آخرین اخبار
۰۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۶
چرا سبزیجات بهترین دوست دستگاه گوارش شما هستند؟
بازدید:۱۸۷
صد انلاین | چرا سبزیجات بهترین دوست دستگاه گوارش شما هستند؟
کد خبر : ۱۰۰۸۰۷
 

 

به گزارش صد آنلاین،  فیبر موجود در سبزیجات به بهبود عملکرد روده کمک می‌کنند

 

 

 

 

چرا سبزیجات بهترین دوست دستگاه گوارش شما هستند؟

Picture1

فیبر نقش مهمی در فرایند هضم مواد غذایی در بدن دارد. مصرف آن باعث حرکات متعادل روده و دورشدن خطر یبوست می‌شود. سبزیجات حاوی فیبر به حرکت مواد در روده کمک می‌کنند. دو نوع فیبر وجود دارد:

  • محلول در آب؛
  • غیرمحلول در آب.

فیبرهای محلول در آب با حل‌شدن در این مایع، ماده‌ای ژل‌مانند تشکیل می‌دهند که به حفظ سطح قند خون و کاهش کلسترول کمک می‌کند. فیبرهای غیرمحلول در آب حل نمی‌شوند، اما به مدفوع حجم می‌دهند. در نتیجه، شکل‌گیری و خروج مدفوع ساده‌تر می شود. با مصرف انواع سبزیجات می‌توانید به بهبود وضعیت دفع کمک کنید و روده‌هایی سالم‌تر داشته باشید.

اگر سیستم دفع بدن با اشکال روبه‌رو شود، عوارض بسیار ناخوشایندی را تجربه خواهد کرد. واقعیت این است که دستگاه گوارش روی اعضای مختلفی از بدن اثرگذاری مستقیم دارد. پس باید حواستان به حفظ سلامت و رفع مشکلات آن باشد.

۲. با کاهش اسید موجود در غذا، گوارش را بهبود می‌دهند

سبزیجات در رژیم غذایی به کاهش میزان اسید موجود در خوراکی‌های دیگر کمک می‌کنند. چنین روندی در کنترل مشکلاتی مانند سوزش دهانه معده و رفلاکس مؤثر است. موادی مانند سرکه یا مرکبات حاوی ترکیباتی اسیدی‌اند.

سبزیجات مختلف و به‌ویژه آن‌هایی که برگ‌هایی سبز دارند، به کاهش اسید کمک زیادی می‌کنند. اگر سبزی‌های خوشمزه و متنوع را به رژیم غذایی‌تان وارد کنید، اسید زیادی خوراکی های دیگر را خنثی می‌کنند و باعث می‌شوند که سلامت معده و دستگاه گوارشتان، بیشتر حفظ شود.

۳. بدن را مرطوب نگه می‌دارند و آب‌رسانی می‌کنند

برای اینکه دستگاه گوارش به‌خوبی عمل کند، به مصرف مقدار کافی آب نیاز است. وجود آب کافی به تجزیه بهتر مواد غذایی و دفع آسان‌ترشان در مجاری روده کمک می‌کند. بسیاری از سبزیجات حاوی مقادیر زیادی آب هستند. برای مثال، از خیار، کاهو، کرفس و گوجه برای آبرسانی به بدن غافل نشوید.

آب موجود در سبزیجات به دفع بهتر مواد زائد بدن کمک می‌کند. وجود آب کافی و خوراکی‌های حاوی ترکیبات آب مختلف از جمله سبزیجات برای رسیدگی به پوست بدن و دریافت مزایای پرشمار دیگر هم ضرورت دارد.

۴. به رشد باکتری‌های مفید روده کمک می‌کنند

وجود تعدادی باکتری مفید برای روده در بدن ضروری است. این باکتری‌ها از فیبر تغذیه می‌کنند. فیبر هم که در میوه و سبزیجات موجود است. برای عملکرد بهتر دستگاه گوارش، باید با مصرف سبزیجات به این باکتری‌ها غذا بدهید. باکتری‌های مذکور در تولید ویتامین و مواد مغذی بدن فعال‌اند. ضمن اینکه از بدن در مقابل عوامل بیماری‌زای مختلف هم محافظت می‌کنند.

هنوز هم تحقیقات بیشتری برای درک نقش دقیق باکتری‌های موجود در روده لازم است. در هرحال، وجود آن‌ها ضروری است و با مصرف سبزیجات متنوع می‌توانید به رشد آن‌ها کمک کنید.

نتایج مصرف مقدار مناسبی از سبزیجات و بهره‌مندی بدن از فیبر آن‌ها نشان می‌دهد که روی این باکتری‌ها اثرات مناسبی دارند. بنابراین، حواستان به مصرف سبزیجات کافی باشد.

کدام سبزیجات را برای بهبود عملکرد دستگاه گوارش مصرف کنید؟

برای انتخاب سبزی‌های مصرفی، دستتان کاملاً باز است. باید بنا به ذائقه و البته نیازهای بدن به‌سراغ مواردی مانند گزینه‌های زیر بروید. خوش‌بختانه تنوع سبزیجات بسیار زیاد است. ضمن اینکه می‌توانید به روش‌های بسیار مختلفی از آن‌ها در رژیم غذایی خود بهره ببرید. سالادها و غذاهای گیاهی مختلف در کنار اسموتی‌ها و نوشیدنی‌هایی که با برخی از سبزیجات تهیه می‌شوند، برنامه غذایی‌تان را پربار و مقوی می‌کنند. هرگز از مصرف روزانه سبزی در برنامه غذایی‌تان غافل نشوید. تهیه و هزینه این خوراکی‌ها بسیار معقول‌تر از هر خوراکی دیگری هم هست و در نتیجه، بهانه زیادی برای مصرف‌نکردنشان باقی نمی‌ماند.

۱. چغندر

مصرف چغندر به بهبود دستگاه گوارش کمک می‌کند. این ماده خوش‌رنگ و خوشمزه سرشار از فیبر است و در دفع بهتر مواد زائد بدنتان هم نقش دارد. امکان استفاده از چغندر به شکل‌های مختلف در رژیم غذایی وجود دارد. آن را در سالاد یا غذاهای گوناگون بریزید و نوش‌جان کنید.

۲. اسفناج

با مصرف اسفناج می‌توانید مقادیر لازم از ویتامین c، A و K را وارد بدن خود کنید. این سبزی حاوی منگنز هم هست و برای بدن فواید فراوانی دارد. استفاده از اسفناج در ماست‌، سالاد و انواع غذاها به دور نگه‌داشتن بدن به دیابت هم کمک می‌کند. حتی می‌توانید از برگ‌های سبز اسفناج در آماده‌کردن انواع اسموتی‌ها هم استفاده کنید.

۳. نخودفرنگی

بهتر است که همیشه کمی نخودفرنگی در فریزر خود داشته باشید. این مورد از سبزیجات هم خواص بسیاری دارد و حاوی درصد بالایی از فیبر است. نخودفرنگی هم به بهبود عملکرد روده و معده کمک می‌کند و هم غذایی رژیمی است که به شما خیلی زود احساس سیری می‌دهد. در نتیجه، از پرخوری جلوگیری می‌کند. با مصرف نخود فرنگی سطح کلسترولتان هم متعادل خواهد ماند. از آن در انواع غذاها و سالادها استفاده کنید و از مزایایش لذت ببرید.

۴. کلم بروکلی

Picture2

بروکلی آن‌قدر خواص رنگارنگ دارد و مفید است که اصلاً نیازی به معرفی آن، به‌عنوان خوراکی مقوی نیست. در زمینه بهبود عملکرد دستگاه گوارش هم این سبزی خوش‌رنگ حضوری مفید دارد. در مقدار اندکی از این نوع کلم، مقادیر سرشاری از ویتامین c و k یافت می‌شود. بنا به ذائقه و سلیقه‌تان می‌توانید از بروکلی در انواع غذاها یا به‌عنوان ستاره سالادی خوشمزه استفاده کنید. بروکلی برای تقویت سیستم ایمنی بدن هم مفید است و می‌تواند شما را حسابی قوی و سالم نگه دارد.

خبر آنلاین 

 

 
 
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
ارسال نظر
تازه‌ها