۲۴ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۵
با مصرف این سبزی آهن بدن را 200 برابر و بیماری کم خونی را ریشه کن کنید
بازدید:۲۱۲
صد آنلاین | کمبود آهن درکودکان و بانوان با تضعیف سیستم ایمنی بدن احتمال ابتلا به بیماری ها را افزایش می دهدمصرف اسفناج همراه با لیمو ترش کم خونی را درمان می کند.
کد خبر : ۱۱۲۲۸۵

به گزارش صد آنلاین، اسفناج گیاه گل‌دار یک‌ساله‌ای است که به خانواده تاج‌خروسیان ازجمله چغندر، برگ چغندر و کینوا تعلق داشته و گیاه بومی ایران است و به دلیل خواص اسفناج و بالا بودن درصد مواد غذایی آن کم‌کم از اوایل قرن اول میلادی به سراسر دنیا راه پیداکرده و امروزه کشت اسفناج در تمام نقاط دنیا معمول است.

اسفناج نسبت به سرمای زمستان مقاوم بوده و در دو نوع پائیزه و بهاره کاشته می‌شود. برگ اسفناج ازنظر طب سنتی کمی سرد و تر است. ازجمله خواص اسفناج می‌توان به‌سلامت قلب، مغز، چشم و درمان یبوست، کم‌خونی، فشارخون بالا و دیابت اشاره کرد.

اسفناج از بروز آسم و پوکی استخوان جلوگیری کرده و برای کاهش وزن در رژیم کتوژنیک بسیار مفید است. اسفناج سرشار از ویتامین B3 است درمان خوبی برای بیماری پلاگرا است که به علت کمبود ویتامین 3B ایجادشده و نشانه‌های آن ضعف بدن، تشنج، اختلال در دستگاه هاضمه و به وجود آمدن لکه‌های قرمز روی بدن است. همچنین برگ اسفناج منبع غنی ویتامین A,B3,C، آهن و پتاسیم هست.


از مهم‌ترین خواص اسفناج می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کمک به دفع سموم بدن: چون اسفناج غنی از فیبر است و فیبر هم برای سلامت دستگاه گوارش مفید است.

سلامت و تقویت استخوان‌ها: دریافت کم ویتامین K باعث افزایش خطر شکستگی و پوکی استخوان می‌شود و مصرف این ویتامین برای سلامت و تقویت استخوان‌ها بسیار مفید است و چون اسفناج حاوی ویتامین K است پس برای تقویت استخوان‌ها ضروری است.


از بین بردن رادیکال آزاد: یکی از دلایل پیری زودرس پوست، مشکلات قلبی و دیابت وجود واکنش‌های رادیکال آزادی در بدن است. تنها موادی که می‌توانند این واکنش‌ها را کنترل کنند آنتی‌اکسیدان‌ها هستند.

افزایش قوه بینایی: اسفناج موجب تقویت چشم و افزایش قوه بینایی بخصوص برای نوجوانان می‌شود، اسفناج چون حاوی مقادیر فراوان آنتی‌اکسیدان‌های لوتئین و زاکسنتین است، از بروز بیماری‌های چشمی مانند آب‌مروارید و دژنراسیون ماکولار مرتبط با سن جلوگیری می‌کند.

 ضد سرطان: فلاوونوئید موجود در اسفناج، تقسیم سلولی سلول‌های سرطانی در معده و پوست را کاهش داده و همچنین سبب کاهش چشمگیر خطر ابتلای افراد به سرطان پروستات می‌شود.

کنترل فشارخون: ویتامین C و پتاسیم موجود در اسفناج نیز نقش مهمی در کاهش فشار خون بالا ایفا می‌کند. اسفناج منبع غنی پتاسیم است و مانع بروز سنگ کلیه شده و ضربان قلب را کنترل می‌کند.

محافظت در برابر ابتلا به بیماری‌های قلبی: اسفناج در درمان بیماری‌های عروقی ازجمله تصلب شرایین و فشارخون نیز مؤثر است. سطح کلسترول خون را پایین آورده، گردش خون در بدن را بهبود می‌بخشند و رگ‌ها را قوی و سالم نگه می‌دارند.

کاهش احتمال آلزایمر: اسفناج غنی از ویتامین K است. این ویتامین سلامت مغز را تضمین و از بروز بیماری‌هایی مانند آلزایمر و کندی ذهن در سنین کهن‌سالی جلوگیری می‌کند.

 تقویت سیستم ایمنی: ویتامین A موجود در اسفناج برای سلول‌های سفید خون حیاتی بوده و با تقویت سیستم‌های ورودی بدن مانند غشاهای مخاطی، دستگاه تنفسی، ادراری و روده از بروز انواع عفونت جلوگیری می‌کند.


سلامت سیستم گوارشی: اسفناج به دلیل داشتن مقادیر زیادی فیبر و آب از بروز یبوست جلوگیری می‌کند.

 کنترل دیابت: اسفناج به‌واسطه داشتن فیبر، سرعت جذب قند در روده را کاهش داده و خاصیت ضد دیابتی دارد.

کاهش کلسترول خون: فیبر موجود در اسفناج موجب می‌شود کلسترول خون پایین بیاید و جذب گلوکز کاهش پیدا کند. این فاکتورها به همراه هم خطر حمله‌ی قلبی یا سکته را تا میزان قابل‌توجهی از بین می‌برند.

کم‌خونی: یکی از مهم‌ترین خواص اسفناج درمان کم‌خونی است. مصرف منظم اسفناج به دلیل محتوای فراوان آهن موجود در آن از بروز بیماری کم‌خونی پیشگیری کرده و برای دوران قاعدگی و پریود زنان و رشد کودکان و نوجوانان بسیار مفید است.

همچنین از خواص اسفناج می‌توان به این موارد هم اشاره داشت:

کنترل تیروئید

ضد انعقاد خون

ضد انگل

 پیشگیری از آسم

 سم‌زدایی بدن

 سلامت کبد و درمان کبد چرب

 درمان سرماخوردگی و آنفلوانزا

 درمان افسردگی

درمان بی خوابی

جوان‌سازی پوست صورت

 جلوگیری از پیری زودرس

 جلوگیری از ریزش مو

و...

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
پربیننده‌ها پربحث‌ها