۱۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۰
بازدید:۱۵۰
صد آنلاین | برگ های اکالیپتوس به دلیل خواص دارویی و آثار ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی خود در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرند.
کد خبر : ۱۱۶۶۹۳

اکالیپتوس؛ یک برگ با نامی جالب و ویژگی هایی جالب تر

به گزارش صد آنلاین، برگ اکالیپتوس از درخت اکالیپتوس، درختی با رشد سریع بومی استرالیا، به دست می آید. این درخت در حال حاضر در سراسر جهان رشد می کند و توسط فرهنگ های مختلف برای درمان بیماری های تنفسی، تحریک پوست، و پلاک های دندانی استفاده می شود.


برگ های اکالیپتوس به دلیل مزایای بالقوه سلامتی خود شناخته شده اند. آنها حاوی ترکیبات مختلفی از جمله فلاونوئیدها و ترپن ها با آثار ضد باکتریایی و آنتی اکسیدانی هستند.

ترپن ها چه هستند؟

برگ های اکالیپتوس حاوی ترکیبات معطری به نام ترپن هستند. این ترکیبات مسئول عطر این برگ ها هستند. آن ها به محافظت از درخت اکالیپتوس در برابر حیوانات و حشرات کمک می کنند.

خواص دارویی برگ اکالیپتوس

برگ های اکالیپتوس به دلیل خواص دارویی و آثار ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی خود در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرند. گونه های خاصی از اکالیپتوس بیشتر به صورت درمانی استفاده می شوند، به ویژه به عنوان منبعی از اسانس های روغنی.

 

ویژگی های ضد باکتری

برگ های اکالیپتوس حاوی ترکیباتی است که از رشد باکتری ها جلوگیری می کنند. اسانس روغنی تهیه شده از برگ های اکالیپتوس می تواند از رشد انواع خاصی از باکتری ها جلوگیری کرده و با عفونت های باکتریایی مبارزه کند.

یک مطالعه نشان داد که مصرف یک داروی گیاهی اکالیپتوس حین مصرف آنتی بیوتیک به طور موثری باکتری های خاص مقاوم به دارو را از بین می برد. این به دلیل مواد شیمیایی گیاهی موجود در برگ های اکالیپتوس است. این امکان وجود دارد که استفاده از داروهای اکالیپتوس بتواند دوز آنتی بیوتیک مورد نیاز برای درمان بیماری را کاهش دهد.  

مطالعه ای دیگر نشان داد که برگ های اکالیپتوس می تواند به محافظت از گیاهان گوجه فرنگی در برابر رشد باکتری های مضر کمک کند.

آنتی اکسیدان ها

برگ های اکالیپتوس حاوی آنتی اکسیدان هایی به نام فلاونوئیدها هستند که از بدن در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می کنند. این زمانی رخ می دهد که مولکول های مضر زیادی به نام رادیکال های آزاد در سلول ها وجود داشته باشند.

افرادی که یک رژیم غذایی سرشار از فلاونوئیدها را دنبال می کنند، ممکن است در معرض خطر کمتری برای ابتلا به زوال عقل، بیماری قلبی و انواع خاصی از سرطان باشند.

فواید برگ های خشک شده اکالیپتوس

 

برگ های اکالیپتوس را می توان خشک کرد و از آن ها برای بهبود شرایط سلامتی خاص استفاده کرد. برگ های خشک شده را می توان در چای خیس کرد. روغن اکالیپتوس را می توان از برگ های خشک شده این گیاه نیز استخراج کرد.

تسکین درد

ترکیبات موجود در برگ اکالیپتوس ممکن است در صورت استنشاق یا اعمال روی پوست به تسکین درد کمک کند. استنشاق اسانس روغنی برگ های اکالیپتوس ممکن است به تسکین درد در افراد پس از عمل جراحی کمک کند.

یک مطالعه نشان داد وقتی افراد پس از جراحی جایگزینی زانو روغن اکالیپتوس استنشاق می کنند، سطوح درد و فشار خون آن ها کاهش می یابد. با این وجود، به پژوهش های بیشتر برای تعیین اینکه آیا روغن اکالیپتوس می تواند به طور معمول برای مدیریت درد استفاده شود، نیاز است.

پاسخ ایمنی

روغن استخراج شده از برگ های اکالیپتوس ممکن است پاسخ ایمنی بدن را به برخی از عفونت ها تحریک کند. ترکیبات موجود در برگ های اکالیپتوس ممکن است فاگوسیتوز را تقویت کند که موجب می شود سلول های ایمنی میکروب ها و و ذرات خارجی را مصرف کرده و از بین ببرند.

اسانس روغنی اکالیپتوس ممکن است موجب بهود زخم ها و تاول های تبخالی شود. همچنین ممکن است التهاب را در افراد مبتلا به آرتریت کاهش دهد.

بیماری های تنفسی

آثار ضد باکتریایی برگ های اکالیپتوس می تواند برای افراد مبتلا به بیماری های تنفسی مفید باشد. پژوهش ها نشان داده اند که ترکیبات موجود در برگ اکالیپتوس در برابر عفونت های ناشی از هموفیلوس آنفلوانزا و استرپتوکوک موثر است.

استنشاق روغن اکالیپتوس ممکن است به کاهش مخاط و رفع گرفتگی در افراد مبتلا به سرماخوردگی یا دیگر بیماری های تنفسی کمک کند. روغن اکالیپتوس در برخی از انواع داروهای سرماخوردگی استنشاقی وجود دارد.

 

پوست خشک

عصاره برگ اکالیپتوس ممکن است برای سلامت پوست مفید باشد. برگ های اکالیپتوس حاوی ماکروکارپا ای (Macrocarpa A) است که می تواند سطوح سرامید، یک اسید چرب که به مرطوب ماندن پوست کمک می کند، را افزایش دهد. افزایش سطوح سرامید ممکن است سلامت پوست را بهبود ببخشد و از برخی بیماری ها مانند سوریازیس جلوگیری کند. همچنین، در صورت استفاده مستقیم روی پوست سر ممکن است از شوره سر و مشکلات پوست سر خشک جلوگیری کند.

کسب آرامش

استنشاق روغن برگ اکالیپتوس ممکن است به کسب آرامش کمک کند. یک مطالعه نشان داد که استنشاق اسانس روغنی اکالیپتوس می تواند اضطراب را کاهش دهد و فشار خون را پایین بیاورد.

دافع حشرات

اسانس روغنی استخراج شده از برگ های اکالیپتوس می تواند به عنوان یک دافع حشرات طبیعی عمل کند. این روغن به طور فعال مگس های خانگی را فراری می دهد.

بهداشت دهان و دندان

برگ های اکالیپتوس تنها بخش از درخت اکالیپتوس نیست که دارای فواید سلامتی است. عصاره پوست این درخت نیز می تواند به عنوان آدامس و با هدف بهبود سلامت دهان و دندان استفاده شود و حتی ممکن است از برخی بیماری های لثه و پوسیدگی دندان جلوگیری کند.

فواید برگ های تازه اکالیپتوس

 

به پژوهش های بیشتری در مورد فواید برگ های تازه اکالیپتوس نیاز است. از برگ های تازه اکالیپتوس می توان برای عطرشان زیر دوش استفاده کرد. با این وجود، شواهد علمی کافی در مورد فواید سلامت برگ های تازه اکالیپتوس برای بیماری های تنفسی و سرماخوردگی وجود ندارد.

روش های استفاده از برگ های اکالیپتوس

روش های مختلفی برای  استفاده از برگ اکالیپتوس در خانه وجود دارند. اگر نسبت به بی خطر بودن برگ های اکالیپتوس مطمئن نیستید، با یک پزشک یا مشاور مراقبت های بهداشتی مشورت کنید.

در ادامه چند روش برای استفاده از برگ های اکالیپتوس ارائه شده است:

با خرد کردن و له کردن برگ های خشک اکالیپتوس در یک فنجان و اضافه کردن آب داغ به آن می توانید یک دمنوش آماده کنید. پس از خیس خوردن برگ ها، مایع را از یک صافی عبور دهید. هیچ گاه از روغن اکالیپتوس برای تهیه چای استفاده نکنید، زیرا می تواند سمی باشد.

برگ های تازه اکالیپتوس را می توانید در حمام قرار دهید و از رایحه آرامش بخش آن بهره ببرید.

از روغن رقیق شده برگ های اکالیپتوس به عنوان یک پماد دافع حشرات یا تسکین درد استفاده کنید.

عوارض جانبی، تداخلات و اقدامات احتیاطی

 

برخی اسانس های روغنی، مانند روغن اکالیپتوس، باید به دقت استفاده شوند تا از بروز عوارض جانبی یا واکنش های جدی جلوگیری شود. از بلعیدن روغن اکالیپتوس پرهیز کنید زیرا می تواند سمی باشد. این امر به ویژه برای نوزادان و خردسالان بسیار مهم است.

هنگام استفاده از روغن اکالیپتوس، منبع معتبری را انتخاب کنید تا از خالص بودن آن اطمینان حاصل کنید. روغن اکالیپتوس رقیق نشده را به طور مستقیم روی پوست خود اعمال نکنید، زیرا می تواند موجب سوزش و عوارض جانبی دیگر شود. روغن اکالیپتوس باید پیش از استفاده موضعی به یک تا پنج درصد، رقیق شود و با روغن های حامل دیگر مخلوط شود.

روغن اکالیپتوس سمی در نظر گرفته می شود. مصرف آن عوارض جانبی فوری به همراه دارد، از جمله موارد زیر:

- احساس سوزش در دهان و گلو

- شکم درد

- حالت تهوع و استفراغ

پس از گوارش، روغن اکالیپتوس ممکن است موجب موارد زیر شود:

- سرگیجه

- از دست دادن هماهنگی

- گیجی

- غش کردن

- تشنج

عصر ایران

 
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها