آخرین اخبار
۲۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۰
بازدید:۴۶۰
زائرانی که قصد دارند مسیر ایران تا عراق را به صورت هوایی طی کنند، می‌توانند با خرید بلیط تهران نجف به شهر مزار امیرالمومنین (ع) رفته و از آنجا، مسیر ۸۰ کیلومتری نجف تا کربلا را به صورت پیاده یا با اتومبیل طی کنند.
کد خبر : ۱۱۱۵۴۲

ده روز ابتدای محرم و ده روز میانی ماه صفر، ایام شیفتگان امام حسین (ع) است تا با پای پیاده، راهی زیارت بین‌الحرمین شوند. اما در این میان، بسیاری از مسافران قصد زیارت امام علی (ع) را نیز دارند. اگر شما هم جزء این دسته از زائران هستید، در این مطلب با روش‌های سفر از نجف تا کربلا آشنا خواهید شد.

 

پس از سفر هوایی به عراق، فاصله نجف تا کربلا را چگونه طی کنیم؟


مسافت نجف به کربلا
زائرانی که قصد دارند مسیر ایران تا عراق را به صورت هوایی طی کنند، می‌توانند با خرید بلیط تهران نجف به شهر مزار امیرالمومنین (ع) رفته و از آنجا، مسیر ۸۰ کیلومتری نجف تا کربلا را به صورت پیاده یا با اتومبیل طی کنند. پیاده‌روی این مسافت اگر نماز، استراحت و سرو غذا را هم به آن بیافزاییم، بعد از ۳ تا ۵ روز وارد خاک کربلا خواهید شد؛ اما اگر توانایی پیاده‌روی در اربعین را ندارید، می‌توانید مسیر نجف تا کربلا را با ماشین طی کنید که فقط ۱ الی ۲ ساعت زمان می‌برد.


راه‌های نجف تا کربلا
در پیاده‌روی اربعین، نجف تنها نقطه شروع برای انجام این مناسک عاشقانه نیست؛ بغداد، حله و عین‌التمر هم از دیگر شهر‌هایی هستند که زائران می‌توانند برای شرکت در این راهپیمایی عظیم انتخاب کنند. اگر از میان این ۴ شهر راهی نجف شدید، باید بدانید که برای زیارت اربعین دو مسیر پیش روی شما خواهد بود؛ یکی از این دو مسیر شاهراه اصلی و دیگری جاده‌ای نسبتا خلوت و طولانی است.


۱. از طریق العلما
اگر با بلیط هواپیما مشهد نجف به شهر امام علی (ع) سفر کردید، می‌توانید از مسیر طریق‌العلما، سری هم به مسجد کوفه بزنید. این جاده از حاشیه رود فرات عبور می‌کند و به همین دلیل به طریق الفرات هم شهرت دارد. در این مسیر زائران بعد از زیارت امام علی (ع) راهی مسجد کوفه می‌شوند و از آنجا پیاده‌روی عاشقانه خود را به سمت کربلا آغاز می‌کنند.


طریق العلما هم خلوت است، هم طبیعتی زیبا و آب‌وهوایی دلپذیر دارد؛ بااین‌حال، باید در نظر داشته باشید که در این جاده موکب‌های کمتری استقرار پیدا کرده‌اند و این موضوع می‌تواند اسباب زحمت و خستگی بیشتر زائران را فراهم کند. ضمن اینکه امنیت طریق العلما در مقایسه با طریق الحسین بسیار کمتر است.


۲. از طریق الحسین
طریق الحسین که زائران بیشتر آن را با نام «مشایه» می‌شناسند، شاهراه اصلی نجف تا کربلاست. از آنجایی که خیل عظیمی از زائران، مشایه را برای زیارت اربعین انتخاب می‌کنند، شاهد برپایی موکب‌ها و استراحتگاه‌های بسیار زیادی در طول این مسیر هستیم.

پس از سفر هوایی به عراق، فاصله نجف تا کربلا را چگونه طی کنیم؟ 
مسجد کوفه؛ از جا‌های دیدنی در مسیر نجف تا کربلا

پیاده روی اربعین نجف تا کربلا
فاصله نجف تا کربلا با عمود‌هایی که در این مسیر برپا شده است، به راحتی قابل محاسبه خواهد بود. بین این دو شهر ۱۴۵۲ عمود وجود دارد که اولین آن در بزرگراه نجف اشرف و آخرین عمود مقابل حرم حضرت عباس (ع) برپا می‌شود.


زائران با رسیدن به هر عمود ضمن تخمین فاصله می‌توانند ساعاتی را به استراحت، خواندن نماز یا سرو غذا در موکب‌ها بپردازند و دوباره با انرژی تازه مسیر زیارت را ادامه دهند. عمود ۱۲۰۰ همان نقطه‌ای است که زائران وارد خاک کربلا می‌شوند. در عمود ۱۲۹۵ هم دو مسیر طلایی برای زیارت امام حسین (ع) در دو جهت راست و چپ به چشم می‌خورد. معمولا زائران از مسیر منتهی به میدان العامل گذر می‌کنند تا در عمود سلام اولین جلوه نورانی از حرم حضرت عباس(ع) را از فاصله‌ای دور مشاهده کنند.


در سفر از نجف به کربلا کجا اقامت کنیم؟
در مسیر ۸۰ کیلومتری نجف تا کربلا حسینیه‌ها، اقامتگاه‌ها و خانه‌های روستایی زیادی به چشم می‌خورد که همگی تحت عنوان موکب آماده خدمت‌رسانی به زائران هستند. برخی از این موکب‌ها حسینیه‌هایی بزرگ با ظرفیت بیش از ۱۰۰۰ نفر هستند و تعدادی از آنها هم چادر‌هایی کوچک را شامل می‌شوند.


درهرحال، انتخاب با شماست که در کدام‌یک از این موکب‌ها مستقر شوید. موکب‌های موجود در مسیر نجف تا کربلا علی‌رغم تمام تفاوت‌های ظاهری و حتی قومیتی که با هم دارند، در یک هدف مشترک هستند و آن تامین رفاه و آرامش بیشتر برای زائران است.


در پیاده روی نجف تا کربلا به چه وسایلی نیاز داریم؟
اگر می‌خواهید سفری نسبتا راحت‌تر را در پیاده‌روی اربعین تجربه کنید، بهتر است مجهز به دل این صحرای سوزان بزنید. ما در ادامه فهرستی از مهم‌ترین وسایل و لوازم سفر در زیارت اربعین را با شما به اشتراک می‌گذاریم.


• کفش راحت: پیمودن فاصله نجف تا کربلا تنها با داشتن کفشی خوب و استاندارد امکان‌پذیر خواهد بود. سعی کنید قبل از سفر از میزان راحتی کتونی یا کفشی که انتخاب می‌کنید، کاملا مطمئن شوید.
• کوله‌پشتی: یک کوله استاندارد و جادار را انتخاب کنید تا ضمن گنجاندن تمام لوازم موردنیازتان، حمل آن برایتان آسان و بی‌دردسر باشد.
• لوازم بهداشتی و وسایل شخصی: راه طولانی است و مراقبت از سلامت و بهداشت جسمانی اهمیت ویژه‌ای دارد. حوله، مسواک، خمیردندان، ضدآفتاب، لیوان، قاشق و اسپری خوشبوکننده از مهم‌ترین ملزومات بهداشتی ضروری در این مسیر خواهند بود.
 • لباس مناسب: با تلاقی اربعین و تابستان باید انتظار سفری بسیار گرم و طاقت‌فرسا را داشت. برای تحمل‌پذیرکردن گرمای این سفر طولانی، بهتر است در کوله‌تان لباس‌های نخی و خنک داشته باشید.
• مدارک شناسایی: پاسپورت با اعتبار ۶ ماهه مهم‌ترین مدرکی است که در کیف مدارک شناسایی‌تان باید داشته باشید. بدون این مدرک ورودتان به خاک عراق عملا غیرممکن خواهد بود.
• سیمکارت: برای تماس با خانواده در ایران یا پیداکردن آنها در کربلا، بهتر است سیمکارت عراقی با خود به همراه داشته باشید. سیمکارت ایرانی با خدمات فعال رومینگ بین‌المللی هم انتخاب مناسب و مقرون‌ به‌صرفه‌ای برایتان خواهد بود.
• آب‌معدنی و خوراکی‌های سالم و مقوی: میزبانان عراقی به شما فرصت تشنگی یا گرسنگی نخواهند داد؛ بااین‌حال، بهتر است در کوله‌تان یک بطری آب‌معدنی و کمی خوراکی سالم مانند آجیل و خشکبار داشته باشید.
• عینک آفتابی و کلاه آفتاب‌گیر: با عینک و کلاه آفتابی تحمل گرمای سوزان کربلا راحت‌تر خواهد بود. ضمن اینکه از سلامت چشم‌ها و پوست‌تان هم به خوبی محافظت خواهید کرد.
• دارو: در طول مسیر ممکن است نیاز به مصرف داروی خاصی پیدا کنید. بنابراین، در کوله‌تان یک تا دو بسته از دارو‌های ضروری را داشته باشید.


آیا می‌توان فاصله نجف تا کربلا را هوایی طی کرد؟
در شهر کربلا هیچ فرودگاهی وجود ندارد؛ به همین دلیل بسیاری از زائرین اربعین، به صورت زمینی به این شهر سفر می‌کنند. بنابراین، اگر انتخابتان سفر هوایی باشد، باید ابتدا به شهر نجف بروید و بعد از آن‌جا به وسیله ون، اتوبوس، خودرو شخصی یا پای پیاده به سمت کربلا حرکت کنید.
 پس از سفر هوایی به عراق، فاصله نجف تا کربلا را چگونه طی کنیم؟                                                        فرودگاه نجف؛ مقصد مسافران هوایی ایران به کربلا

 

انتهای پیام/21111

 
اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها