آخرین اخبار
۲۰ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۱
بسته لازم برای تامین زمین، تغییر کاربری اراضی و حمایت بانکی برای تولید مسکن کارگری طراحی شد

آخرین خبر خوش دولت شهید رئیسی برای مسکن کارگران اعلام شد / همه خانه دار می شوند

آخرین خبر خوش دولت شهید رئیسی برای مسکن کارگران اعلام شد / همه خانه دار می شوند
بازدید:۱۲۴۵
صد آنلاین | برای اولین بار در اسفند ۱۴۰۲ قرارگاه مسکن کارگری را با دستور وزیر کار ایجاد کردیم. بسیاری از تشکل‌های کارگری و کارفرمایی و ذی نفعان درگیر این مسئله، به مساعدت در این امر دعوت شدند.
کد خبر : ۹۸۰۱۸

برای اولین بار در اسفند ۱۴۰۲ قرارگاه مسکن کارگری را با دستور وزیر کار ایجاد کردیم. بسیاری از تشکل‌های کارگری و کارفرمایی و ذی نفعان درگیر این مسئله، به مساعدت در این امر دعوت شدند.

 


معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: سند چشم انداز در حوزه حل آسیب‌های اجتماعی و حل مشکل مسکن کارگری در دولت سیزدهم تهیه شد.

 

به گزارش صد آنلاین محمد چکشیان در گفتگو با ایلنا، به تشریح مشکلات موجود در حوزه رفاهیات و آسیب‌های اجتماعی جامعه کارگری پرداخت. از آنجا که آسیب‌ها در محیط‌های بزرگی که کارگران را دور از منازل نگه می‌دارد، بیشتر مشاهده می‌شود، اهمیت موضوع «مسکن کارگری» مجاور محیط کار دوچندان جلوه می‌کند.

 

 

چکشیان در این رابطه توضیح داد: در اداره کل دفتر آسیب‌های اجتماعی وزارت کار، برای اولین بار برخی اسناد در این رابطه ابلاغ شدند. یعنی در حوزه آسیب‌های اجتماعی و حوزه مسکن کارگران -که بر موضوع آسیب‌های اجتماعی جامعه کارگری بسیار تاثیر گذار است- برای اولین بار نقشه راه ایجاد شد و قبل از آن نقشه راهی نداشتیم. ما برای اولین بار در اسفند ۱۴۰۲ قرارگاه مسکن کارگری را با دستور وزیر کار ایجاد کردیم. بسیاری از تشکل‌های کارگری و کارفرمایی و ذی نفعان درگیر این مسئله، به مساعدت در این امر دعوت شدند.

 

 

وی افزود: در هفته کارگر، شهید رئیسی در همان زمان دستور پیگیری مسکن کارگری را دادند. قرار بر این شد که بانک‌های مربوطه و موسسات دارای امکان در این زمینه پای کار بیایند. شخص وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی یک نفر را مسئول حوزه مسکن کارگری قرار دادند که به عنوان مشاور وزیر در این حوزه عمل می‌کنند.

 

 

این مقام وزارت کار تصریح کرد: تقسیم کاری در این حوزه صورت گرفت که براساس آن مشخص شود که کدام دسته از کارفرمایان قصد دارند مسکن کارگری بسازند و موانع آن چیست. ما این موانع را لیست کردیم. مثلا در برخی موارد مشکل زمین وجود دارد یا در تعامل با دستگاه‌ها متوجه شدیم که در برخی موارد مشکل تغییر کاربری زمین وجود دارد که باید برای ساخت مسکن کارگری حل شود. موضوع دیگر تعاونی‌های مسکن کارگران است و باید می‌دیدیم، که تعاونی‌ها در این زمینه چه مشکلی دارند. موضوع دیگر این بود که به کارفرمایان و تعاونی‌های مسکن کارگری از سوی شرکت‌های تابعه وزارت کار چه امکاناتی می‌توانیم بدهیم تا این رسالت را عملی کنند و سهم بانک‌ها چقدر می‌تواند باشد.

 

 

معاون وزیر کار ادامه داد: از آنجا که کارگران مانند برخی اقشار خاص دارای درآمد بالا آن آورده اولیه را برای ساخت مسکن نمی‌توانند تامین کنند، لذا باید در وزارتخانه از شرکت‌های تابعه، تعاونی‌ها و بانک‌ها برای کارگرانی که نمی‌توانند آورده اولیه را تامین کنند، تضمین ایجاد کنیم. این موارد در مجموع بسته‌ای است که برای تامین مسکن کارگری لازم بود و ما موارد اولیه آن را شناسایی و آماده سازی کردیم. ما رئوس آن را در شورای معاونین وزارتخانه مطرح کردیم و کار به تایید رسید و جلسات قرارگاه‌ مسکن در هفته آینده ادامه خواهد داشت.

 

 

چکشیان تاکید کرد: ما در زمینه اختصاص زمین و تغییر کاربری چالشی را با برخی شهرداری‌ها و وزارت جهاد کشاورزی داشتیم. برخی قوانین وجود دارند که به نوعی سد راه پیشبرد هدف تولید مسکن کارگری می‌شوند. این موارد باید حل شوند تا بتوانیم موضوع تغییر کاربری و اختصاص زمین را در نهایت حل کنیم. اصل زمین و تغییر کاربری و تامین مواد و مصالح، همگی مجموعه بسته‌ای هستند که درباره پیشبرد هرکدام از آن‌ها شخص وزیر محترم درحال پیگیری هستند.

مهدی حسینی مغویان
نویسنده:
مهدی حسینی مغویان
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها