۰۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۰
بازدید:۱۴۱
صد آنلاین | یک مطالعه جدید هشدار می‌دهد که در ۲۵ سال آینده، سالانه میلیون‌ها نفر در اثر عفونت‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک فوت خواهند کرد، مگر اینکه اقداماتی برای مقابله با این تهدید رو به رشد انجام شود.
کد خبر : ۱۱۳۹۷۹

مرگ میلیون ها انسان بر اثر عفونت های مقاوم به آنتی بیوتیک

به گزارش صد آنلاین، یک مطالعه جدید هشدار می‌دهد که در ۲۵ سال آینده، سالانه میلیون‌ها نفر در اثر عفونت‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک فوت خواهند کرد، مگر اینکه اقداماتی برای مقابله با این تهدید رو به رشد انجام شود.


به نقل از مدیسن نت، محققان گزارش دادند که پیش بینی می‌شود تعداد مرگ و میرهای مرتبط با باکتری‌های مقاوم به آنتی بیوتیک تا سال ۲۰۵۰ به ۸.۲ میلیون نفر در سال افزایش یابد که ۷۵ درصد از تخمین فعلی ۴.۷ میلیون نفر در سال بیشتر است.

دکتر «استین امیل وولست»، محقق مؤسسه بهداشت عمومی نروژ، گفت: «تا سال ۲۰۵۰، عفونت‌های مقاوم می‌تواند در حدود ۸ میلیون مرگ در هر سال نقش داشته باشد، چه به‌عنوان علت مستقیم مرگ و چه به عنوان یک عامل مؤثر».

وولست در ادامه می‌افزاید: «برای جلوگیری از تبدیل شدن این امر به یک واقعیت مرگبار، ما نیاز فوری به استراتژی‌های جدیدی برای کاهش خطر ابتلاء به عفونت‌های شدید از طریق واکسن‌ها، داروهای جدید، بهبود مراقبت‌های بهداشتی، دسترسی بهتر به آنتی بیوتیک های موجود و راهنمایی در مورد نحوه استفاده مؤثرتر از آنها داریم».

محققان نتیجه گرفتند که در مجموع، بیش از ۳۹ میلیون نفر می‌توانند به طور مستقیم در اثر عفونت‌های مقاوم به آنتی بیوتیک طی ۲۵ سال آینده فوت کنند. ۱۶۹ میلیون مرگ دیگر نیز با این اَبَرمیکروب ها مرتبط است.

دکتر «محسن نقوی»، سرپرست تیم تحقیقات در دانشگاه واشنگتن، گفت: «این یافته‌ها نشان می‌دهد که مقاومت ضد میکروبی یک تهدید مهم سلامت جهانی برای دهه‌ها بوده است و این تهدید رو به افزایش است».

نقوی افزود: «درک اینکه چگونه روند مرگ و میرهای ناشی از مقاومت ضد میکروبی در طول زمان تغییر کرده است و چگونه احتمال دارد در آینده تغییر کند، برای تصمیم‌گیری آگاهانه برای کمک به نجات جان انسان‌ها حیاتی است.»

برای این مطالعه، محققان مرگ و میر در ۲۰۴ کشور و منطقه مربوط به ۲۲ میکروب و ۱۱ سندرم عفونی مانند مننژیت، سپسیس و سایر عفونت‌های شدید را پیگیری کردند.

این تیم از مدل سازی کامپیوتری برای تخمین روند مرگ و میر به طور مستقیم و غیرمستقیم مربوط به باکتری‌های مقاوم به آنتی بیوتیک استفاده کردند.

به گفته محققان، این میکروب‌های مقاوم می‌توانند نقش مستقیمی در حدود ۱.۹ میلیون مرگ در سال ۲۰۵۰ داشته باشند که افزایشی نزدیک به ۷۰ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۲ دارد.

با نگاهی به گذشته، محققان تخمین زدند که مرگ‌های ناشی از این میکروب‌ها بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۲۱ بیش از ۵۰ درصد در کودکان ۵ ساله یا کمتر کاهش یافته است.

به گفته محققان، در همان زمان، به دلیل آسیب پذیری بیشتر افراد مسن در برابر عفونت، مرگ و میر در میان سالمندان ۷۰ سال و بالاتر بیش از ۸۰ درصد افزایش یافت.

پیش بینی می‌شود مرگ و میر در میان کودکان در آینده به کاهش خود ادامه دهد، اما برآوردها نشان می‌دهد مرگ و میر ناشی از عفونت در میان افراد ۷۰ ساله و بالاتر تا سال ۲۰۵۰ می‌تواند ۱۴۶ درصد افزایش یابد./ مهر

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها