۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۰
بازدید:۹۵
حسین حقایی، رییس مرکز بهداشت آذربایجان شرقی، با هشدار درباره احتمال شیوع بیماری تب دنگی در فصل سرما، تأکید کرد که مردم باید نسبت به پشه‌زدگی حساسیت نشان دهند و مراقبت‌های لازم را در نظر بگیرند.
کد خبر : ۱۱۹۲۱۶

احتمال شیوع تب دنگی در فصل سرما وجود دارد

به گزارش صد آنلاین،  حسین حقایی، رییس مرکز بهداشت آذربایجان شرقی، با هشدار درباره احتمال شیوع بیماری تب دنگی در فصل سرما، تأکید کرد که مردم باید نسبت به پشه‌زدگی حساسیت نشان دهند و مراقبت‌های لازم را در نظر بگیرند.


حسین حقایی درباره وضعیت بیماری تب دنگی در آذربایجان شرقی اظهار داشت: "شیوع این بیماری در فصل سرما نیز ممکن است و باید مردم به پشه‌های ناقل این بیماری توجه ویژه‌ای داشته باشند."

 

حقایی انواع پشه آئدس، که عامل انتقال تب دنگی هستند، را به دو نوع تقسیم کرد و افزود: "نوع اول در فصل گرما و نوع دوم در فصول سرد و مناطق سردسیر می‌تواند به حیات خود ادامه دهد." او این موضوع را زنگ خطری برای استان‌های سردسیر مانند آذربایجان شرقی دانست.

 

وی همچنین تصریح کرد که در حال حاضر هیچ گزارش و مورد حتمی از بیماری تب دنگی در آذربایجان شرقی وجود ندارد، اما این بدان معنا نیست که استان از هرگونه آلودگی عاری است. حقایی اشاره کرد که پشه آئدس در دو شهرستان خداآفرین و هوراند مشاهده شده است و مرکز بهداشت استان تدابیر لازم را برای مقابله با این موضوع اتخاذ کرده است.

 

حقایی با تأکید بر لزوم مراجعه به مراکز درمانی برای افرادی که با پشه‌ها در تماس بوده یا با افراد خارج از کشور ارتباط داشته‌اند، علائم عمومی بیماری تب دنگی را مشابه سرماخوردگی دانست. او گفت: "تب ملایم تا شدید، اسهال، استفراغ و ضایعات پوستی از جمله علائم این بیماری هستند که به ویژه در کودکان بیشتر بروز می‌کند."

 

این مقام بهداشتی جمع شدن آب در تایرهای خودرو و لیوان‌های یکبار مصرف را به عنوان محل‌های اصلی زیست پشه آئدس معرفی کرد و افزود: "آب‌های راکد در حجم پایین می‌توانند محل زندگی این پشه‌ها باشند، در حالی که آب‌های راکد در حجم بالا به این پشه‌ها زندگی نمی‌دهند."

تب دنگی (Dengue fever) یک بیماری ویروسی است که به عنوان تب استخوان‌شکن نیز شناخته می‌شود و بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، این بیماری در بیش از ۱۱۰ کشور رایج است. سالانه بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون نفر به این بیماری مبتلا می‌شوند و با اینکه میزان مرگ و میر ناشی از آن نادر است، حدود ۱۰ هزار نفر در سال به دلیل این بیماری جان خود را از دست می‌دهند، که بیشتر در کشورهای در حال توسعه اتفاق می‌افتد.

ایرنا
اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها