۱۹ مهر ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۰
کمبود ویتامین D حتی زیر نور خورشید هم تامین نمیشود
بازدید:۱۷۸
صد آنلاین | چرا بیش از ۹۰ درصد ویتامین D بدن از طریق پوست جذب می‌شود و چه کسانی در معرض خطر کمبود این ویتامین قرار دارند؟پاسخ در ادامه خبر.
کد خبر : ۱۱۸۳۵۹

به گزارش صد آنلاین،ویتامین D نقش حیاتی در سلامت بدن دارد و بخش عمده‌ای از آن از طریق پوست و با تابش مستقیم نور آفتاب تأمین می‌شود. اما شاید باور نکنید که حتی بسیاری از کسانی که در معرض آفتاب هستند هم با کمبود این ویتامین مواجه‌اند! آلودگی هوا، استفاده از کرم‌های ضد آفتاب، یا حتی کار کردن در شیفت‌های شبانه می‌تواند جذب این ویتامین را مختل کند.

 

 

کمبود ویتامین D نه تنها باعث بیماری‌های استخوانی می‌شود، بلکه خطر ابتلا به بیماری‌های جدی‌تری مانند سکته مغزی و سرطان را نیز افزایش می‌دهد. در ادامه به شما می‌گوییم چگونه می‌توانید از این مشکل جلوگیری کنید و زندگی سالم‌تری داشته باشید.

 

 


بیش از 90درصد ویتامین D از پوست و حدود 10درصد از مصرف غذا تأمین می شود. برای ساختن ویتامین D لازم است سطح پوست در معرض مستقیم نور آفتاب (بدون واسطه شیشه و ضد آفتاب) باشد. بدین منظور دست ها، صورت و پاها باید دست کم دو بار در هفته، به مدت 5 تا 10 دقیقه در معرض نور مستقیم آفتاب قرار گیرد. لباس، دود، گرد و غبار، شیشه پنجره، هوای ابری، هوای آلوده و کرم های ضد آفتاب مانع رسیدن اشعه ماورای بنفش به بدن و تبدیل پیش ساز به ویتامین D می شوند.

 

 

سالمندان و کودکان شیرخوار، افراد با پوست تیره و ساکنان مناطق با آلودگی هوا معمولا در معرض خطر کمبود ویتامین D هستند. همچنین افرادی که شب کار هستند و روزها می خوابند، کسانی که در آب و هوای سرد زندگی می کنند و مجبور هستند داخل منزل بمانند و اشخاصی که تمام بدن خود را با لباس می پوشانند نیز در معرض خطر کمبود ویتامین D قرار دارند.

 


ویتامین D باعث پیشگیری از بروز بیماری هایی مانند «راشیتیسم»  در کودکان، استئومالاسی در بزرگسالان و پوکی استخوان در سالمندی می شود. دریافت ویتامین D و کلسیم باعث افزایش قدرت و هماهنگی عضلات می شود. کمبود ویتامین D منجر به بروز بیماری هایی مانند پوکی استخوان، شکستگی های استخوانی، مرگ و میر ناشی از سکته مغزی، سرطان روده بزرگ و بیماری های عفونی نیز می شود.

 


روغن کبد ماهی، ماهی های چرب مانند سالمون، زرده تخم مرغ، جگر، کره و شیر و لبنیات غنی شده با ویتامین D از منابع غذایی غنی این ویتامین است. البته این نکته مهم را در نظر داشته باشید که ویتامین D منبع خوب غذایی نداشته و مهم ترین منبع ساخت این ویتامین همان نور آفتاب است. امروزه در دنیا مواد غذایی با ویتامین D غنی می شود تا مشکل کمبود این ویتامین حل شود.

 


در کشور ما کمبود ویتامین D بسیار شایع است، حتی در مناطق گرمسیری و دارای آفتاب نیز، چون مردم در ساعات مناسب در مقابل نور آفتاب قرار نمی گیرند، کمبود ویتامین D رخ می دهد. یکی دیگر از راه های مقابله با کمبود ویتامین D مصرف مکمل های مگادوز به صورت ماهیانه می باشد. تمامی افراد بالای 18 سال می بایست ماهیانه یک عدد مگادوز ویتامین D بعد از وعده غذایی اصلی مصرف کنند. همچنین برای دانش آموزان دختر و پسر مقاطع متوسطه اول و دوم، مصرف ماهیانه یک عدد مگادوز ویتامین D، به مدت 9 ماه سال تحصیلی، توصیه می شود.

 

اشتراک گذاری:
برچسب ها :
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها