۰۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۰
بازدید:۸۳
صد آنلاین | پژوهشگران دریافته‌اند که برخی از نوزادان با یک گونه یا واریانت ژن به دنیا می آیند که تقریباً به طور کامل از آنها در برابر دچار شدن به زردی محافظت می‌کند.
کد خبر : ۱۱۴۱۵۵

ژنی که مانع ابتلای کودکان به زردی است

به گزارش صد آنلاین، بسیاری از نوزادان در چند روز اول زندگی خود دچار زردی می‌شوند که باعث تغییر رنگ پوست و سفیدی چشم‌های آنها می‌شود.


زردی نوزادی معمولاً خودبه‌خود برطرف می‌شود. بااین‌حال، موارد شدید می‌تواند منجر به آسیب مغزی و مرگ شود.

رنگ زرد ناشی از بیلی‌روبین، یک رنگ‌دانه زرد نارنجی است که به دنبال شکسته شدن گلبول‌های قرمز اضافی در کبد تشکیل می‌شود.

این پژوهشگران که یافته‌هایشان را در ژورنال Nature Communications منتشر شده است، از این موضوع شگفت‌زده شدند که یک گونه یا واریانت ژنی به تازگی شناسایی شده که در افرادی خاص وجود دارد، بر پردازش بیلی‌روبین در نوزادان اثری متفاوت نسبت به بزرگ‌سالان دارد.

این پژوهشگران کشف خود را با تجزیه‌وتحلیل میلیون‌ها ژن در نمونه‌های خون تقریباً ۳۰۰۰۰ نوزاد تازه متولدشده در اروپا ازجمله حدود ۲۰۰۰ مبتلابه زردی و والدین آنها انجام دادند.

گونه ژنی که آنها پیدا کردند - که در حدود ۱۲ درصد از نوزادان متولدشده در اروپا و آمریکا وجود دارد - آنزیمی را کنترل می‌کند که بیلی‌روبین را به شکل محلول در آب تبدیل می‌کند و به بدن اجازه می‌دهد راحت‌تر آن را دفع کند.

دکتر بو جاکوبسون، سرپرست این بررسی، از دانشگاه گوتنبرگ در سوئد گفت: «ما از اینکه این تأثیر را فقط در روده نوزادان می‌بینیم، اما نه در کبد آنها شگفت‌زده شدیم، زیرا این کبد است که مسئول متابولیسم بیلی‌روبین در بزرگ‌سالان است».

به گفته این پژوهشگران، این یافته درنهایت ممکن است به ایجاد راهی برای جلوگیری از زردی شدید نوزادان منجر شود.

منبع: رویترز

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها