۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰
بازدید:۷۲
صد آنلاین | یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که ابتلا به عفونت شدید کووید-۱۹ می‌تواند خطر حمله قلبی و سکته مغزی را به اندازه سابقه بیماری قلبی افزایش دهد.
کد خبر : ۱۱۹۲۱۹

خطر حمله قلبی پس از ابتلا به کووید شدید: ارتباطی نگران‌کننده

به گزارش صد آنلاین، تحقیقات تازه‌ای که در زمینه تأثیرات کووید-۱۹ بر سلامت قلب انجام شده، نشان می‌دهد که عفونت شدید ناشی از این ویروس می‌تواند به طور قابل توجهی خطر حملات قلبی و سکته‌های مغزی را افزایش دهد، به‌گونه‌ای که این خطر تقریباً معادل خطر موجود در افرادی است که سابقه بیماری قلبی دارند.


محققان دریافتند که افرادی که به دلیل کووید-۱۹ در بیمارستان بستری شده‌اند، تقریباً به اندازه بیماران مبتلا به بیماری قلبی که هرگز کووید-۱۹ نداشته‌اند، در معرض خطر وقوع یک رویداد قلبی بزرگ قرار دارند. این مطالعه همچنین نشان داد که حتی عفونت‌های خفیف کووید نیز می‌توانند خطر بروز این گونه رویدادهای قلبی را تا دو برابر به مدت سه سال بعد از بیماری افزایش دهند.

 

دکتر «استنلی هازن»، رئیس علوم قلب و عروق مؤسسه تحقیقاتی لرنر کلیولند و یکی از محققان ارشد این مطالعه، در این باره اظهار داشت: «یافته‌های ما نشان می‌دهند که در حالی که کووید-۱۹ عمدتاً یک عفونت دستگاه تنفسی فوقانی است، تبعات سلامتی آن می‌تواند بسیار وسیع‌تر باشد. این موضوع تأکید می‌کند که باید سابقه عفونت کووید-۱۹ را در تدوین برنامه‌ها و اهداف پیشگیرانه بیماری‌های قلبی عروقی مدنظر قرار دهیم.»

 

تحقیقات اولیه نشان داده بودند که کووید-۱۹ می‌تواند خطر لخته شدن خون و بروز مشکلات قلبی را در افراد افزایش دهد، اما اطلاعات کافی در مورد مدت زمان این خطر و عواملی که بر آن تأثیر می‌گذارند، وجود نداشت. این مطالعه شامل تجزیه و تحلیل داده‌های بیش از ۱۰,۰۰۰ بیمار مبتلا به کووید در بریتانیا بود که بین فوریه تا دسامبر ۲۰۲۰ تشخیص داده شده بودند. سلامت قلب این بیماران با نزدیک به ۲۱۸,۰۰۰ نفر که به کووید آلوده نشده بودند، مقایسه گردید.

 

این تیم تحقیقاتی همچنین دریافت که بستری شدن در بیمارستان به دلیل کووید به عنوان یک «معادل خطر» با بیماری عروق کرونر در نظر گرفته می‌شود. نتایج نشان می‌دهد که خطر ابتلا به مشکلات قلبی نیز بر اساس گروه خونی متفاوت است. افرادی با گروه‌های خونی A، B و AB در مقایسه با افراد با گروه خونی O، در معرض خطر بیشتری برای مشکلات قلبی پس از عفونت شدید کووید قرار دارند.

 

«هومن علایی»، یکی از محققان ارشد و استاد علوم جمعیت و بهداشت عمومی از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، در این خصوص افزود: «ما در حال بررسی دیگر توضیحات هستیم، اما به نظر می‌رسد که یک عامل بیولوژیکی خاص مرتبط با گروه‌های خونی غیر O وجود دارد. با توجه به اینکه ۶۰ درصد از جمعیت جهان دارای این گروه‌های خونی هستند، این مطالعه پرسش‌های مهمی را درباره نیاز به اقدامات تهاجمی‌تر برای کاهش خطرات قلبی عروقی در این افراد مطرح می‌کند.»

 

به گفته علایی، پزشکان باید عفونت کووید-۱۹ را به عنوان بخشی از خطر کلی قلب بیماران در نظر بگیرند و این سوال مطرح می‌شود که آیا یافته‌های این تحقیق، به همراه مطالعات بعدی، می‌تواند تغییراتی در دستورالعمل‌های بین‌المللی مراقبت‌های پیشگیرانه قلبی، حتی در غیاب بیماری قلبی شناخته شده، ایجاد کند.

سلامت

اشتراک گذاری:
برچسب ها :
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها