آخرین اخبار
۱۹ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۸
حکم شرعی دست دادن با دختر نابالغ چیست؟
بازدید:۳۶۳۶
صد آنلاین | فراگیری احکام دین از مهم‌ترین واجبات دین اسلام است و اهمیت بسیار بالایی دارد. کسی که مسلمان است و یا دین مبارک اسلام را به عنوان دین خود انتخاب می‌کند باید دستورهای دینی اسلام را به طور کامل در همه ابعاد زندگی خود بپذیرد و رفتار و عملکرد خویش را مطابق با احکام دین تنظیم کند و به همین دلیل باید فرد مسلمان نسبت به مقدار مورد نیازش از احکام دین که به آن احتیاج دارد و برایش پیش می‌آید، شناخت پیدا کند تا بتواند آن را در زندگی خود اجرا کند.
کد خبر : ۱۱۱۱۷۹

به گزارش صد آنلاین، یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که هر زن و مرد مسلمان باید بدانند،مسائل مربوط به ارتباط با نامحرم و مسئله دست دادن با زن یا مرد نامحرم است. مصاحفه (دست دادن) از آداب مردمان پیش از ظهور اسلام است که دین اسلام نیز آن را پذیرفت و بدان سفارش نمود.

اگرچه اسلام این ادب اجتماعی را پذیرفته، برای حفظ آثار و فواید و تقویت جنبه‌های مثبت آن، نیز جلوگیری از مفاسد احتمالی، تنها مصافحه همجنسان را مجاز شمرده است؛ از منظر اسلام دست دادن مرد با زن غیر محرم، خواه با ریبه و قصد تلذذ و خواه بدون قصد ، ممنوع است. همچنین در حکم ممنوعیت مصافحه با نامحرم، میان زنان مسلمان و زنان اهل کتاب تفاوتی به چشم نمی‌خورد. چون دست دادن با لمس دست طرف مقابل ملازم است افزون بر عنوان مصافحه، عنوان لمس نیز دارد و از این رو، اگر متصافحان نامحرم باشند علاوه بر صدق عنوان مصافحه با نامحرم، عنوان لمس نامحرم نیز بر آن صادق خواهد بود.


در این مطلب به بررسی حکم شرعی دست دادن با دختر نابالغ می‌پردازیم و به سراغ آیات قرآنی و نظر مراجع تقلید می‌رویم.
حکم شرعی دست دادن با دختر نابالغ
حکم شرعی دست دادن با دختر نابالغ

منظور از دختر نابالغ، دختری است غیر بالغ و ممیز. منظور از ممیز، کودکی است که بالغ نشده ولی خوب و بد را می‌فهمد و به حدّی رسیده که می‌تواند نظر شهوانی داشته باشد؛ سن تمیز به تبع تفاوت اشخاص در استعداد و درک و هوش، مختلف است. از نظر دین مبارک اسلام، دست دادن با دختر نابالغ حرام بوده و بهتر است از دست دادن با دختر نابالغ خودداری شود. حتی اگر قصد و نیت بدی در دست دادن با دختر نابالغ نباشد، باز هم انجام این کار از نظر اسلام جایز نیست. 

لازم به توضیح است که هرچند دست دادن با جنس مخالف، شاید برای افراد زیادی باعث تحریک شهوت نشود، اما متأسفانه همیشه افرادی هستند که با ارتباط مختصری حتی با دختر نابالغ نیز تحریک می‌شوند، با توجه به این که در میان گروه اول نیز ممکن است اشخاصی باشند که با صمیمی نشان دادن خود، زمینه را برای ارتباطات نامشروع فراهم می‌سازند. بر این اساس، واجب است که از دست دادن با نامحرم به طور کلی خودداری شود.
حکم دست دادن با دختر نابالغ از نظر مراجع تقلید

تمامی مراجع محترم تقلید به جز آیت الله تبریزی، آیت الله سیستانی و آیت الله مکارم شیرازی

اگر دختر نابالغ خوب و بد را می‌فهمد، دست دادن با وی جایز نیست.


آیت الله تبریزی و آیت الله سیستانی

اگر دست دادن با دختر نابالغ بدون قصد لذت و ترس افتادن به گناه باشد، اشکال ندارد.

آیت الله مکارم شیرازی

اگر دختر نابالغ خوب و بد را می‌فهمد و بیش از شش سال داشته باشد، دست دادن با وی بنا به احتیاط واجب، جایز نیست ولی نگاه به وی حرام نیست.


دلایل حرام بودن دست دادن با دختر نابالغ

۱- حفظ عفت و پاکدامنی و جلوگیری از بروز افکار و احساسات نامناسب و شیطانی

۲- پیشگیری از شبهه و فتنه در جامعه اسلامی

۳- تاکید بر ضرورت و اهمیت حریم خصوصی زنان 
آیات قرآنی درباره ارتباط زن و مرد نامحرم

“وقُل للمؤمناتِ یغضضنَ مِن أبصارِهِنَّ ویَحفَظنَ فرُوجَهُن لا یبدِین زینَتَهُن الاّ ما ظهر مِنها وَلیَضرِبنَ بخمرِهِنَّ عَلی جیوبهِن وَلایُبدِینَ زِینَتَهُنَّ الاّ لبعولتهِن”

و به زنان باایمان بگو:دیدگان خود را (از نامحرم) فرو بندند و دامان خویش را حفظ کنند و زینت خود را جز آنچه نمایان است (مانند دست و صورت ) آشکار نسازند

قُل لِلمُؤمِنِین یَغضّوا مِن أَبصارِهم وَیَحفَظُوا فُرُوجهُم

به مردان باایمان بگو:دیده (از نامحرم) فرو نهند و پاکدامنی خود را حفظ کنند

وَلایَضرِبن بِاَرجُلِهِنَّ لِیُعلَم ما یُخفِین مِن زینتِهن فَلا تخضعن بِالقَولِ فیطمع الَّذِی فِی قَلبِهِ مَرَض

پس به ناز سخن مگویید، تا آن کس که در دلش بیماری است طمع ورزد

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها