام صادق (ع) نیز فرموده‌اند که در زمان ترس، بهتر است به ذکر «حسبنا الله و نعم الوکیل» پناه ببریم. اگر فردی تنها باشد و ترس بر او غلبه کند، می‌تواند دستش را بر قلبش بگذارد و هفت بار بگوید: «أَعُوذُ بِعِزَّةِ اللَّهِ..

خواندن سوره جمعه نیز می‌تواند موجب ایمنی از ترس‌ها و ناامنی‌ها شود.

 

 

 

دعای رفع ترس در کلام امام رضا (ع)

امام رضا (ع) به کسانی که از حوادث بزرگ می‌ترسند توصیه کرده‌اند که سوره توحید و سوره نصر را بخوانند و سپس این دعا را با ذکر نام‌های الهی تکرار کنند تا ترس از آنها برطرف شود:

«الْمُتَكَبِّرُ الْخالِقُ الْبارِئُ...»

این اذکار و دعاها به عنوان وسیله‌ای برای آرامش خاطر و رفع ترس در زندگی مسلمانان مورد استفاده قرار می‌گیرد و به آنها کمک می‌کند تا از هر گونه وحشت و اضطراب دور بمانند.

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها