آخرین اخبار
۳۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۷
نحوه توسل به نرجس خاتون مادر امام زمان (عج) برای حاجت روایی
بازدید:۳۳۰
صد آنلاین | در این مطلب با نحوه توسل و نماز نرجس خاتون برای حاجت روایی و ازدواج در صد آنلاین همراه ما باشید.
کد خبر : ۱۱۳۶۶۳

«نرجس خاتون» همسر امام حسن عسکری علیه السلام و مادر امام زمان عجل الله تعالی فرجه است. او دختر «یوشعا» پسر قیصر روم و از طرف مادر از نوادگان «شمعون‏» یکی از حواریان مسیح علیه السلام بود که به طریقی معجزه ‏آسا از سوی خداوند برای همسری امام یازدهم برگزیده شد.

گفته شده است مادر امام زمان پیش از شهادت امام عسکری(ع) وفات یافت. در برخی کتاب‌ها نیز آمده است او هنگام شهادت امام عسکری(ع) بر بالین وی حاضر بوده است. قبر نرجس در حرم عسکریین در سامرا و در کنار قبر امام هادی(ع) و امام عسکری(ع) قرار دارد.

حضرت نرجس، بانوی نجابت و نیایش است، که شمیم حضور او در سامرا، پس از گذشت قرن‌ها، جان شیعیان شیفتۀ خاندان ولایت و امامت را طراوت می‌بخشد و در سایۀ این آفتاب روشن اجابت، دل‌ها آرام و قرار می‌گیرد. یکی‌ از فضیلت‌های‌ این‌ بانوی‌ بزرگوار ، مقام‌ شفاعت‌ اوست.

سید بن‌ طاووس‌ در زیارتنامه‌ای‌ که‌ برای‌ این‌ بانوی‌ ماجده‌ ذکر می‌کند می‌نویسد: «و سودمند کن‌ مرا به‌ زیارت‌ آن‌ بانو و بر دوستی‌ و محبت‌ اوپایدار بدار مرا و از شفاعت‌ او و فرزندش‌ محروم‌ مفرما و مرا با او و فرزندش‌ محشور کن.»
توسل به نرجس خاتون

یکی از وسائل مهم و مجرّب ، توسل به مادر امام زمان حضرت نرجس خاتون است. همانطور که بزرگان ما فرموده اند:
« توسل به حضرت نرجس خاتون سرعت وصول وصال در حاجت را دارد »

یکی از بزرگان می گوید:
« هنگامی که قصد کردی خواسته و حاجتت برآورده شود، به واسطۀ مادران ائمه معصومین به آنان متوسل شو، و مادرانشان را نزد آنان شفیع بگیر؛ آیا ممکن است امامان معصوم این شفاعت را رد کنند؟»

آیت الله مجتهدی(ره) در درس اخلاقشان فرمود:

بهترین وسیلۀ رسیدن به خـدا، اهـل بـیت(ع) هستند. چهل سال پیش، من گرفتاری داشتم. یکی از اولیای خدا در «کربلا» به من فرمودند: بـه حضرت نرجس خاتون، مادر امام زمان(ع) متوسّل شوید. ایشان چون مادر ولیّ وقـت ما هستند، به فـرزندشان مـی فرمایند که: پسرم! این شخص به من متوسّل شده. خواسته اش را بده.

۱. هزار صلوات یا یک ختم قرآن نذر ایشان کن تا گرفتاریت برطرف شود.

استاد مجتهدی می فرماید: من هر موقع کارم گیر می کند، هزار صلوات نذر حضرت نرجس خاتون، مادر امام زمـان(ع) مـی کنم و کـارم درست می شود.
توسل به نرجس خاتون با زیارت عاشورا
حکایتی که مرحوم آیة اللّٰه العظمی آقای حاج شيخ عبدالكريم حائری نقل کرده ، فرمودند :

من و آقای آقا میرزا علی آقا آقازاده میرزای شیرازی و آقا سید محمد سنگلجی در سامرا شب در پشت بام در خدمت مرحوم آقای میرزا محمد تقی شیرازی درس میخواندیم در اثناء درس ما، استاد بزرگ ما مرحوم آقای آقاسیّد محمد فشارکی تشریف آورده در حالتی که آثار گرفتگی و انقباض در بشرهاش پیدا بود معلوم شد که این انقلاب و انقباض وی در اثر بروز وَباء بود در عراق که در آن اوقات خبرش منتشر شده بود.

فرمود: شما مرا مجتهد میدانید؟ عرض کردیم: بلی. فرمود: عادل میدانید؟ بلی.

فرمود: من به تمامی شیعیان سامرا از زن و مرد حکم میکنم كه هريك از ايشان يك فقره زيارت عاشورا نیابتاً از نرجس خاتون والدۀ ماجدۀ حضرت حجة بخوانند و آن خاتون را نزد فرزند بزرگوارش شفیع قرار بدهند که آن حضرت پیش حضرت خداوند عالم شفاعت نماید تا خداوند شیعیان سامرا را از این بلا نجات دهد.

فرمود: همینکه این حکم صادر گردید و چون مقام مقام ترس و بیم بود همه شیعههای مقیم سامرا اطاعت نموده زیارت عاشورا را به همان قرار خواندند در نتیجۀ آن، یک نفر شیعه در سامرا تلف نشد در حالتی که هر روز، ده پانزده نفر از غیر شیعه تلف می‌شد.
نماز توسّل به حضرت نرجس خاتون مادر امام زمان (عج)

۲. دو رکعت نماز حاجت بخوانید.

بعد سـیصد و سـیزده مرتبه صلوات بفرستید

یک بار «سورۀ مبارکة انا فتحنا» را قرائت کنید و ثواب آن را به حضرت نرجس خاتون(س)، مادر گرامی حضرت امام زمان(ع) هدیه کنید.

آیت الله سیبویه، عموی مرحوم آیت الله میرزا احـمد آقـای سیبویه واعظ، در کربلا ساکن و صاحب رساله بودند. ایشان از اولیا بودند روزی به من فرمودند: در زمان ما (عصر غیبت) توسّل به حضرت نرجس خاتون کارها را زودتر راه می اندازد؛ چرا که وقتی مـادر بـه فرزند حرفی بزند، فرزند مجبور است به حرف مادر گوش بدهد.
زیارتنامه مادر امام زمان (عج)

السَّلامُ عَلَىٰ رَسُولِ اللّٰهِ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ الصَّادِقِ الْأَمِينِ، السَّلامُ عَلَىٰ مَوْلانا أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ، السَّلامُ عَلَى الْأَئِمَّةِ الطَّاهِرِينَ الْحُجَجِ الْمَيامِينِ، السَّلامُ عَلَىٰ والِدَةِ الْإِمامِ، وَالْمُودَعَةِ أَسْرارَ الْمَلِكِ الْعَلَّامِ، وَالْحامِلَةِ لِأَشْرَفِ الْأَنامِ، السَّلامُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الصِّدِّيقَةُ الْمَرضِيَّةُ، السَّلامُ عَلَيْكِ يَا شَبِيهَةَ أُمِّ مُوسىٰ وَابْنَةَ حَوارِيِّ عِيسىٰ، السَّلامُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا التَّقِيَّةُ النَّقِيَّةُ، السَّلامُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الرَّضِيَّةُ الْمَرْضِيَّةُ،

سلام بر رسول خدا (درود خدا بر او و خاندانش) آن راستگوی امین، سلام بر مولایمان امیرمؤمنان، سلام بر پیشوایان پاک، حجّت‌های مبارک، سلام بر مادر امام و مأمن اسرار فرمانروای بسیار دانا و باردار به شریف‌ترین مخلوقات، سلام بر تو ای صدّیقه پسندیده، سلام بر تو ای همانند مادر موسی و دختر یاران عیسی، سلام بر تو ای پرهیزکار بی‌عیب، سلام بر تو ای خرسند به قضای حق و ای بانوی پسندیده،

السَّلامُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الْمَنْعُوتَةُ فِي الْإِنْجِيلِ، الْمَخْطُوبَةُ مِنْ رُوحِ اللّٰهِ الْأَمِينِ، وَمَنْ رَغِبَ فِي وُصْلَتِها مُحَمَّدٌ سَيِّدُ الْمُرْسَلِينَ، وَالْمُسْتَوْدَعَةُ أَسْرَارَ رَبِّ الْعالَمِينَ؛ السَّلامُ عَلَيْكِ وَعَلَىٰ آبائِكِ الْحَوارِيِّينَ، السَّلامُ عَلَيْكِ وَعَلَىٰ بَعْلِكِ وَوَلَدِكِ، السَّلامُ عَلَيْكِ وَعَلَىٰ رُوحِكِ وَبَدَنِكِ الطَّاهِرِ،

سلام بر تو ای وصف شده در انجیل و خواستگاری شده از روح‌الله امین و ای کسی که محمّد سرور رسولان در پیوند با او علاقه‌مند شد و ای مأمن اسرار پروردگار جهانیان؛ سلام بر تو و پدران حواری تو، سلام بر تو و بر همسر و فرزندت، سلام بر تو و بر روح و جسم پاکیزه‌ات.

أَشْهَدُ أَنَّكِ أَحْسَنْتِ الْكَِفالَةَ، وَأَدَّيْتِ الْأَمانَةَ، وَاجْتَهَدْتِ فِي مَرْضاةِ اللّٰهِ، وَصَبَرْتِ فِي ذاتِ اللّٰهِ، وَحَفِظْتِ سِرَّ اللّٰهِ، وَحَمَلْتِ وَلِيَّ اللّٰهِ، وَبالَغْتِ فِي حِفْظِ حُجَّةِ اللّٰهِ، وَرَغِبْتِ فِي وُصْلَةِ أَبْناءِ رَسُولِ اللّٰهِ، عارِفَةً بِحَقِّهِمْ، مُؤْمِنَةً بِصِدْقِهِمْ، مُعْتَرِفَةً بِمَنْزِلَتِهِمْ، مُسْتَبْصِرَةً بِأَمْرِهِمْ، مُشْفِقَةً عَلَيْهِمْ، مُؤْثِرَةً هَواهُمْ،

گواهی می‌دهم که تو از امام زمان نیکو سرپرستی کردی و ادا نمودی امانت را و در عرصه خشنودی خدا کوشیدی و درباره خدا صبر کردی و راز خدا را نگاه داشتی، ولی خدا را باردار شدی و در نگهداری حجّت خدا سخت کوشیدی و نسبت به پیوند با فرزندان رسول خدا رغبت ورزیدی، درحالی‌که به حقّشان عارف و به صدقشان مؤمن و به مقامشان معترف و به کارشان بینا و بر آنان غمخوار بودی و محبت آنان را بر محبّت دیگران ترجیح دادی

وَأَشْهَدُ أَنَّكِ مَضَيْتِ عَلَىٰ بَصِيرَةٍ مِنْ أَمْرِكِ مُقْتَدِيَةً بِالصَّالِحِينَ راضِيَةً مَرْضِيَّةً تَقِيَّةً نَقِيَّةً زَكِيَّةً فَرَضِيَ اللّٰهُ عَنْكِ وَأَرْضاكِ، وَجَعَلَ الْجَنَّةَ مَنْزِلَكِ وَمَأْوَاكِ، فَلَقَدْ أَوْلاكِ مِنَ الْخَيْراتِ مَا أَوْلاكِ، وَأَعْطاكِ مِنَ الشَّرَفِ مَا بِهِ أَغْناكِ، فَهَنَّأكِ اللّٰهُ بِما مَنَحَكِ مِنَ الْكَرامَةِ وَأَمْرأَكِ.

و گواهی می‌دهم که تو از دنیا بر پایه بینایی از کارت درگذشتی، درحالی‌که به شایستگان اقتدا نمودی، راضی به قضای حق، پسندیده، پرهیزگار، بی‌عیب، پاکیزه، خدا از تو خشنود باشد و تو را خشنود نماید و بهشت را جایگاه و مأوای تو گرداند، او تو را سزاوار همه خوبی‌ها کرد، به آنچه سزاوار نمود و به تو بخشید از شرافت، آنچه به سبب آن تو را بی‌نیاز نمود، خدا آن کرامتی را که به تو بخشید، بر تو گوارا و سودمند گرداند.
آنگاه سر خود را بالا کرده و می‌گویی:

اللّٰهُمَّ إِيَّاكَ اعْتَمَدْتُ، وَ لِرِضاكَ طَلَبْتُ، وَبِأَوْلِيائِكَ إِلَيْكَ تَوَسَّلْتُ، وَعَلَىٰ غُفْرانِكَ وَحِلْمِكَ اتَّكَلْتُ، وَبِكَ اعْتَصَمْتُ، وَبِقَبْرِ أُمِّ وَلِيِّكَ لُذْتُ، فَصَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَانْفَعْنِي بِزِيارَتِها، وَثَبِّتْنِي عَلَىٰ مَحَبَّتِها، وَلَا تَحْرِمْنِي شَفاعَتَها وَشَفاعَةَ وَلَدِها، وَارْزُقْنِي مُرافَقَتَها، وَاحْشُرْنِي مَعَها وَمَعَ وَلَدِها، كَما وَفَّقْتَنِي لِزِيارَةِ وَلَدِها وَزِيارَتِها .

خدایا به تو اعتماد کردم و خشنودی‌ات را خواستم و به اولیایت به سوی تو متوسّل شدم و بر آمرزش و بردباری‌ات توکل نمودم و در پناه تو آمدم و به قبر مادر ولی تو پناهنده شدم، پس بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست و مرا به وسیله زیارتش سودمند کن و بر دوستی‌اش ثابت بدار و از شفاعتش و شفاعت فرزندش محرومم مکن و هم‌جواری‌اش را نصیبم فرما و محشورم نما با او و با فرزندش، چنان‌که به زیارت فرزندش و خودش موفّقم نمودی.

اللّٰهُمَّ إِنِّي أَتَوَجَّهُ إِلَيْكَ بِالْأَئِمَّةِ الطَّاهِرِينَ، وَأَتَوَسَّلُ إِلَيْكَ بِالْحُجَجِ الْمَيامِينِ مِنْ آلِ طٰهَ وَيس أَنْ تُصَلِّيَ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ الطَّيِّبِينَ، وَأَنْ تَجْعَلَنِي مِنَ الْمُطْمَئِنِّينَ الْفائِزِينَ الْفَرِحِينَ الْمُسْتَبْشِرِينَ الَّذِينَ لَاخَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ، وَاجْعَلْنِي مِمَّنْ قَبِلْتَ سَعْيَهُ، وَيَسَّرْتَ أَمْرَهُ، وَكَشَفْتَ ضُرَّهُ، وَآمَنْتَ خَوْفَهُ؛


خدایا به سویت به وسیله امامان پاک توجه می‌کنم، به حجّت‌های با میمنت از خاندان طه و یس توسل به سوی تو می‌جویم، از تو می‌خواهم بر محمّد و خاندان پاک او درود فرستی و قرار دهی مرا از آرام گرفتگان، رستگاران، شادمانان، مژده گیرندگان‌ که هیچ بیمی بر آنان نیست و هرگز اندوهگین نمی‌شوند و قرار ده مرا از آنانی که سعی‌شان را پذیرفته و کارشان را آسان نموده و گرفتاری‌شان را بر طرف ساخته و ترسشان را ایمن داده؛

اللّٰهُمَّ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ صَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَلَا تَجْعَلْهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنْ زِيارَتِي إِيَّاها، وَارْزُقْنِي الْعَوْدَ إِلَيْها أَبَداً مَا أَبْقَيْتَنِي، وَ إِذا تَوَفَّيْتَنِي فَاحْشُرْنِي فِي زُمْرَتِها، وَأَدْخِلْنِي فِي شَفاعَةِ وَلَدِها وَشَفَاعَتِها، وَاغْفِرْ لِي وَ لِوَالِدَيَّ وَ لِلْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِناتِ، وَآتِنا فِي الدُّنْيا حَسَنَةً وَفِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا بِرَحْمَتِكَ عَذَابَ النَّارِ، وَالسَّلامُ عَلَيْكُمْ يَا سَادَاتِي وَرَحْمَةُ اللّٰهِ وَبَرَكاتُهُ.

خدایا به حق محمّد و خاندان محمّد، بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست و این زیارت را آخرین بار من از زیارت این بانوی بزرگوار قرار مده و برگشت به زیارتش را تا زنده‌ام داشتی نصیبم فرما و هنگامی که مرا بمیرانی در گروهش محشورم کن و در شفاعت فرزندش و خودش واردم فرما و مرا و پدر و مادرم و مردان و زنان با ایمان را بیامرز و به ما در دنیا و آخرت خوبی عطا کن و ما را به رحمتت از عذاب دوزخ نگهدار، ای سرورانم، سلام و رحمت و برکات خدا بر شما باد.

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
پربیننده‌ها پربحث‌ها