۰۲ مهر ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۰
این علائم بیماری کبدی به هیچ عنوان پشت گوش نیندازید
بازدید:۳۰۴
صد آنلاین | یکی از حیاتی ترین اندام هایی است که مسئول عملکردهایی مانند کمک به هضم، متابولیسم، سم زدایی، تنظیم هورمون ها، ذخیره مواد مغذی ضروری و تولید پروتئین ها و آنزیم ها برای واکنش شیمیایی طبیعی بدن است.
کد خبر : ۱۱۴۲۵۹

به گزارش صد آنلاین، کبد یکی از حیاتی ترین اندام هایی است که مسئول عملکردهایی مانند کمک به هضم، متابولیسم، سم زدایی، تنظیم هورمون ها، ذخیره مواد مغذی ضروری و تولید پروتئین ها و آنزیم ها برای واکنش شیمیایی طبیعی بدن است. به این ترتیب، نادیده گرفتن سلامت کبد می تواند برای سلامت کلی خطرناک باشد، بخصوص اگر مسئله ای مهم بنام کبد چرب مطرح باشد.


کبد چرب (استئاتوز) زمانی اتفاق می‌افتد که چربی در اطراف سلول‌های کبد جمع می‌شود و فرآیند تجزیه چربی کند می‌شود. به این ترتیب، این اندام حیاتی که مسئول متابولیسم چربی ها است، در معرض خطر قرار می گیرد و این مسئله می‌تواند منجر به التهاب (استئاتوهپاتیت)، فیبروز و عوارض بالقوه شدید مانند سیروز یا سرطان کبد شود.

با تشدید زخم شدن کبد، خطر ابتلا به سیروز، وضعیتی که کبد به طور دائم آسیب می بیند به طور قابل توجهی افزایش می یابد. سیروز می تواند منجر به نارسایی کبد شود و در موارد شدید فرد مبتلا نیازمند به پیوند کبد شود.

با گذشت زمان، این تجمع بیش از حد چربی در اطراف کبد می تواند باعث التهاباتی شود که نشان دهنده خطر استئاتوهپاتیت غیر الکلی (NASH) است و این اتفاقا ناخوش در کبد می تواند خطر ابتلا به مشکلات سلامتی مانند فیبروز، سیروز، آسیب دائمی کبد، بیماری های کلیوی، فشار خون بالا، حمله قلبی، سکته مغزی، دیابت نوع 2 و حتی سرطان کبد را افزایش دهد.

 

 

علائم رایج فرد مبتلا به بیماری های کبدی

فرد مبتلا به مشکلات کبدی می تواند علائمی مانند خستگی، ناراحتی شکمی، حالت تهوع، کاهش اشتها، کاهش وزن ناخواسته، زردی و مشکلات گوارشی را تجربه کند.

 

 

علل اصلی ابتلا به مشکلات کبد

خوردن غذاهای سرخ شده، فرآوری شده و ناسالم که حاوی انبوهی از سدیم، شکر افزوده شده و مواد نگهدارنده مانند چیپس، سیب زمینی سرخ کرده، پاستا، پیتزا، کیک، نان، آب نبات، نوشابه و... جزو علل اصلی ابتلا به ناراحتی های کبدی است.

 

 

راه حل و درمان چیست؟

تشخیص زودهنگام بسیار مهم است، زیرا بیماری کبد چرب اغلب با سندرم متابولیک مرتبط است که شامل شرایطی مانند فشار خون بالا، قند خون بالا و سطوح غیرطبیعی کلسترول است. اصلاح سبک زندگی، از جمله داشتن رژیم غذایی سالم، ورزش و مدیریت وزن، می تواند به طور موثر وضعیت را بهتر کرده و درمان بیماری های کبد را موفقیت آمیز کند.

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها
انتشار برای اولین بار | نسخه طلایی ابن‌سینا بزرگترین پزشک جهان برای خواب بهتر