۱۶ مهر ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۰
این نوشیدنی‌های محبوب شما،خطر سکته مغزی را سه برابر میکنند
بازدید:۲۶۱
صد آنلاین | تحقیقات جدید نشان می‌دهد که مصرف آبمیوه‌های بازاری و نوشیدنی‌های گازدار می‌تواند خطر سکته مغزی را به میزان چشمگیری افزایش دهد، به ویژه در زنان.
کد خبر : ۱۱۷۶۳۷

به گزارش صد آنلاین،سکته مغزی یکی از جدی‌ترین وضعیت‌های پزشکی است که می‌تواند به دلیل لخته شدن خون یا خونریزی مغزی رخ دهد. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که مصرف روزانه آبمیوه‌های بازاری که از کنسانتره و مواد نگهدارنده تهیه می‌شوند، خطر سکته مغزی را تا ۳۷ درصد افزایش می‌دهد.

 

این خطر به ویژه در میان افرادی که دو وعده یا بیشتر از این نوشیدنی‌ها مصرف می‌کنند، به شدت افزایش می‌یابد و زنان بیشترین آسیب‌پذیری را دارند. همچنین، نوشیدنی‌های گازدار، چه حاوی قند یا شیرین‌کننده‌های مصنوعی باشند، می‌توانند خطر سکته مغزی را تا ۲۲ درصد بیشتر کنند. در مقابل، مصرف آب و چای به کاهش این خطر کمک می‌کند. محققان توصیه می‌کنند که برای پیشگیری از سکته مغزی، از نوشیدن این نوع نوشیدنی‌ها خودداری کرده و به آب و نوشیدنی‌های طبیعی روی بیاورید.

 

«اندرو اسمیت»، محقق ارشد این پژوهش و استاد اپیدمیولوژی بالینی در دانشگاه گالوی ایرلند، گفت: «در حالی که فشار خون بالا مهم‌ترین عامل خطر است، خطر سکته مغزی می‌تواند از طریق انتخاب سبک زندگی سالم در رژیم غذایی و فعالیت بدنی کاهش یابد.»


وی در بیانیه خبری دانشگاه افزود: «به عنوان یک پزشک و به عنوان فردی که در مورد خطر سکته مغزی تحقیق کرده است، ما مردم را تشویق می‌کنیم که از مصرف نوشیدنی‌های گازدار و میوه‌ای خودداری کنند یا مصرف آنها را به حداقل برسانند و به جای آن به نوشیدن آب روی آورند.»


این توصیه نتیجه یک مطالعه جهانی در مورد عوامل خطر سکته مغزی است. تقریباً ۲۷۰۰۰ نفر در ۲۷ کشور جهان را شامل می‌شود که بیش از ۱۳۰۰۰ نفر اولین سکته مغزی خود را تجربه کردند.


سکته مغزی یک وضعیت جدی است که در آن خون رسانی به بخشی از مغز قطع می‌شود که یا به دلیل لخته شدن خون است یا خونریزی مغز.


تحقیقات جدید نوشیدنی‌های گازدار- از جمله نوشیدنی‌های حاوی قند یا شیرین‌کننده‌های مصنوعی- را با ۲۲ درصد بیشتر خطر سکته مغزی مرتبط دانست.


محققان خاطرنشان کردند که بسیاری از محصولاتی که به عنوان آبمیوه به بازار عرضه می‌شوند از کنسانتره تولید شده و حاوی مواد نگهدارنده و قندهای افزودنی است که ممکن است خطر سکته مغزی را افزایش دهد.


آبمیوه‌ها احتمال سکته مغزی را تا ۳۷ درصد افزایش می‌دهند. این خطر با مصرف دو وعده یا بیشتر از این نوشیدنی‌ها در روز سه برابر می‌شود و زنان بیشترین خطر سکته مغزی خونریزی‌دهنده مرتبط با مصرف آبمیوه را داشتند.


اسمیت می‌گوید: «این موضوع در مورد همه آبمیوه‌ها صدق نمی‌کند. آبمیوه‌های تازه به احتمال زیاد فوایدی را به همراه دارند، اما آبمیوه‌های بازاری تولید شده از کنسانتره، با مقدار زیادی قند اضافه شده و مواد نگهدارنده، ممکن است مضر باشند.»


وی در ادامه افزود: «تحقیقات ما نشان می‌دهد که احتمال سکته مغزی با مصرف بیشتر نوشابه‌های گازدار افزایش می‌یابد.»


نتایج نشان داد که مصرف کم قهوه خوب است، اما خطر سکته مغزی پس از چهارمین فنجان ۳۷ درصد افزایش یافت. خبر برای چای خورها بهتر بود. نوشیدن سه تا چهار فنجان چای سیاه در روز خطر سکته مغزی را ۲۹ درصد کاهش می‌دهد، در حالی که همین مقدار چای سبز با ۲۷ درصد کاهش خطر مرتبط است.


در نهایت، وقتی صحبت از رفع تشنگی می‌شود، این واقعیت را در نظر داشته باشید: به نظر می‌رسد نوشیدن بیش از هفت فنجان آب در روز احتمال سکته مغزی ناشی از لخته شدن خون را کاهش می‌دهد.

اشتراک گذاری:
برچسب ها :
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها