۲۹ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
اگر این نشانه ها را روی لثه خود دیدید یعنی به دیابت دچارید
بازدید:۲۷۶
صد آنلاین | مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد که دیابت می‌تواند به طور قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری‌های لثه را افزایش دهد، به ویژه در افرادی که با عوارض ناشی از آسیب عروق خونی کوچک دست و پنجه نرم می‌کنند.
کد خبر : ۱۱۳۳۷۶

به گزارش صد آنلاین، نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که افراد مبتلا به دیابت بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های لثه قرار دارند. این مطالعه تأکید می‌کند که دیابت، که به آسیب عروق خونی کوچک منجر می‌شود، می‌تواند خطر ابتلا به این بیماری‌ها را افزایش دهد.


بر اساس تحقیقاتی که اخیراً انجام شده، افرادی که مبتلا به دیابت و عوارض ناشی از آسیب عروق خونی کوچک هستند، مانند رتینوپاتی دیابتی و نوروپاتی، بیشتر در معرض بیماری‌های لثه قرار دارند. نتایج این مطالعات نشان می‌دهد که افراد مبتلا به رتینوپاتی دیابتی ۲۱ درصد و افرادی که به نوروپاتی دیابتی مبتلا هستند، ۳۶ درصد بیشتر در معرض ابتلا به بیماری شدید لثه قرار دارند.

رتینوپاتی دیابتی که به آسیب شبکیه و ممکن است منجر به نابینایی شود و نوروپاتی دیابتی که به اختلالات عصبی منجر می‌شود، هر دو با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های لثه مرتبط هستند. بیماری لثه، اگر درمان نشود، می‌تواند به از بین رفتن بافت‌هایی که دندان‌ها را در جای خود نگه می‌دارند منجر شود و در نهایت به از دست دادن دندان بینجامد. این موضوع می‌تواند تأثیرات منفی بر عملکردهایی مانند جویدن، تکلم و همچنین بر عزت نفس فرد داشته باشد.

پریودنتیت، که به معنای التهاب لثه است، می‌تواند به طور قابل توجهی کیفیت زندگی را کاهش دهد و مشکلاتی در تغذیه، ارتباط و تعاملات اجتماعی ایجاد کند. برای پیشگیری از این مشکلات، درک افرادی که در معرض خطر بیشتری قرار دارند، از جمله کسانی که با عوارض دیابت مواجه‌اند، بسیار مهم است.

محققان تأکید کردند که ارتباط واضحی بین آسیب عروق خونی کوچک ناشی از دیابت و موارد متوسط یا شدید بیماری لثه وجود دارد. عدم کنترل قند خون بالا می‌تواند منجر به التهاب شود که به مرور زمان می‌تواند به بیماری‌های لثه منجر گردد. همچنین، سطوح بالای کلسترول نیز می‌تواند خطر ابتلا به بیماری شدید لثه را افزایش دهد.

نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که دندانپزشکان باید به سلامت دهان و دندان افراد مبتلا به دیابت، به ویژه دیابت نوع ۲، توجه ویژه‌ای داشته باشند و برنامه‌های پیشگیری و درمانی را برای این گروه از بیماران تنظیم کنند.

 

منبع: upi

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها