آخرین اخبار
۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۶
امید به بخشش/دعای توبه از زبان امام سجاد (ع)
بازدید:۵۹
صد آنلاین | توبه نخستین و مهم‌ترین گام در بازگشت از گناهان به شمار می‌رود.
کد خبر : ۱۱۹۹۵۱

به گزارش صد آنلاین،  برای پذیرفته شدن توبه، دعاهایی وجود دارد که بهترین آن‌ها دعای توبه‌ای است که از سوی پیامبر اسلام (ص) به ما رسیده است. حقیقت دعای توبه، در واقع بازگشت به خداوند و دوری از گناه است. ائمه اطهار (علیهم‌السلام) نیز با وجود پاکی و دوری از گناهان، خود را در برابر عظمت خداوند کوچک می‌دیدند و به درگاه او به طلب عذر و آمرزش می‌رفتند. 

 

 

دعای توبه آن بزرگواران نه تنها برای خودشان، بلکه برای راهنمایی و سرمشق ما در طلب بخشش و آمرزش بوده و ما را به عظمت گناه و عواقب آن آگاه می‌کند. این دعاها به ما می‌آموزد که چگونه باید در مسیر تهذیب نفس و پاکی روح تلاش کنیم و در صورت ارتکاب گناه، هر چه سریع‌تر به درگاه خداوند توبه کنیم.

 

 

 

دعای توبه امام سجاد (ع)

امام چهارم شیعیان این دعا را برای طلب آمرزش و توبه می‌خواند:

«اى آنكه يادش براى يادكنندگان شرافت و عزت است و اى آنكه شكرش، رستگارى براى شكرگزاران است... (ادامه متن دعا)»

امام زین العابدین (ع) با تضرع و زاری از خدا می‌خواهد تا دل و زبان و تمام اعضای او را در یاد و عبادت خود به کار گیرد و محور زندگی او را توبه‌ای خالص و پذیرفته شده قرار دهد.

 

 

 

 دستورالعمل پیامبر (ص) برای بخشش گناهان

در یکشنبه‌های ماه ذی‌القعده، پیامبر اکرم (ص) برای به دست آوردن طاعت خدا، به پیروان خود فرمودند:

**«غسل کرده و وضو بگیرید و چهار رکعت نماز بخوانید... (ادامه دستورالعمل)»**

پس از انجام این کارها، فرشته‌ای از آسمان ندا می‌زند که: **«بنده خدا! عمل را از نو شروع کن که توبه تو پذیرفته شده و گناهانت بخشیده شده است.»**

این وعده الهی به ما یادآوری می‌کند که هیچ گناهی نیست که نتوان با توبه حقیقی از آن رهایی یافت و به رحمت خداوند بازگشت. پس بیایید با صدق و خلوص نیت به سوی خداوند بازگردیم و گناهان خود را جبران کنیم.

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها