آخرین اخبار
۲۱ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۰
حکم ازدواج با خواهر زن | آیا می‌توان با دو خواهر ازدواج کرد؟
بازدید:۴۲۴۴
صد آنلاین | در شرع مقدس اسلام احکام ازدواج طلاق از اهمیت زیادی برخوردارند و یکی از احکام مهم، رابطه و ازدواج با خواهر زن است. در این مطلب به بررسی حکم ازدواج با خواهر زن می‌پردازیم.
کد خبر : ۱۱۸۸۰۷

یکی از ممنوعیت‌های دین اسلام در بحث احکام مربوط به ازدواج و طلاق، ممنوعیت ازدواج با خواهر زن است که البته، بر خلاف ازدواج با سایر خویشاوندان، مانند ازدواج با مادر زن یا پدر شوهر، مطلق نبوده و تحت شرایط خاصی، مجاز و امکان‌پذیر است. شاید جالب باشد بدانید قبل از ظهور اسلام ازدواج همزمان با دو خواهر رايج بوده است و با ظهور دین مبین اسلام، آيه‌ای قرآنی در سوره نسا، آیه ۲۲ ضمن تحريم ازدواج با دو خواهر، ازدواج‌های انجام شده قبل از نزول حكم مزبور را نيز باطل شمرد اما مجازاتی بر آن ذكر نكرد.

 

 

 

حُرِّمَتْ عَلَیْکُمْ أُمَّهَاتُکُمْ وَ بَنَاتُکُمْ وَ أَخَوَاتُکُمْ وَ عَمَّاتُکُمْ وَ خَالاَتُکُمْ وَ بَنَاتُ الْأَخِ وَ بَنَاتُ الْأُخْتِ وَ أُمَّهَاتُکُمُ اللاَّتِی أَرْضَعْنَکُمْ وَ أَخَوَاتُکُمْ مِنَ الرَّضَاعَةِ وَ أُمَّهَاتُ نِسَائِکُمْ وَ رَبَائِبُکُمُ اللاَّتِی فِی حُجُورِکُمْ مِنْ نِسَائِکُمُ اللاَّتِی دَخَلْتُمْ بِهِنَّ فَإِنْ لَمْ تَکُونُوا دَخَلْتُمْ بِهِنَّ فَلاَ جُنَاحَ عَلَیْکُمْ وَ حَلاَئِلُ أَبْنَائِکُمُ الَّذِینَ مِنْ أَصْلاَبِکُمْ وَ أَنْ تَجْمَعُوا بَیْنَ الْأُخْتَیْنِ إِلاَّ مَا قَدْ سَلَفَ إِنَّ اللَّهَ کَانَ غَفُوراً رَحِیماً 

 

 

حرام شده است برای شما ازدواج با مادرانتان و دخترانتان و خواهرانتان و عمه‌هایتان و خاله‌هایتان و دختر برادر و دختر خواهر و مادرانتان که به شما شیر داده‌اند (مادر رضاعی) و خواهران رضاعی و مادران زنان شما و ربیبه‌های شما که در دامن شما تربیت شده‌اند از زنانتان که با آنان همبستر شده‌اید، و اگر با زن‌هایتان همبستر نشده‌ باشید بر شما باکی نیست که (بعد از طلاق دادن زن) با دختر او ازدواج نمایید. و نیز بر شما حرام شده است ازدواج با زنان فرزندانتان که از صُلب شمایند. و حرام شده است جمع نمودن بیت دو خواهر مگر آنچه که به تحقیق در زمان گذشته بوده است (و مربوط به قبل از نزول این حکم است و خداوند از آن درگذشت زیرا که) خداوند بخشنده و مهربان است.

 


حکم ازدواج با خواهر زن

 در اسلام بین دو خواهر جمع کردن در ازدواج جایز نبوده و به هر حال حرام و باطل است و تنها در مواردی مانند فوت همسر یا طلاق دادن همسر دایم و اتمام یا بخشش مدت نکاح موقت و سپری شدن عده زن، ازدواج با خواهر او جایز و صحیح است. فقهای دین اسلام بر این اعتقاد هستند که در دین اسلام، ازدواج همزمان با خواهر زن، چه آن دو خواهر، خواهر نسبی بوده یا رضاعی، عقد ازدواج، دائم باشد یا موقت(صیغه) و دو خواهر در یک شهر، ساکن باشند یا در دو شهر متفاوت، در هر حال، حرام و ممنوع است.

البته در صورتی که خواهر زن، متاهل یا در عده طلاق و یا وفات شوهر قبلی خود باشد، مرد، نسبت به خواهر زن خود، حرام ابدی می‌شود.

 


علت حرمت ازدواج با دو خواهر

اسلام همیشه بر حفظ حرمت و شخصیت زن تاکید کرده و حتی در ازدواج با دختر برادر زن و دختر خواهر زن رضایت و اجازه زن را شرط دانسته است. از سوی دیگر، طبیعی است که دو خواهر به حکم نسبت به یکدیگر علاقه شدید دارند ولی هنگامی که هووی هم شوند، نمی‏‌توانند علاقه گذشته را حفظ کنند و رقابت بر سر جلب محبت شوهر و اساس خانواده را از هم می‌پاشاند. همچنین ازدواج با شوهر خواهر با طبع زنان که شوهر خواهر را از خود می‌دانند و با داماد خانواده‌ی خود احساس خویشاوندی می‌‏کنند، سازگار نیست.

 

 

ازدواج با خواهر زن پس از فوت یا طلاق زن

اگر کسی زنی را به عقد دائم یا موقت خود در آورد تا زمانی که آن زن در عقد اوست نمی‌تواند با خواهر آن زن ازدواج کند اما در صورت طلاق: اگر همسرش را طلاق رجعی بدهد در زمان عده نمی‌تواند با خواهر او ازدواج کند. در عده طلاق نیز بائن احتیاط مستحب آن است که مرد از ازدواج با خواهر زن خودداری کند. در عده عقد موقت ازدواج با خواهر زن بنابر احتیاط جایز نیست.
ازدواج با دو خواهر دوقلو

 


سوالات متداول درباره ازدواج با خواهر زن
صیغه خواهر زن چه حکمی دارد؟

خواهر زن نامحرم است و ازدواج و صیغه همزمان با دو خواهر حرام است. در صورتی ازدواج صحیح خواهد بود که خواهر اول را که همسر اوست طلاق بدهد و پس از آن با خواهر دوم ازدواج نماید.

 

 

خواهر زن از نامحرم‌های فامیل است و باید تمام احکام مربوط به رابطه با نامحرم مانند نگاه به نامحرم، واجب بودن حجاب، حرام بودن لمس و تماس بدنی رعایت شود.

 

 


در صورت داشتن رابطه نامشروع با خواهر زن، عقد زن باطل می‌شود؟

خیر، عقد مرد با همسر اصلی‌اش باطل نمی‌شود اما طرفین برای این کار منافی عفت مستحق حدود شرعی هستند. البته اگر رابطه با خواهر زن بدون دخول باشد اما یکی از طرفین ارضا بشود این فعل حرام، زنا به حساب نمی‌آید و موجب حرام شدن همسر بر شوهر یا حرام شدن ابدی خواهر زن بر مرد نمی‌شود. قاضی می‌تواند حکم شلاق را برای مرد و خواهر زن اجرا کند اما حد زنا برای آن‌ها ثابت نمی‌شود.

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها