آخرین اخبار
۳۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۳
درمان سریع افکار منفی با این دعاها
بازدید:۵۱
صد آنلاین | به طور یقین تمامی ما انسان ها در برخی از مراحل زندگی خود؛ افکار منفی به سراغ ما می‌آیند و به همین دلیل بهتر است بدانیم در این لحظه ها چه کاری باید انجام دهیم. در بسیاری از آموزه های دینی دعاهایی برای رفع استرس و رهایی از افکار منفی مورد سفارش قرار گرفته که افراد می توانند با خواندن این دعاها تا اندازه زیادی این افکار مخرب را از خود دور کنند.
کد خبر : ۱۱۳۷۴۷

به گزارش صد آنلاین، نکته: البته بهتر است بدانید برای رهایی از افکار منفی؛ در ابتدا و مهم‌تر از هر چیزی باید به خدا توکل کنید و دعاهای ذکر شده در این مطلب و مطالب دیگر تنها یک وسیله هستند و در نهایت خدای بزرگ می‌تواند حافظ شما باشد. 

افکار منفی و واهی، علاوه بر اینکه باعث آزار و اذیت روح و جسم می شوند، سبب اتلاف وقت و انرژی و تباهی نیز خواهند شد. اگرچه افکار منفی زاییده و حاصل شده از ذهن هستند اما انرژی منفی کائنات نیز در شکل گیری آن ها بی اثر نیستند.
درمان افکار منفی

با ما همراه باشید تا دعاهایی برای رهایی از افکار منفی و رسیدن به آرامش  را به شما آموزش دهیم:
حدیث نفس چیست؟

حدیث نفس یعنی افکاری که به ذهن انسان القا می‌شود. مثل این‌که آدم خودش با خودش حرف بزند. معمولا منشا این افکار باطل، شیطان است. در مقابل گاهی ملائکه می‌آیند افکار خوبی را به ذهن انسان القاء می‌کنند. گاهی هم شیاطین افکار باطلی را به ذهن انسان القاء می‌کنند. مثلا به یک‌باره می‌آیند در یک امر اعتقادی انسان یک خللی وارد می‌کنند. خود این یک مساله مهمی است.
افکار منفی برای مومن و درمان آن

گاهی می‌آمدند نزد ائمه هدی (ع) شکوه می‌کردند که ما می‌ترسیم مومن نباشیم که این افکار به ذهن ما می‌آید. این افکار خلاف معتقدات ایمانی ما است. می‌فرمودند: نه؛ خود این نشانه ایمان است. در یک حدیث دارد که هیچ مومنی نیست که چهل روز بر او بگذرد مگر این‌که حدیث نفسی برای او پیش می‌آید.
درمان افکار منفی

تکنیک های زیادی برای درمان سریع افکار منفی وجود دارد؛ برخی از روش های علمی و ورزشی استفاده می‌کنند و برخی ترجیح می‌دهند با خواندن دعاهایی خاص، قلبشان را آرام کرده و افکار منفی را از خود دور کنند. 

هر وقت این اتفاق افتاد دو رکعت نماز بخواند از شر شیطان به خدا پناه ببرد. ان شاءالله برطرف می‌شود.
ذکر «لا اله الا الله»

در یک روایتی شخصی می‌گوید به امام صادق (ع) عرض کردم من در قلبم گاهی یک مسائل بزرگی پیدا می‌شود که شاید منظورشان حدیث نفس است. می‌گوید من گاهی یک چیزهای بدی در ذهنم می‌آید. حضرت فرمودند که «قُلْ لا إلهَ إلاّ اللّه» هر وقت یک چنین چیزی به ذهنت آمد «لا اله الا الله» بگو. بعد این راوی حدیث می‌گوید: «فكُلَّما وَقَعَ في قَلبي شَيءٌ قلتُ: لا إلهَ إلاّ اللّهُ فيَذهَبُ عَنّي». هر وقت افکار باطلی به ذهنم می‌آمد همین که می‌گفتم «لا اله الا الله» این فکر از ذهن من می‌رفت.

این اتفاق مبتلا به ما است. یعنی خیلی‌ها هستند که از این حالت شکوه دارند و می‌گویند که این‌ها افکار شما نیست نگران نباشید. ذکر «لا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّه» و «لا اله الا الله» بگویید ان شاءالله برطرف می‌شود.

 عن ابنِ أبي عمير عن جميل بنِ درّاجٍ عن الإمام الصّادقِ عليه السلام: قلتُ لهُ: إنَّه يقَعُ في قلبي أمرٌ عظيمٌ، فقالَ: قلْ: لا إلهَ إلاّ اللّه ُ. قالَ جَميلٌ: فكُلَّما وَقَعَ في قَلبي شَيءٌ قلتُ: لا إلهَ إلاّ اللّه ُ فيَذهَبُ عَنّي. 


به نقل از ابن ابى عمير از جميل بن درّاج: به امام صادق عليه السلام عرض كردم: در قلبم وسوسه افتاده است. حضرت به او فرمود: بگو: «لا اله الاّ اللّه». جميل می‌گويد: هر وقت در دلم چيزى [از وسوسه‌ها و تشكيكات ذهنى ]مى‌افتاد، مى‌گفتم: «لا اله الاّ اللّه». آن چيز از دلم بيرون مى‌رفت.
دعا برای ازاد شدن فکر
در هر زمانی که به هر دلیل افکار منفی به سراغ شما بیاید ، ذکر و دعای مجرب رفع دلشوره و اضطراب ذیل را  چهارده مرتبه قرائت کنید. دلشوره و اضطراب برطرف میشود. در اثنای ذکر توجه قلبی داشته باشد.  مجرب است.
 
(ما شاءَ الله لا حَولَ وَ لا قوَّهَ إلّا باللهِ العَلِیِّ العَظیم).
 
برای رفع استرس و دلشوره ، دست راست را روی سینه اش بگذارد و هفت مرتبه آیه ۲۸۸ شریفه سوره رعد را بخواند . به اذن خداوند تبارک و تعالی احساس آرامشی فوری در شخص ایجاد می شود.
 
(الذّینَ امَنوا وتَطمَئِنُّ قُلوبُهُم بذِکرِ اللهِ اَلا بذِکرِ الله تَطمَئِنُ القلوب)
علاوه بر این تکرار این آیه نیز توصیه شده است:

وَ تَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ وَ كَفى‌ بِاللَّهِ وَكِيلًا 

و بر خداوند توكّل كن، و همين بس كه خداوند وكيل و نگهبان (تو) است.

یکی از دعاهای رفع افکار منفی و بد که دعای معجزه آسایی به شمار می رود دعای اما صادق علیه السلام است. روزی شخصی که از افکار منفی رنج و عذاب می برد نزد امام صادق علیه السلام رفت و احوال خود را بازگو کرد.

امام به او فرمودند، هرگاه دچار این افکار شدی دستت را بر روس سینه بگذار و این دعا را بخوان:

بِسمِ اللّهِ وَ بِاللّهِ مُحَمَّدُ رَسُولُ اللّهِ صَلَّی اللّهُ عَلَیهِ وَ آلِهَ و لاحَولَ وَ لاقُوَّهَ اِلاّبَاللّهِ اَللّهُمَّ امسَحِ عَنّی ما اَحذَر

این دعا یکی از آیات پربرکت سوره مبارکه آل عمران است که از برکات زیادی برخوردار است. اگر گرفتار درد و بیماری هستید خواندن این سوره می تواند تسریعی بر بهبودی رنجش شما باشد. همچنین تلاوت آن می تواند شما را از افکار فاسد و شیطانی و منفی رها کرده و از گرفتار شدن به دام چنین افکاری جلوگیری کند. بنابراین توصیه می شود افرادی که از افکار منفی رنج می برند به صورت مداوم این دعا را تکرار کنند تا انشالله آرام بگیرند.
سوره ای جهت جایگزینی افکار منفی با مثبت

یکی از راه هایی که می توان افکار منفی را از بین برد رجوع به قرآن کریم و استفاده از آیات مبارکه است. یکی از سوره ها و آیاتی که می تواند در از بین بردن افکار منفی به خوبی عمل کند و آن افکار را با افکاری مثبت و خوشایند جایگزین کند، سوره مبارکه و پر برکت ضحی است. این سوره یکی از سوره هایی است که در تمام آیاتش به نعمت های الهی و افکار مثبت اشاره شده است.

وَلَسَوۡفَ يُعۡطِيكَ رَبُّكَ فَتَرۡضَىٰٓ
أَلَمۡ يَجِدۡكَ يَتِيمٗا فَـَٔاوَىٰ 
وَوَجَدَكَ ضَآلّٗا فَهَدَىٰ
وَوَجَدَكَ عَآئِلٗا فَأَغۡنَىٰ
فَأَمَّا ٱلۡيَتِيمَ فَلَا تَقۡهَرۡ

البته به زودى پروردگارت (آن قدر) به تو عطا كند كه خشنود شوى آیا تو را یتیم نیافت پس جاى و پناه داد؟ و آیا تو را یگانه زمان و تنها نیافت، پس جهانى را به دورت جمع نمود و تو را ناآگاه (از معارف دینى) یافت پس (به وسیله وحى) هدایت نمود و تو را فقیر و نیازمند یافت پس بی نیاز كرد پس یتیم را هرگز خوار و رانده مساز و با مسائل خشونت مكن و مران از نعمت پروردگار خویش [با مردم‏] سخن گوى.

پیامبر اکرم (ص) راه پیشرفت و ترقی انسان را در رهایی از افکار منفی میدانست و همیشه افراد را به مثبت اندیشی و تلاش برای رفع افکار پلید و شیطانی تشویق و هدایت می نمود.

این حدیث از پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) آمده است که دعایی جهت رفع افکار منفی را ذکر می فرمایند:

هر کس سوره آل عمران را در جمعه قرائت کند، خداوند و فرشتگان او تا غروب آفتاب بر وی درود می فرستند.

همچنین پیامبر اکرم در حدیثی دیگر خطاب به سحابه خود این چنین می فرمایند:

من قرأ هذه السوره أعطاه الله بکل حرف أماناً من حر جهنم

هر شخصی که سوره آل عمران را قرائت کند، پروردگار به تعداد هر حرف این سوره مبارکه، یک امان از گرمای سوزان آتش جهنم به او عطا خواهد کرد.

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها