۲۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۶
کمک‌های تسلیحاتی غرب به کی‌یف؛ عامل تداوم جنگ اوکراین
بازدید:۵۸
صد آنلاین | کشور‌های غربی و در راس آن‌ها آمریکا تاکنون مقادیر زیادی از کمک‌های نظامی را از جمله موشک‌ها، پهپادها، تسلیحات توپخانه‌ای، تانک‌ها و تسلیحات دیگر در اختیار اوکراین قرار داده‌اند.
کد خبر : ۱۱۲۸۰۹

 به گزارش صد آنلاین،   اوکراین از زمان آغاز جنگ همواره کمک‌های تسلیحاتی بسیاری را از کشور‌های غربی دربافت کرده و تحولات همواره ثابت کرده که کی‌یف به‌شکلی گسترده به این کمک‌ها متکی است.

در همین حال، طی روز‌های گذشته بسته‌های تسلیحاتی تازه‌ای برای حمایت از اوکراین درنظر گرفته شده است.

تازه‌ترین کمک‌های نظامی به اوکراین

وزارت دفاع انگلیس می‌گوید که موشک‌های چندمنظوره سبک‌وزن را به اوکراین انتقال می‌دهد؛ انتظار می‌رود نخستین محموله تا پایان سال ۲۰۲۴ تحویل کی‌یف شود.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین همچنین به‌تازگی از کشور‌های غربی خواست تا سامانه‌های دفاع هوایی بیشتری را برای این کشور تامین کنند.

دولت آمریکا پس از تصویب بسته کمک نظامی ۶۱ میلیارد دلاری از سوی کنگره در ماه آوریل (فروردین/اردیبهشت)، ارسال تسلیحات خود به اوکراین را افزایش داد. 

اوکراین همچنین به‌تازگی جت‌های جنگنده اف-۱۶ را که در تابستان از غرب دریافت کرده بود، وارد عمل کرده است. 

کدام کشور بیشترین کمک‌های نظامی را ارائه کرده است؟

براساس گزارش‌ها، آمریکا بزرگ‌ترین تامین‌کننده تسلیحات به اوکراین تا به امروز بوده است.

به‌گفته موسسه کیل برای اقتصاد جهانی، یک سازمان تحقیقاتی آلمانی، آمریکا بین فوریه ۲۰۲۲ (اسفند ۱۴۰۰) و پایان ژوئن ۲۰۲۴ (تیر ۱۴۰۳)، تسلیحات و تجهیزاتی به ارزش ۵۷ میلیارد دلار (۴۳ میلیارد پوند) تحویل داده یا متعهد به تحویل آن شد.

 

در همین حال، آلمان به اوکراین تسلیحات و تجهیزات به ارزش ۱۱.۳ میلیارد دلار (۸.۶ میلیارد پوند)، انگلیس ۹.۸ میلیارد دلار (۷.۴ میلیارد پوند)، دانمارک ۷.۱ میلیارد دلار (۵.۴ میلیارد پوند) و هلند ۴.۹ میلیارد دلار (۳.۷ میلیارد پوند) ارائه کرده‌اند.

با این حال، آلمان در نظر دارد کمک‌های نظامی برنامه‌ریزی شده خود را به اوکراین در سال ۲۰۲۵ به نصف کاهش دهد و به حدود ۴.۴ میلیارد دلار (۳.۳ میلیارد پوند) برساند.

کشور‌های غربی چه نوع سلاح‌هایی به اوکراین تحویل داده‌اند؟

زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در پایان ماه جولای (اوایل شهریور) گفت که نیروی هوایی این کشور نخستین دسته از جنگنده‌های اف-۱۶ را از غرب تحویل گرفته است؛ او گفت که تعداد بیشتری مورد نیاز است. 

کشور‌های غربی همچنین برای مقابله با حمله‌های پهپادی و موشکی روسیه به مواضع و زیرساخت‌های اوکراین، چندین نوع سامانه دفاع هوایی را برای این کشور ارسال کرده‌اند؛ این سامانه‌ها از سلاح ضدهوایی کوتاه‌برد انگلیسی استاراستریک تا سامانه موشکی پاتریوت را شامل می‌شود.

 

به‌گفته موسسه کیل، کشور‌های غربی بیش از ۶۲۰ قبضه توپ از جمله هویتزر M۷۷۷ ساخت آمریکا را به اوکراین ارسال کرده‌اند.

آن‌ها همچنین ۸۲ سامانه موشکی از جمله هیمارس و سامانه موشکی پرتاب چندگانه M۲۷۰ را به کی‌یف ارارئه کرده‌اند.

 

 

اوکراین موشک‌های دوربردی را مانند اسکالپ از فرانسه و استورم‌شادو از انگلیس نیز دریافت کرده است.

آمریکا همچنین دوربردترین نسخه ATACMS - یک موشک بالستیک - را در اختیار اوکراین قرار داده که می‌تواند ۱۹۰ مایل (۳۰۰ کیلومتر) را طی کند. 

کشور‌های متحد اوکراین در ادامه کمک‌های تسلیحاتی خود انواع تانک‌ها و نفربر‌های به‌اصطلاح به‌روز را به کی‌یف تحویل داده‌اند. 

استفاده از تسلیحات غربی برای حمله به روسیه

درپی انتشار گزارش‌هایی مبنی بر اینکه آمریکا و انگلیس آماده استفاده اوکراین از موشک‌های غربی برای حمله به روسیه هستند، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه مهم‌ترین اظهارات خود را تا به امروز بیان کرد؛ پوتین خاطرنشان کرد که این اقدام ماهیت درگیری را تغییر داده و به این معنی است که ناتو و روسیه در حال جنگ با روسیه هستند. 

رئیس‌جمهور روسیه هشدار داد که مسکو تصمیمات مناسب اتخاذ خواهد کرد.

به‌گفته کارشناسان، منطق نظامی برای آزمایش عزم روسیه در این مورد نامشخص است.

ریسپانسیبل استیت‌کرفت در مقاله‌ای در این مورد نوشت: دلیل کمی وجود دارد که باور کنیم استفاده از موشک‌های کروز به‌طور قابل‌توجهی شانس اوکراین را برای پیروز شدن در جنگ افزایش می‌دهد؛ این یک جنگ فرسایشی است که در آن روس‌ها از نظر جمعیت و وضعیت نظامی برتری‌های زیادی در مقایسه با اوکراین دارند. 

روس‌ها توانایی اوکراینی‌ها را برای تامین نیرو‌های آموزش‌دیده و مجهز در نبرد ضعیف می‌کنند و موشک‌های کروز پرتاب شده از هوا این وضعیت را تغییر نمی‌دهند.

در همین حال، روس‌ها می‌توانند خود را با قابلیت‌های حمله دوربرد اوکراین تطبیق دهند، زیرا قبلاً با تدارک توپخانه هیمارس و موشک‌های پرتاب زمینی ATACMS سازگار شده‌اند؛ به‌عنوان نمونه، نیرو‌های روسیه انبار‌های تدارکات را جابجا کرده‌اند و در استفاده از اقدام‌های متقابل جنگ الکترونیک برای خنثی کردن تسلیحات پیشرفته غربی موثرتر شده‌اند.

میزان

 
اشتراک گذاری:
ارسال نظر
پربیننده‌ها پربحث‌ها