به گزارش صد آنلاین،عملکرد اجرایی به فرآیندهایی اشاره دارد که شامل مدیریت افکار، اعمال و احساسات برای دستیابی به اهداف می شود. این مهارت ها امکان در نظر گرفتن دیدگاه های جایگزین و پاسخ به شرایط در حال تغییر (انعطاف پذیری شناختی)، نگه داشتن اطلاعات در ذهن فرد برای استفاده از آن (حافظه کاری) و مقاومت در برابر رفتارهای خودکار و تکانشی (کنترل بازدارنده) را فراهم می کند تا فرد بتواند در درگیر استدلال هدفمند و حل مسئله شود.
آنها از آن دسته مهارت هایی نیستند که کودکان فقط آن را به دست می آورند. این مهارت ها را می توان برای کمک به کودکان و بزرگسالان در زندگی آنها پرورش داد.
چرا یادگیری این مهارت ها اینقدر مهم است؟ مهارتهای عملکرد اجرایی بالاتر با موفقیت در مدرسه و زندگی - سلامتی و ثروت در بزرگسالی - مرتبط است. در حالی که علم به ما میگوید که توسعه این مهارتها در سالهای اولیه زندگی حیاتی است، میتوان آنها را در طول زندگی نیز توسعه داد.
مهارت های زندگی بر اساس کارکردهای اجرایی است. آنها ظرفیت های اجتماعی، عاطفی و شناختی ما را برای حل مشکل و رسیدن به اهداف گرد هم می آورند. مطالعات نشان داده اند که آنها برای موفقیت در مدرسه و زندگی بسیار مهم هستند.
کودکان برای رسیدن به اهداف به این مهارت نیاز دارند، به خصوص در دنیایی که پر از حواسپرتی و بار اطلاعاتی است. این مهارت شامل توجه، اعمال خویشتن داری، به خاطر سپردن قوانین و انعطاف پذیری تفکر می شود.
زندگی امروز میتواند استرسزا باشد و مهارت تمرکز و کنترل خود از اهمیت ویژهای برخوردار است زیرا سعی میکنیم هر روز همه چیز را انجام دهیم. مطالعات نشان می دهد که کودکان دارای این مهارت بیشتر از تجربیات و تمرینات آموزشی یاد می گیرند، پیشرفت تحصیلی بهتری دارند، از دانشگاه فارغ التحصیل می شوند و در بزرگسالی سلامت و رفاه اقتصادی بهتری را تجربه می کنند.
تمرکز و خود کنترلی شامل مهارت های عملکرد اجرایی، از جمله توجه (تمرکز) می شود. درواقع به خاطر سپردن آنچه باید بدانیم تا بتوانیم از این اطلاعات استفاده کنیم (حافظه کاری)؛ انعطاف پذیر فکر کنیم تا بتوانیم به شرایط در حال تغییر زندگی خود پاسخ دهیم (انعطاف پذیری شناختی) و مقاومت در برابر پاسخ خودکار (کنترل بازدارنده) داشته باشیم تا بتوانیم قبل از اقدام فکر کنیم و پاسخ مناسب تری را انتخاب کنیم.
در اینجا چند روش مبتنی بر تحقیق برای کمک به بهبود تمرکز و خودکنترلی کودکان آورده شده است:
این مهارت شامل درک آنچه دیگران فکر می کنند و چه احساسی دارند و مبنایی برای درک کودکان از نیات والدین، معلمان و دوستان است. کودکان با این مهارت کمتر درگیر درگیری می شوند.
این مهارت بسیار فراتر از همدلی است: شامل دیدن چیزها به گونهای است که دیگران آنها را میبینند: علایق، ناپسندیها، احساسات و افکارشان و شامل مهارت های عملکرد اجرایی، از جمله به خاطر سپردن نحوه پاسخ دیگران (حافظه کاری)، مهار افکارمان برای درک دیدگاه های دیگران (کنترل بازدارنده)، مشاهده موقعیت ها به روش های مختلف (انعطاف پذیری شناختی)، و در نظر گرفتن افکار و احساسات دیگران (تعمل) می شود.
درک موقعیت و بررسی زوایای مختلف با گذشت زمان در کودکان پدیدار می شود اما نیاز به تشویق دارد. کودکانی که دارای مهارتهای درک موقعیت هستند، بیشتر با مدرسه سازگار میشوند، آنچه را که از طریق خواندن و نوشتن میآموزند درک میکنند و با تعارض کمتر، روابط مثبت ایجاد میکنند.
در اینجا چند روش مبتنی بر تحقیق برای کمک به بهبود دیدگاه کودکان آورده شده است:
بسیار بیشتر از درک زبان، خواندن، نوشتن و صحبت کردن، برقراری ارتباط، مهارت تعیین این است که فرد میخواهد با چه چیزی ارتباط برقرار کند و درک کند که دیگران چگونه آن را درک خواهند کرد. این مهارتی است که معلمان و کارفرمایان احساس میکنند که امروزه بیش از همه فاقد آن است.
کودکان از بدو تولد برای برقراری ارتباط آماده می شوند. مهارت های ارتباطی با رشد و یادگیری به رشد خود ادامه می دهند. برقراری ارتباط با مهارت های عملکرد اجرایی، از جمله توجه به منظور تعیین آنچه می خواهیم ارتباط برقرار کنیم (تمرکز)؛ فکر کردن در مورد اینکه چگونه ارتباطات ما توسط دیگران درک خواهد شد (انعطاف پذیری شناختی) و با جایگزین کردن چیزی که میخواهیم بگوییم با روش دیگری برای بیان خودمان، به خصوص اگر رویکرد اصلی ما مؤثرترین راه برای برقراری ارتباط نباشد (کنترل بازدارنده) مرتبط می شود.
بچهها مهارت ارتباط برقرار کردن زندگی را زمانی یاد می گیرند که در مکالمههای رفت و برگشتی از طریق کلمات، حرکات یا نمادها یاد می اموزند و به نحوه درک آن توسط دیگران توجه میکنند تا بتوانند به گفتگو ادامه دهند.
در اینجا چند روش مبتنی بر تحقیق برای کمک به کودکان برای بهبود مهارت های زندگی در برقراری ارتباط آورده شده است:
پی بردن به اینکه چه چیزی یکسان است، چه چیزی متفاوت است و طبقه بندی آنها در زندگی کودک نقش زیادی دارد. ایجاد ارتباطات غیرعادی هسته اصلی خلاقیت است و کودکان را فراتر از دانستن اطلاعات به سمت استفاده خوب از اطلاعات سوق می دهد.
مهارت زندگی در ایجاد ارتباطات محوری برای یادگیری است. توانایی ایجاد اتصالات زیربنای توانایی دیدن این است که نمادها - مانند اعداد، حروف و کلمات - مخفف اشیاء واقعی هستند (نمایش نمادین). ایجاد ارتباط شامل مهارتهای عملکرد اجرایی میشود، از جمله ترسیم بر روی آنچه میدانید (حافظه کاری)، تشخیص اینکه چه چیزی یکسان است و چه چیزی متفاوت است (انعطافپذیری شناختی) و مرتبسازی این موارد در دستهها (کنترل بازدارنده).
همه کودکان و بزرگسالان می توانند از بهبود ظرفیت خود برای ایجاد ارتباطات معمولی و غیرمعمول - یکی از اجزای اصلی خلاقیت - بهره ببرند.
در اینجا چند روش مبتنی بر تحقیق برای کمک به کودکان در بهبود مهارت زندگی در ایجاد ارتباط آورده شده است:
این مهارت به کودکان کمک می کند تا اطلاعات را تجزیه و تحلیل و ارزیابی کنند تا باورها، تصمیمات و اقدامات آنها را هدایت کند. کودکان برای درک دنیای اطراف و حل مشکلات به تفکر انتقادی نیاز دارند.
این مهارت زندگی جستجوی مداوم برای دانش معتبر و قابل اعتماد برای هدایت باورها، تصمیمات و اعمال است. تفکر انتقادی شامل مهارت های عملکرد اجرایی، از جمله استفاده از آنچه می دانید برای جستجوی اطلاعات (حافظه کاری)، مشاهده اطلاعات به روش های جدید در حالی که به دنبال تعمیق درک خود هستید (انعطاف پذیری شناختی)، و نه به صورت خودکار و بازگشت به اطلاعات قدیمی، بلکه با استفاده از اطلاعاتی که به دست آورده اید (کنترل بازدارنده) است.
تفکر انتقادی برای درک جهان و حلال مشکل ضروری است. این یک مسیر رشدی را دنبال می کند و در طول زمان در کودکان ظاهر می شود، اما استفاده از آن باید ترویج شود.
در اینجا چند روش مبتنی بر تحقیق برای کمک به بهبود تفکر انتقادی کودکان آورده شده است:
از یک فرآیند حل مسئله برای کمک به کودکان با مشکلات روزمره (مانند دعوا بین دوستان) استفاده کنید:
وقتی کودکان سوالی می پرسند که در آن می توانند پاسخ آن را بیابند، بلافاصله پاسخ ندهید. به آنها کمک کنید تا پاسخ را برای خودشان دنبال کنند تا کنجکاوی و تفکر انتقادی آنها برانگیخته شود.
زندگی پر از استرس و چالش است. همه بزرگسالان و کودکان با یادگیری نحوه مدیریت پیشگیرانه تجارب استرس زا از مهارت زندگی در مواجهه با چالش ها بهره خواهند برد. به کارکردهای اجرایی میپردازد، در واقع بهطور خودکار به سمت (کنترل بازدارنده) نروید، بلکه به جای تأمل در تجربه یا موقعیت (انعکاس) و انعطافپذیری در فکر کردن به راهحلهای بررسی و حل مشکل (انعطافپذیری شناختی) برسید.
در اینجا چند روش مبتنی بر تحقیق برای کمک به کودکان برای بهبود مهارت زندگی در مواجهه با چالش ها آورده شده است:
با تعیین اهداف و راهبردهایی برای یادگیری، کودکان برای تغییر جهان آمادگی بیشتری پیدا می کنند. این مهارت به کودکان کمک می کند تا کنجکاوی ذاتی خود را برای یادگیری تقویت کنند و به آنها کمک می کند تا پتانسیل های خود را درک کنند.
تعیین اهداف و استراتژیها برای یادگیری، کنجکاوی ذاتی کودکان را برای یادگیری تقویت میکند و به آنها کمک میکند تا با تغییر جهان، آمادگی بیشتری برای تغییر داشته باشند. در واقع از طریق یادگیری است که میتوانیم پتانسیلهایمان را درک کنیم.
مهارت زندگی یادگیری خودراهبر و متعهدانه به مهارت های عملکرد اجرایی نیاز دارد، از جمله اینکه به صورت خودکار پیش نروید، بلکه به جای آن به تجربه یا موقعیت فکر کنید و اهدافی را تعیین کنید و در جهت آنها کار کنید (کنترل بازدارنده).
در اینجا برخی از عوامل مبتنی بر تحقیق توضیح داده شده است که در بهبود مهارت زندگی یادگیری خودراهبری و مشارکتی اهمیت دارند: