آخرین اخبار
۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۰
حکم جابجایی و برداشت از پول‌های کنار گذاشته برای صدقات
بازدید:۴۰۲
صد آنلاین | جابجایی پول‌هایی که به عنوان صدقه کنار گذاشته‌ایم، دارای احکام متفاوتی است.
کد خبر : ۱۱۹۵۷۱

به گزارش صد آنلاین، به‌ویژه اگر پول‌ها در صندوق صدقات کمیته امداد قرار گرفته باشند، برداشت از آن‌ها به‌طور قطع جایز نیست و از نظر شرعی پذیرفته نمی‌شود.

 

 

 

صدقه در اسلام

صدقه‌دادن در دین اسلام از اهمیت بالایی برخوردار است و خداوند در قرآن کریم ثواب‌های فراوانی برای انفاق‌کنندگان وعده داده است. امام صادق (ع) نیز بر این نکته تأکید کرده‌اند که صدقه‌دادن سبب دور شدن مشکلات و سختی‌ها از انسان می‌شود.

 

 

 

جابجایی پول صدقه

وقتی روزانه مقداری پول به منظور صدقه کنار می‌گذاریم و در پایان ماه قصد داریم آن را به نیازمندان برسانیم، ممکن است با سؤالاتی مواجه شویم:

- آیا می‌توانیم پول‌های خرد را با اسکناس جابجا کنیم؟
- آیا می‌توانیم در صورت نیاز، مقداری از پول صدقه را خرج کنیم؟
- آیا برداشت از صندوق‌های کمیته امداد مجاز است؟

 

 

 

برای پاسخ به این سؤالات، به نظر مراجع تقلید مراجعه می‌کنیم.

پ نظرات مراجع تقلید

**۱. آیت الله خامنه‌ای:**  
ایشان معتقدند تا زمانی که پول صدقه را به فقیر نرسانده‌اید، از دارایی شما خارج نشده و می‌توانید در آن تصرف کنید. در مورد صندوق‌های خیریه، اگر حق برداشت از آن را ندارید، باید از مسئولان اجازه بگیرید.

**۲. آیت الله مکارم شیرازی:**  
ایشان نیز تصرف در پول‌هایی که در خانه یا صندوق شخصی نگهداری می‌شوند را جایز می‌دانند. اما در مورد پول‌های ریخته‌شده در صندوق‌های کمیته امداد، اگر اجازه برداشت ندارید، نمی‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. همچنین، تعویض پول صدقه با اسکناس دیگر در صورتی که به اصل مبلغ لطمه نزند، مجاز است.

 

 

 

نتیجه‌گیری

قبل از هرگونه جابجایی یا برداشت از پول‌های صدقه، باید به شرایط و احکام شرعی توجه کرد. اطمینان از مالکیت و اجازه مسئولین موسسات خیریه، از مهم‌ترین مواردی است که باید رعایت شود.

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها