۲۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۰
این نوشیدنی محبوب حکم ضد آفتاب را دارد
بازدید:۲۰۱
صد آنلاین | این نوشیدنی پرطرفدار حکم ضد آفتاب را دارد !
کد خبر : ۱۱۲۵۲۸

به گزارش صد آنلاین، چای سبز، سرشار از آنتی اکسیدان های قوی به نام پلی فنول است.

این ترکیبات به دلیل توانایی خود در خنثی کردن رادیکال های آزاد - مولکول های مضری که می توانند باعث آسیب سلولی شوند و به پیری پوست و بیماری هایی مانند سرطان پوست کمک کنند، شناخته شده اند. با نوشیدن منظم و به اندازه چای، می توانیم از پوست خود در برابر اثرات مضر اشعه ماوراء بنفش محافظت کنید.


این روزها همه جا صحبت از اشعه فرا بنفش خطرناکی است که سلامت ما را تهدید می کند پس دانستن هر راهکار حتی کوچک برای جلوگیری از عوارض عوارض اشعه یو وی، کاربردی خواهد بود؛ بخصوص اگر این راهکار در حد یک نوشیدنی خانگی و البته پرطرفدار باشد.

تابستان فصل آفتاب و فعالیت های بیرون از خانه است اما در حالی که از اشعه های گرم خورشید لذت می بریم، نباید فراموش کنیم که آنها اشعه های مضر UV را نیز به همراه دارند. این روزها همه جا صحبت از اشعه فرا بنفش خطرناکی است که سلامت ما را تهدید می کند پس دانستن هر راهکار حتی کوچک برای جلوگیری از عوارض عوارض اشعه یو وی، کاربردی خواهد بود؛ بخصوص اگر این راهکار در حد یک نوشیدنی خانگی و البته پرطرفدار باشد.


چای سبز خطر اشعه فرا بنفش را کم می‌کند

چای، به خصوص چای سبز، سرشار از آنتی اکسیدان های قوی به نام پلی فنول است. این ترکیبات به دلیل توانایی خود در خنثی کردن رادیکال های آزاد - مولکول های مضری که می توانند باعث آسیب سلولی شوند و به پیری پوست و بیماری هایی مانند سرطان پوست کمک کنند، شناخته شده اند. با نوشیدن منظم و به اندازه چای، می توانیم از پوست خود در برابر اثرات مضر اشعه ماوراء بنفش محافظت کنید.

لاوه بر این، نتایج مطالعات منتشر شده در مجله آکادمی پوست آمریکا نشان داده اند که نوشیدن چای سبز می تواند به محافظت از پوست در برابر آفتاب سوختگی و سایر اشکال آسیب های پوستی ناشی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید کمک کند. این به این دلیل است که پلی فنول های موجود در چای سبز دارای خواص ضد التهابی و ضد سرطانی هستند؛ پس پیشنهاد می شود از نوشیدن چای سبز در این روزهای داغ تابستانی غافل نشوید.

البته اگر پزشکتان مصرف چای سبز را برای شما ممنوع کرده، میتوانید از چای های گیاهی دیگری که حاوی پلی فنول هستند و مصرفشان برای شما محدودیتی ندارد نوش جان کنید.
خوراکی‌های‌ ضد اشعه

گیلاس

این میوه حاوی پریلیل الکل زیادی است و به این ترتیب، ماده تشکیل دهنده سلول‌های سرطانی را در انسان، حتی پس از قرار‌گرفتن در معرض تابش شدید اشعه UV، متوقف می‌کند.

ماهی

ماهی‌های سالمون، ساردین و شاه‌ماهی غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ بوده و موجب حفاظت از پوست در برابر آفتاب سوختگی و سرطان پوست می‌شود.

طالبی و زردآلو

طالبی و زردآلو غنی از بتاکاروتن بوده و موجب حفاظت از پوست در برابر آفتاب سوختگی و کاهش خطر ابتلا به سرطان پوست می‌شود.

انار

دانه‌های یاقوتی رنگ انار حاوی ترکیبات پلی فنولی چون کاتچین و آنتوسیانین است که با تقویت لایه‌های فوقانی پوست موجب افزایش مقاومت آن در برابر آسیب‌های اشعه UV می‌شود.

هندوانه

این میوه سرخ‌رنگ و خوش‌طعم علاوه بر آنکه آب بدن را به میزان زیادی جبران می‌کند غنی از آنتی‌اکسیدان لیکوپن است و موجب حفاظت از پوست در برابر آفتاب سوختگی و پیشگیری از سرطان پوست می‌شود. میزان لیکوپن هندوانه ۴۰درصد بیشتر از گوجه‌فرنگی است. از این میوه در فصل گرما غافل نشوید.

گوجه فرنگی

گوجه‌فرنگی نیز همانند هندوانه، حاوی لیکوپن است که فواید مختلفی از جمله حفاظت از پوست در برابر آسیب‌های اشعه ماورا‌بنفش خورشید دارد. میزان لیکوپن در گوجه‌فرنگی ارگانیک نسبت به گوجه‌فرنگی معمولی بیشتر

است. رب گوجه‌فرنگی و گوجه‌فرنگی پخته حاوی مقادیر بیشتری از این آنتی‌اکسیدان می‌باشد. تحقیقات نشان داده است دریافت ۱۶ میلی‌گرم لیکوپن در روز‌(مقداری که از مصرف ۹۰ گرم سس گوجه‌فرنگی حاصل می‌شود) موجب افزایش حفاظت در برابر اشعه ماورا‌بنفش خورشید به میزان ۳۰درصد می‌شود.

اسفناج

اسفناج و سایر سبزی‌های برگ سبز تیره مثل کلم‌پیچ غنی از کاروتنوئیدها و آنتی‌اکسیدان‌هایی چون لوتئین و کوئرسیتین است و موجب حفاظت از پوست در برابر آسیب‌های اشعه ماورا‌بنفش خورشید، بیماری‌های خاص پوستی و بثورات پوستی می شود. مطالعات نشان داده است که این مواد غذایی خطر ابتلا به سرطان پوست را به میزان ۵۰درصد کاهش می‌دهد.

دانه کتان

این ماده‌غذایی نیز مانند ماهی غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ بوده و موجب حفاظت از پوست در برابر اشعه UV می‌شود.

مرکبات (پرتقال، لیمو‌شیرین و لیمو‌ترش)

مرکبات حاوی لیمونن زیادی است. لیمونن یک ترکیب روغنی معطر است که در پوست مرکبات یافت می‌شود. مطالعات انجام شده در دانشگاه‌های آمریکا نشان داد که وجود لیمونن در بدن موجب کاهش خطر سرطان پوست به میزان ۳۴درصد می‌شود.

هویج و کدو‌تنبل

رنگ نارنجی هویج و کدو‌تنبل علامتی از غنی بودن این نوع صیفی‌جات از بتاکاروتن است که با کاهش واکنش نسبت به آفتاب سوختگی، خطر ابتلا به سرطان پوست را کاهش می‌دهد.

کلم بروکلی

کلم بروکلی غنی از آنتی‌اکسیدانی به نام سولفورافان است و موجب حفاظت از سلول‌های پوست در برابر آسیب‌های اشعه UV می‌شود.

برگ نعنا

برگ‌های خوش عطر نعنا حاوی پریلیل الکل بوده و تشکیل سلول‌های سرطانی را در انسان، حتی پس از قرار گرفتن در معرض تابش شدید اشعه UV، متوقف می‌کند.

جو، چاودار و جو دوسر

این قبیل غلات غنی از توکوتری انول است. توکوتری انول یکی از اشکال ویتامین‌ای است که ۳۰ تا ۶۰ بار قوی‌تر از ویتامین‌ای بوده و فعالیت رادیکال‌های آزاد را به سرعت خنثی می‌کند. علاوه بر این، توکوتری انول ها موجب کاهش نفوذ اشعه UV در پوست می‌شود.

روغن دانه نخل و سبوس برنج

این دو ماده غذایی غنی از توکوتری انول است و موجب حفاظت از پوست در برابر آسیب‌های اشعه UV می‌شود.

چای سبز و سیاه

چای حاوی ماده‌ای به نام اپی‌گالو‌کاتچین‌گالات است که موجب حفاظت از سلول‌های پوستی در برابر تابش اشعه ماورا‌بنفش خورشید می‌شود. علاوه بر این، چای غنی از پلی فنول است. بر اساس تحقیقات انجام شده، مصرف دو فنجان یا بیشتر چای سبز یا سیاه در روز، خطر ابتلا به سرطان پوست را به میزان ۳۰درصد کاهش می‌دهد.

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها