۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۰
عامل اصلی مرگ‌ومیر ناشی از سرطان پستان
بازدید:۸۷
 صد آنلاین | زنان نباید به‌تن‌هایی با سرطان پستان بجنگند! این جمله شعار امسال برای ماه آگاهی‌بخشی درمورد سرطان پستان است. بر اساس آمار‌ها و داده‌های سازمان جهانی بهداشت این سرطان با حدود ۲.۳ میلیون مورد تشخیص و ابتلای جدید در سال، شایع‌ترین سرطان در جهان است.
کد خبر : ۱۱۹۴۸۱

به گزارش صد آنلاین، در بسیاری از کشور‌ها به دلیل پایین بودن سطح آگاهی، وضعیت اقتصادی و ضعف سیستم بهداشت و درمان، سرطان جمعیت نسبتاً جوان‌تری را درگیر می‌کند مرگ و میر زودرس زنان را در پی دارد، زنانی که مادر نیز شده‌اند. سازمان جهانی بهداشت (WHO) ابتکار جهانی سرطان پستان (GBCI) را سال ۲۰۲۱ با این هدف آغاز کرد که بتواند تا سال ۲۰۴۰ با کاهش ۲.۵ درصدی میزان مرگ‌ومیر جان ۲.۵ میلیون نفر را نجات دهد. اطلاع‌رسانی و افزایش آگاهی فردی، تشخیص به موقع پزشکی و آغاز درمان سریع و صحیح سه روشی هستند که بر اساس این برنامه می‌توانند به نجات زنان مبتلا منجر شوند.

 


ناآگاهی زنان، عامل اصلی مرگ‌ومیر ناشی از سرطان پستان

 بر اساس آمار‌های کشوری، سالانه حدود ۱۷ هزار مورد جدید ابتلا به سرطان پستان در ایران شناسایی می‌شود که از بین آنها، ۶ تا ۷ هزار بیمار جان خود را به دلیل تشخیص و درمان دیرهنگام از دست می‌دهند؛ بنابراین از هر ۸ زن ایرانی احتمال ابتلای یک نفر به سرطان پستان وجود دارد.

بر اساس نظر متخصصان مهم‌ترین دلیل افزایش آمار سرطان پستان در ایران، اطلاعات کم و ناآگاهی تعداد زیادی از زنان درباره‌ی نشانه‌های اولیه، روش‌های معاینه‌ی فردی، خودمراقبتی، انجام ندادن آزمایش‌ها و تصویربرداری سالانه و تشخیص دیرهنگام سرطان پستان است. سرطان پستان جزو بیماری‌هایی است که اگر به موقع تشخیص داده و درمان آن آغاز شود، احتمال بهبود و درمان کامل بالاست.

 

اکتبر، ماه آگاهی‌بخشی سرطان پستان

این رویداد سال ۱۹۸۵ با مشارکت انجمن ملی سرطان پستان آمریکا (NBCAM) و بخش دارویی صنایع شیمیایی امپریال برای ترویج ماموگرافی به‌عنوان موثرترین ابزار برای تشخیص به موقع و مبارزه با سرطان پستان آغاز شد.

سال ۱۹۹۲، روبان صورتی به‌عنوان نماد سرطان پستان به‌عنوان بخشی از این پویش (کمپین) معرفی شد. سال ۲۰۱۰، خطوط هوایی دلتا یک هواپیمای بوئینگ خود را برای همراهی این پویش رنگ‌امیزی کرد. هر سال با آغاز ماه اکتبر برای کمک به اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی و جلب توجه اعضای جامعه، ساختمان‌ها و بنا‌های مهم در بسیاری از کشور‌ها به رنگ صورتی نورپردازی می‌شوند؛ برج ایفل، برج پیزا، ساختمان کاخ سفید، برج نلسون، طاق کسری ایران و...

از طریق سه محور اصلی اقدام در ارتقای سلامت برای تشخیص زودهنگام، تشخیص به موقع، و مدیریت جامع سرطان سینه ماه آگاهی از سرطان پستان (BCAM) هر ماه اکتبر در سراسر جهان جشن گرفته می‌شود تا آگاهی در مورد سرطان سینه ایجاد شود. در اکتبر امسال ما اهمیت تشخیص زودهنگام، تشخیص به موقع، درمان جامع و نیاز به ارائه پشتیبانی از افراد با تجربه زنده از جمله از طریق ناوبری بیمار را برجسته خواهیم کرد. همچنین فرصتی را برای همه ذینفعان فراهم می‌کند تا پیشرفت‌ها را بررسی کنند، تعهدات خود را در مقابله با این بیماری بازنگری کرده و تجدید کنند و برای رسیدگی به نابرابری‌ها و چالش‌های موجود در دسترسی به مراقبت‌های سرطان پستان، شتاب ایجاد کنند.

 

اهداف پویش ماه اکتبر

 

ایجاد آگاهی و تغییر رفتار: افزایش آگاهی زنان و حتی مردان در تشخیص به موقع و درمان سرطان موثر است. زنان در دوره‌ی بیماری و مراحل مختلف درمان به حمایت عاطفی خانواده و اطرافیان نیاز دارند.

 

مشارکت نهاد‌های مختلف در اطلاع‌رسانی: نهاد‌های دولتی و ان‌جی‌او‌ها باید فضا‌ها و امکانات گوناگونی ایجاد کنند و با استفاده از روش‌های گوناگون سطح آگاهی زنان را در اقشار و گروه‌های اجتماعی مختلف بالا ببرند.

 

تسهیل امکانات برای آزمایش‌های سالانه: تمامی زنان بالای ۴۰ سال باید به‌صورت سالانه سونوگرافی و ماموگرافی داشته و زیر نظر پزشک باشند. در سن پایین‌تر (۱۸ تا ۴۰ سالگی) هر ماه با معاینه شخصی وضعیت خود را بررسی کنند. در صورت وجود سابقه‌ی سرطان پستان و سایر سرطان‌ها در افراد درجه یک خانواده، زنان باید آزمایش‌های سالانه را زودتر آغاز کنند. مراجعه به مراکز پایش سلامت برای چکاپ سالانه یکی از راه‌هایی است که می‌توانید پیش از گسترش بیماری، از آن مطلع شده و نسبت به درمان اقدام کنید. در این مراکز روش‌های خود مراقبتی و خودآزمایی بالینی به مراجعه کنندگان آموزش داده می‌شود.


منبع: روزنامه اطلاعات

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها