آخرین اخبار
۲۱ مهر ۱۴۰۳ - ۰۶:۰۹
بازدید:۳۹۶
ایجاد تحول در مد و مدگرایی منطبق با سبک زندگی ایرانی اسلامی یکی از راه‌های تحقق عفاف و حجاب در جامعه است.
کد خبر : ۱۱۸۷۹۸

 رسول حسنی؛ «مد» و «مدگرایی» نه پدیده‌ای نوظهور است و نه امری قبیح. خصوصیت جوان و جوانی این است که مدهای جدید را تجربه کند و در لباس و آرایش چهره و موها آن را تجربه کند. به همین دلیل نباید جوان را به سبب مداگرایی سرزنش کرد. از طرفی نمی‌توان به شکل افسار گسیخته و بدون ضابطه با «مد» برخورد کرد. ایران اسلامی از آنجا که هویتی غنی دارد و هدف ما تحقق و ایجاد سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی است، نمی‌توانیم نسبت به مسئله «مد» بی‌تفاوت باشیم و راه افراط و تفریط را در پیش بگیریم.

 

ضرورت توجه به مدگرایی منطبق با سبک ایرانی اسلامی

اگر مسئولان کشور مدام بر حفظ عفاف و حجاب تاکید دارند باید جبهه فرهنگی را نیز تقویت کنند، نمی‌توان گروهی را وارد میدان جنگ کرد اما عقبه آن پشتیانی لازم را نداشته باشد. توجه به مسئله «مد» در حوزه مبارزه با بی‌حجابی آن است که اصحاب فرهنگ و هنر چه در بعد سخت‌افزاری و چه نرم‌افزاری دستی پر داشته باشند. ایجاد مدهای جدید متناسب با سلایق نسل امروز ضروری‌تر از معیشت و هر اولویت دیگری است. 

نمی‌توان جوانان به خصوص دختران را از مدهای غربی برحذر داشت اما مدی جایگزین به آنها ارائه نکرد. طراحی لباسی که پاسخ گوی سلایق جوانان باشد و در عین حال رنگ و بوی ایرانی اسلامی داشته باشد نیازمند سرمایه‌های مادی و انسانی فراوانی است که باید تامین شود. متاسفانه لباس‌های دون شانی که دختران استفاده می‌کنند و به شدت با شعائر اسلامی منافات دارد بسیار ارزان‌تر از لباس‌هایی است که انتظار داریم دختران ما استفاده کنند تا آرمان عفاف و حجاب تحقق پیدا کند. 

جدای از بحث هزینه‌های بالایی که پوشاک متناسب با ارزش‌های اسلامی، تنوعی در نوع پوشاک، رنگ و... دیده نمی‌شود تا پاسخگوی همه سنین باشد. از طرفی در خصوص سیاست‌گذاری‌ها با مشکل جدی روبه‌رو هستیم. نمی‌توان انتظار داشت که دختران نوجوان و جوان لباس‌های منافی عفت را در سطح جامعه نپوشند اما همان لباس‌ها در فروشگاه‌های شهر به معرض فروش گذاشته شود و برخورد بازدارنده‌ای هم صورت نگیرد. 

مهم‌تر از آن تولیدکنندگانی که می‌خواهند در حوزه عفاف و حجاب فعال باشند از حمایت‌های متنوع و مختلفی برخوردار نباشند. مسئله مهم عفاف و حجاب نباید به مرحله‌ای برسد که مجموعه فراجا ورود کند. بروز چنین امری ریشه در ناکارآمدی اصحاب فرهنگ و هنر بخصوص مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش دارد. در شرایط بغرنج کنونی که باز مجموعه فراجا به خاطر ورود به آسیب بی‌حجابی و بی‌عفتی‌هایی که متاسفانه در حال رشد سرطان گونه است زیر آماج نقدها و اهانت‌های معاندان قرار گرفته است می‌بینیم که اصحاب فرهنگ و هنر مشی سکوت و تغافل و انفعال پیش گرفته‌اند. 

با همه اهمال کاری‌های غیر قابل گذشت مسئولان فرهنگی در حوزه عفاف و حجاب که در همه دستگاه‌های مختلف و با عناوین گوناگون مشغول فعالیت هستند نباید تاسف روزهای از دست رفته خورد و همچنان منفعل بود. اصحاب فرهنگ و هنر در کنار فراجا علاوه بر اینکه باید تولید محتوای متناسب با بحث عفاف حجاب داشت باید اقدام مثبت فراجا را نیز تبین کرد. 

ادامه این راه جز با احترام به سلایق دختران جوان و نوجوان ایجاد بستری مناسب برای تعامل این قشر از جامعه ممکن نیست. ایجاد تحول در مد و مدگرایی منطبق با سبک زندگی ایرانی اسلامی یکی از راه‌های تحقق عفاف و حجاب در جامعه است. 

انتهای پیام/ 1619

 
اشتراک گذاری:
ارسال نظر
پربیننده‌ها پربحث‌ها