به گزارش صد آنلاین، در برخی موارد زن و شوهر به دلایل مختلف مانند ساعت خواب مختلف، اختلالات خواب، تولد فرزند و … ترجیح میدهند محل خوابشان را جدا کنند. اما نظر اسلام در این باره چیست؟ آیا جدا خوابیدن زن و شوهر از دید اسلام اشکال دارد؟
حکم شرعی جدا خوابیدن زن و شوهر
جدا خوابیدن زن و شوهر به تنهایی حکم شرعی ندارد، اما حقوق جنسی، یکی از حقوقی است که زن و شوهر نسبت به یکدیگر دارند. در دین اسلام وظایف زن و مرد در این زمینه کاملا مشخص است. در صورتی که جدا خوابیدن زن و شوهر به معنی عدم تمکین زن و یا عدم تمایل مرد به برقراری رابطه جنسی با همسرش باشد، این یکی از مسائلی است که فقها به بررسی آن پرداخته اند.
وظایف مختص زن نسبت به شوهر در روابط جنسی
از منظر اسلام یکی از حقوق واجب شوهر بر زن تمکین است. زن باید خود را برای هر لذتی که شوهرش میخواهد، در حد توانایی جسمی و روحی و بنابر انتظار عرف تسلیم نماید و امتناعش جایز نیست، مگر اینکه دارای عذر شرعی و قانونی مثل عادت ماهیانه، بیماری و … باشد. البته مرد نمیتواند زن را به زور به آمیزش وادار کند.
وظایف شوهر نسبت به زن در روابط جنسی
شوهر نمیتواند بیش از چهار ماه، نزدیکی با همسر دائمی خود را ترک کند. نظر آیت الله مکارم سیستانی و تبریزی اندکی متفاوت است.
جدا خوابیدن زن و شوهر از دید احادیث و روایات
رسولُ الله (ص):
اِذا باتَتِ المََراَةُ هاجِرَةًً فِراشَ زَوجِها لَعَنَتَها المَلاوِکَةُ حَتّی تُصبِحَ
وقتی زنی در شب رختخوابش را از شوهرش جدا کند تمام ملائکه تا صبح او را لعن میکنند.
(نهج الفصاحه ص ۵۷، ح ۱۸۷)
حضرت علی (ع):
إِذَا دَعَا الرَّجُلُ امْرَأَتَهُ إِلَى فِرَاشِهِ فَأَبَتْ عِصْیَاناً لَعَنَتْهَا الْمَلَائِکَةُ حَتَّى تُصْبِح
وقتی مردی زنش را صدا زند بسوی رختخوابش و زن از روی عصیان اجابت نکند تا صبح ملائکه اورا لعن میکنند.
(روضة الواعظین وبصیرة المتعظین ج۲ ص۳۷۳)
پیامبر (ص):
أَنَّهُ قَالَ أَ لَا أُخْبِرُکُمْ بِشَرِّ نِسَائِکُمْ قَالُوا بَلَى یَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ … إِذَا خَلَا بِهَا بَعْلُهَا تَمَنَّعَتْ عَلَیْهِ تَمَنُّعَ الصَّعْبِ عِنْدَ رُکُوبِهَا
آیا دوست دارید بدترین زنان را به شما معرفی کنم؟ گفتند بله یا رسول الله. حضرت فرمودند: …. زنی که وقتی با شوهرش خلوت میکند خودش را از او منع میکند و به راحتی همبستر با شوهرش نمیشود.
(مستدرک الوسائل ج ۱۴ ص ۱۶۷)
پیامبر (ص)
لَا یَحِلُّ لِامْرَأَةٍ أَنْ تَنَامَ حَتَّى تَعْرِضَ نَفْسَهَا عَلَى زَوْجِهَا تَخْلَعَ ثِیَابَهَا وَ تَدْخُلَ مَعَهُ فِی لِحَافِهِ فَتُلْزِقَ جِلْدَهَا بِجِلْدِهِ فَإِذَا فَعَلَتْ ذَلِکَ فَقَدْ عَرَضَتْ
برای زن جایز نیست بخوابد مگر آن که خودش را به شوهرش عرضه نماید، لباسش را در آورد و پوستش به پوست شوهرش بزند، این کار عرضه کردن است.
(وسائل الشیعة ج ۲۰ ص ۱۷۶)