آخرین اخبار
۱۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۵
10 دعای رفع دلشوره و استرس با توصیه های قرآن و امامان
بازدید:۱۹۸۸
صد آنلاین | انسان برای رفع اضطراب ناشی از مشکلات دنیوی به دعا و آرامش نیاز دارد. اذکار و دعاهای مختلف موجود در آموزه های دینی برای رفع ترس، استرس و اضطراب بسیار موثر هستند.
کد خبر : ۱۱۰۷۰۳

استرس و اضطراب جزو احساسات رایجی هستند که بسیاری از ما در طول زندگی بارها آنها را تجربه کرده ایم. استرس اگر از کنترل خارج شود، می‌تواند مشکلاتی را در سلامت روحی و جسمی ما ایجاد کند بنابراین راه‌های کاهش استرس و اضطراب برای بازگرداندن آرامش روحی و سلامت جسمی اهمیت زیادی دارد.


آیات قرآنی برای ذکر برای رفع استرس و دلشوره

بازهم بهترین منبع، قرآن کریم است که در آن آیاتی برای این منظور توصیه شده است که در ادامه با آنها آشنا می شوید.
خواندن سوره جمعه برای کسب آرامش

اما صادق می فرمایند:هر کس در هر شب و روز ، سوره جمعه را قرائت نماید از آنچه می ترسد ایمنی می یابد و هر چیز خوفناک و ترسناکی از او دور می شود.همچنین از ایشان روایت است:هر کس در قرائت سوره جمعه مداومت ورزد اجر عظیمی نصیب او خواهد شد و از هر چیزی که موجب ترس و خوف اوست ایمن می گردد. (تفسیرالبرهان، ج5، ص371)
خواندن سوره احقاف برای رفع دلشوره

امام صادق علیه السلام می فرماید:هر کس هر شب یا هر شب جمعه سوره احقاف را قرائت نماید خداوند در زندگی دنیایی اش او را به ترسی مبتلا نمی کندو نیز از عوامل خوف و ترس در روز قیامت ایمن می دارد. (ثواب الاعمال، ص114)
خواندن آیت الکرسی برا رفع پریشانی و استرس

برای رفع وحشت از ترس و تنهایی و غلبه بر استرس و اضطراب «آیة الکرسی» را بخواند و پس از آن بگوید:

    اَللّهُمَّ آنِسْ وَحْشَتی، وَآمِنْ رَوْعَتی، وَاَعِنّی عَلی وَحْدَتی.

خدایا آرامش ده وحشتم را و ایمنی بخش به ترسم و کمکم ده بر تنهاییم.( کافی، جلد 2، صفحه 573، حدیث 13.)
خواندن سوره عصر برای رفع افسردگی

 گوینداگر سوره عصر را بر کسی که تب داشته باشد بخوانند تب او زائل گردد و اگر این سوره را بر فرد افسرده بخوانند از افسردگی بیرون آید. (درمان با قرآن، ص162)
سوره مبارکه عنکبوت برای شرح صدر و آرامش
از رسول گرامی اسلام نقل شده است:هرکس سوره عنکبوت را نوشته و پس از شستن، از آب آن بنوشد همه دردها و بیماری ها از او زایل می شود. امام صادق علیه السلام نیز فرموده اند:اگر این سوره را بنویسند و آنگاه آن را شسته و از آب حاصل از آن بنوشند تب، سردی و درد از آنها برداشته می شود و از هیچ دردی جز درد مرگ که چاره ای از آن نیست، غمگین نمی شوند و در زندگی به شادی فراوانی دست می یابند.

 نوشیدن آب این سوره موجب شادی دل و شرح صدر می شود و اگر برای افروختگی و حرارت چهره از این آب صورت را بشویند برطرف می شود و اگر هنگام خواب این سوره خوانده شود موجب آرامش و راحتی در خواب می شود.(تفسیرالبرهان، ج4، ص301)
سوره مبارکه الاسراء برای رهایی از تشویش

اگر برای کسی خیالات فاسده و تشویش روی دهد یا وهم و ترس بر او غالب شود این آیات را با آیه 129 سوره توبه  « فَإِن تَوَلَّوْاْ فَقُلْ حَسْبِیَ اللّهُ لا إِلَهَ إِلاَّ هُوَ عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِیمِ ﴿129﴾» با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن بخواند آن خیالات فاسده و وهم و ترس از او زایل شود.(خواص آیات قران کریم ص102)
سوره آل عمران برای رفع وسواس و افکار فاسد

    الَّذِینَ یَقُولُونَ رَبَّنَا إِنَّنَا آمَنَّا فَاغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ ﴿16﴾

    الصَّابِرِینَ وَالصَّادِقِینَ وَالْقَانِتِینَ وَالْمُنفِقِینَ وَالْمُسْتَغْفِرِینَ بِالأَسْحَارِ ﴿17﴾

    شَهِدَ اللّهُ أَنَّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ وَالْمَلاَئِکَةُ وَأُوْلُواْ الْعِلْمِ قَآئِمَا بِالْقِسْطِ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ ﴿18﴾

هر کس با ایمان این آیات را بر شکر سفید با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن بخواند و آن را به شبنم که بر برگ درخت افتاده باشد حل کند و چهار روز متوالی ، هر روز از ان یک مثقال بخورد و در وقت غذا خوردن انجیر سفید بخورد وسواس و فکرهای فاسد از او زایل می شود و همه سختی ها بر او آسان می گردد.(خواص آیات قرآن کریم ص35)

دعا برای رفع استرس
سوره فتح برای رهایی از ترس و اضطراب

از حضرت صادق علیه السلام روایت شده استک نوشتن سوره فتح و همراه داشتن آن هنگام خصومت و نزاع موجب ایمنی شده و درهای خیر و خوبی بر او گشوده می شود و اگر این سوره را نوشته و بشویند و از آب آن بنوشند و کسی که خوف و ترس دارد ان را بنوشد از آن خلاصی یابد...(تفسیرالبرهان،ج5، ص177)
بهترین ذکرها برای آرامش و رفع استرس

"استغفر الله ربی و اتوب الیه"

رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) فرموده اند:
إِدْفَعُوا أَبْوابَ البَلایا بِالإِسْتِغْفارِ

درهای بلاها و گرفتاری ها را به کمک استغفار ببندید. (مستدرک الوسائل، ج 5، ص 318)

رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) برای نجات از غم و اندوه و تنگناهای زندگی سفارش کرده اند:

هر کس زیاد استغفار کند خداوند، نسبت به هر غصّه و اندوهی گشایشی برایش قرار دهد و از هر تنگنایی راه خروجی پیش پایش گذارد و از جایی که گمان ندارد او را روزی دهد.(بحارالأنوار، ج 90، ص 281)

 “لا حول ولا قوة الا با الله العلی العظیم” 

این ذکر دوای 70 یا 99 نوع بلا و بیماری دانسته شده که آسان‌ترین آنها غم و اندوه است.( صدوق، ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، 1406ق، ص162)

رسول اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) فرمود:کسی که از چیزی‌ اندوهناک شد، پس بگوید:«لاحول ولاقوة الا بالله» (مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج90، ص190)

"اَلا بذِکرِ الله تَطمَئِنُ القلوب"

قرآن با یک جمله کوتاه و پر مغز مطمئن ترین و نزدیک ترین راه را نشان داده و می فرماید:

الذّینَ امَنوا وتَطمَئِنُّ قُلوبُهُم بذِکرِ اللهِ اَلا بذِکرِ الله تَطمَئِنُ القلوب؛ آگاه باشید با یاد خدا دلها آرامش می یابد. (رعد، 28) (تفسیر نمونه، ج 10، ص 210)

میرزا احمد آشتیانی (ره) در کتاب هدیه احمدی آورده است که علامه طباطبایی صاحب تفسیر المیزان فرمودند:

جهت آرامش پیدا کردن دست روی سینه بگذارید و در حالت نشسته و ایستاده چند مرتبه ایه 28 سوره رعد را بخوانید:«الذّینَ امَنوا وتَطمَئِنُّ قُلوبُهُم بذِکرِ اللهِ اَلا بذِکرِ الله تَطمَئِنُ القلوب» در ایجاد ارامش بسیارموثر است.
 رفع استرس و اضطراب با توصیه های امام صادق(ع)

امام جعفر صادق (ع) می فرمایند:

در شگفتم برای کسی که از چهار چیز بیم دارد، چگونه به چهار کلمه پناه نمی برد:

1-در شگفتم برای کسی که ترس بر او غلبه کرده، چگونه به ذکر «حسبنا الله و نعم الوکیل» ( آیه 171سوره آل عمران) پناه نمی برد.
در صورتی که خداوند به دنبال ذکر یاد شده فرموده است:پس آن کسانی که به عزم جهاد خارج گشتند، و تخویف شیاطین در آنها اثر نکرد و به ذکر فوق تمسک جسند، همراه با نعمتی از جانب خداوند (عافیت) و چیزی زاید بر آن (سود در تجارت) بازگشتند، و هیچگونه بدی به آنان نرسید.

2-در شگفتم برای کسی که طالب دنیا و زیبایی های دنیاست چگونه به ذکر «ماشاءالله لاحول و لاقوة الا بالله» ( آیه 39 سوره کهف) پناه نمی برد، 
خداوند بعد از ذکر یاد شده فرموده است:«مردی که فاقد نعمتهای دنیوی بود، خطاب به مردی که از نعمتها برخوردار بود) فرمود:اگر تو مرا به مال و فرزند، کمتر از خود می دانی امید است خداوند مرا بهتر از باغ تو بدهد.»(آیه 40 سوره کهف)

3- در شگفتم برای کسی که مورد مکر و حیله واقع شده، چگونه به ذکر «افوض امری الی الله، ان الله بصیر بالعباد» (آیه 44 سوره غافر) پناه نمی برد.
خداوند پس از این آیه فرموده است:«پس خداوند موسی را (در اثر ذکر یاد شده) از شر و مکر فرعونیان مصون داشت.» (آیه 45سوره غافر )

4- در شگفتم برای کسی که اندوهگین است چگونه به ذکر «لا اله الا انت سبحانک انی کنت من الظالمین» ( آیه 87سوره انبیاء) پناه نمی برد.

خداوند به دنبال این ذکر فرموده است:«پس ما یونس را در اثر تمسک به ذکر یاد شده، از اندوه نجات دادیم و همین گونه مومنین را نجات می بخشیم.» ( آیه 88سوره انبیاء)
(بحارالانوار، ج 90، 184 – 185)
دعایی برای رفع ترس و وحشت

حلبی می گوید:

    فردی به امام صادق(ع) عرض کرد وقتی تنها می شوم وحشت و اندوه مرا فرا می گیرد و آنگاه که میان مردم هستم چنین احساسی ندارم.

حضرت به وی فرمودند:

دستت را روی قلبت بگذار و بگو:بسم الله

سپس دستت را بر قلبت کشیده و هفت بار بگو:

    أَعُوذُ بِعِزَّةِ اللَّهِ وَ أَعُوذُ بِقُدْرَةِ اللَّهِ وَ أَعُوذُ بِرَحْمَةِ اللَّهِ وَ أَعُوذُ بِجَلَالِ اللَّهِ وَ أَعُوذُ بِعَظَمَةِ اللَّهِ وَ أَعُوذُ بِجَمْعِ اللَّهِ وَ أَعُوذُ بِرَسُولِ اللَّهِ وَ أَعُوذُ بِأَسْمَاءِ اللَّهِ مِنْ شَرِّ مَا أَحْذَرُ وَ مِنْ شَرِّ مَا أَخَافُ عَلَی نَفْسِی
    وی گفت من چنین کردم و خداوند ترس و وحشت را ا ز من زدود و به جای آن انس و آرامش به من داد. (بحارالانوار ج 95 ص 138)

دعا برای رفع استرس
راه های معنوی جهت رفع استرس، دلشوره و رسیدن به آرامش اعصاب و روان

    پناه بردن بـه خدا
    نماز و یاد خداوند
    دعا برای آرامش یافتن
    مداومت در خواندن ذکر «یا منزل السکینه فی قلوب المومنین انزل السکینه فی قلبی»
    تکرار آیه «الا بذکر الله تطمئن القلوب»
    زیاد خواندن ذکر « لا اله الا الله»
    زیاد خواندن ذکر «لا حول و لا قوه الا بالله»
    وضو گرفتن با آب سرد
    صبور بودن
    دور نمودن علل خشم از خود

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها