به گزارش صد آنلاین،براساس آمارها، سالانه ۱۰درصد تماسها با اورژانس به قصد مزاحمت انجام میشود که این عدد در تهران ۸درصد و در دزفول به ۱۷درصد رسیده است.برخی ازمزاحمها تلفنی اورژانس فقط خطوط تلفن را اشغال میکنندوبرخی دیگر علاوهبر مزاحمت تلفنی آدرس و اطلاعات دروغ میدهند و نیروهای امدادی را به محل حادثه میکشند.چند روز پیش در خبری اعلام شد یک نفر فقط در طول شش ماه ۴۱هزاربارتماس تلفنی مزاحمت با اورژانس داشته است اما بابک یکتاپرست، معاون روابطعمومی سازمان اورژانس کشور میگوید: «اجازه نداریم تلفن مزاحمها را مسدود کنیم؛چراکه شاید روزی نیازمند کمک باشند.» رئیس سازمان اورژانس استان تهران، محمداسماعیل توکلی نیز اعلام کرده است که از سوم تا نهم شهریورماه بیش از ۶۰ هزار تماس با اورژانس گرفته شده که«۴.۵درصد ازآن، معادل ۲۶۹۷تماس به قصد ایجاد مزاحمت بوده است.»یعنی نزدیک به۴۰۰تماس مزاحم درهر روز.درحالیکه معاون روابطعمومی سازمان اورژانس کشورمیگویدحق مسدودکردن شماره تماس مزاحمهای تلفنی را ندارند، اما در کشورهای پیشرفته، برخورد با این مزاحمتها بهگونهای بوده که با اعمال مجازاتهای بازدارنده، آمار تماسهای مزاحم را کاهش دادهاند. در آلمان مزاحمهای نیروهای امدادی موظف به پرداخت جریمههای سنگین هستند. در کانادا برای مزاحمها پنج سال حبس درنظر گرفته شده و در آمریکا نیز قربانیان دیررسیدن نیروهای امدادی، علیه مزاحمها پرونده تشکیل میدهند. در ایران هم مجازاتها بهنحوی است که مزاحمها اغلب به کارهای خدماتی در سازمان اورژانس، شستن آمبولانس و... محکوم میشوند.
نجات زن ۲۹ساله پس از سقوط از آبشار
روز۲۱خرداد امسال زن ۲۹سالهای که برای تفریح به آبشار شیرآباد خانببین رفته بود از بالای آبشار داخل آب سقوط کرد. شاهدان حادثه از هلالاحمر درخواست کمک کردند و دقایقی بعد سه تیم امدادی، زن جوان را از داخل آب خارج و مشخص شد زن جوان برای دیدن آبشار به بالای آن رفته و به علت لیز خوردن به داخل آب سقوط کرده و از ناحیه لگن دچار شکستگی شده است. با تلاش امدادگران این زن از مرگ نجات یافت.در حادثهای دیگر در این آبشار عصر ۱۴خرداد امسال جوان ۲۲ساله تهرانی که برای تفریح به آبشار اول شیرآباد رفته بود از بالای آبشار سقوط کردکه با حضورامدادگران هلالاحمر مشخص شداز ناحیه سر بهشدت آسیبدیده است. پسر جوان به شهر منتقل و تحویل اورژانس شد و از مرگ حتمی نجات یافت.
مزاحمان تلفنی وجدانشان را قاضی کنندفاطمه، کارشناس تریاژ تلفنی اورژانس تبریز که ۲۱ سال است در این مرکز مشغول به کار است، در خصوص مزاحمتهای تلفنی به تپش میگوید: «من به همراه پنج نفر از همکارانم در هر شیفت با ۱۰۰ تا ۲۰۰ مورد مزاحمت تلفنی برای اورژانس مواجه هستیم که اغلب مزاحمها نیز از آقایان هستند. به طور متوسط هرکداممان با شش تا هفت مورد مزاحمت تلفنی روبهروایم که این موضوع به دو شکل خود را نشان میدهد. گروه اول افرادی با اختلالات روانی هستند که بارها با چنین مواردی مواجه بودیم، اما به دلیل وجود این اختلالات اقدام زیادی در مورد آنها نمیتوان انجام داد. تنها راه این است که تماس را قطع کنیم. گروه دوم مزاحمتهایی است که توسط کودکان انجام میشود که برای تفریح و سرگرمی با اورژانس تماس میگیرند. مثلا از کیوسک تلفن تماس میگیرند و یکدفعه میخندند که متوجه ماجرا میشویم یا حتی وقتی درخواست آدرس میکنیم، اطلاعات و نشانی اشتباه میدهند. در چنین مواقعی به آنها میگویم تصور کنید کسی مثل خود شما برای تفریح با اورژانس تماس میگیرد آن هم در شرایطی که مادرتان بیمار است و نیاز دارید با کارشناسان اورژانس صحبت کنید، اما به خاطر تماس بیجهت آن فرد شما مجبور هستید پشت خط بمانید و مادرتان عذاب بکشد. این وضعیت را میپذیرید؟ که آن پسربچهها هم در جواب میگویند نه و با توضیح شما متوجه کار زشتمان شدیم. وجدان بعضیها را با این صحبتها میتوان بیدار کرد، اما در مورد همه صدق نمیکند. مسئول حقوق مرکز اورژانس نسبت به ازدیاد آمار مزاحمهای تلفنی واکنش نشان داد و یکی از مزاحمها را به مرکز آورد که بهخاطر مزاحمتهایش از کارشناسان عذرخواهی کند. او هم انجام داد و دیگر این کار را ادامه نداد. یک مزاحم دیگر هم چند سال پیش داشتیم که بر اساس گفتهها به او شش ماه حبس دادند و گویا گزارشش از صداوسیمای تبریز نیز پخش شد، اما پس از رسانهای شدن این موضوع و ابراز پشیمانی فرد مزاحم، حبس او نیز ظاهرا بخشیده شد و دیگر مزاحم اورژانس نشد. افرادی که برای تفریح دست به اینگونه اقدامات میزنند بهتر است بدانند که ما بهعنوان پرسنل اورژانس یک زمان طلایی برای نجات بیمار یا مصدوم از حوادث یا بیماریها در اختیار داریم که اگر این زمان را از دست دهیم، در واقع زندگی یک انسان از دست میرود.» مهرناز حیدری، مسئول روابطعمومی اورژانس پیشبیمارستانی بم نیز با تایید ایجاد مزاحمتهای تلفنی برای اورژانس به تپش میگوید: «ماهانه بین ۱۲ تا ۱۴ هزار تماس با کارشناسان اورژانس برقرار میشود که از این تعداد ۶۰۰ تا ۸۰۰ تماس مربوط به مزاحمهای تلفنی است که حدود ۷۰ درصد این مزاحمتها توسط کودکان انجام میشود. عمده این مزاحمتها نیز به نظر میآید در فصل تابستان و زمانی که بچهها در تعطیلات مدرسه بهسر میبرند، رخ میدهد. جالب اینکه وقتی با مزاحمها تماس میگیریم، موضوع مزاحمت را نپذیرفته و انکار میکنند. البته در مقطعی این امکان وجود داشت که تماسهای مزاحم تا ۲۴ ساعت از سوی اورژانس مسدود شود،اما بعدها این دسترسی منتفی شدودرمواردی که همکاران اورژانس بامزاحمتهای مکررمواجه هستند،فقط به قطع تماس اکتفا میکنند.علاوهبر اینکه تماسهای مزاحم باعث اختلال در دسترسی مردم به خدمات اورژانسی میشود، خستگی جسمی و روحی همکاران ما را نیز درپی دارد.به هرحال در زمان برقراری تماسهای مزاحم ممکن است دریکی از جادههای کشور تصادفی رخ داده یا بیماری در خانه در وضعیت وخیمی باشد. در چنین شرایطی که افراد در حالت اضطرار به کمک فوری همکاران اورژانس نیاز دارند، آنها باید پاسخگوی مزاحمهای تلفنی باشند.»
مزاحمهای تلفنی اورژانس در شهرهای مختلف
آبانماه سال ۱۴۰۱ رئیس اورژانس پیشبیمارستانی اصفهان از دستگیری مرد ۵۰ سالهای خبر داد که در سهماهه ابتدایی سال بیش از ۵۵ بار مزاحمت تلفنی برای اورژانس اصفهان داشته است. این مرد علاوهبر ایجاد تماس تلفنی، با شرححال کاذب و اطلاعات غلط به کارشناسان اتاق فرمان میداد و با شرح بیمار اورژانسی آمبولانس را به خانه خود میکشاند. در طی این سهماه این مرد بیش از ۱۵ بار نیروهای اورژانس را به همین شکل به آدرس مورد نظرش کشانده، اما بهمحض حضور امدادگران، در خانه را روی آنها میبست و از در دیگر خانه فرار میکرد. با ادامه این روند و با پیگیریهای مرکز اورژانس پیشبیمارستانی استان، مدارک علیه این مرد استخراج و با طرح شکایت در دادگاه، حکمجلب متهم صادر و بازداشت شد. در فروردینماه سال ۱۴۰۲ نیز در سیستانوبلوچستان یک جوان ۳۲ ساله بارها برای اورژانس شهرستان خاش ایجاد مزاحمت کرد. او پس از تماس با اورژانس و ارائه اطلاعات غلط، علاوهبر اشغالکردن خطوط اورژانس ۱۱۵، سبب اعزام چند دستگاه آمبولانس در مسیرها و محلهای مختلف و بهخطرافتادن جان امدادخواهانی شد که منتظر کمک اورژانس بودند، با طرح شکایت، متهم به مراجع قضایی احضار و سه ماه حبس برایش رقم خورد. دیماه سال ۱۴۰۲ نیز در همدان سه مورد مزاحمت عجیب تلفنی ثبت شد. بر اساس اعلام رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی استان در آن سال، کودکی اغلب با اورژانس تماس میگرفت که بعد از پیگیری از طریق والدین، مادرش گفت زمانیکه میخواهم از جاروبرقی استفاده کنم، کودکم بیقراری میکند و بههمین علت یادگرفته با اورژانس تماس بگیرد و سرگرم باشد و من هم به کارم میرسم. مورد دیگر زن مسنی بود که بیش از ۱۰۰۰بار تماسگرفته و هر بار اعلام میکند که تنهاست و نیاز به همصحبتی دارد. او گفت که در چند مورد از مزاحمهای تلفنی اورژانس شکایت شده که سه مورد به صدور رای منجر شده است.
مهر