۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۰
بازدید:۲۷۴
صد آنلاین | فنلاند ۱۵ مرکز نظامی خود را برای استفاده احتمالی نیرو‌های آمریکایی باز خواهد کرد.
کد خبر : ۹۶۱۴۸

 

به گزارش صد انلاین ، شبکه Yle فنلاند گزارش داد: مجلس فنلاند به اتفاق آراء توافقنامه دفاعی مربوطه بین کشور‌ها را تصویب کرد. این توافقنامه به آمریکایی‌ها اجازه می‌دهد تا سلاح‌ها و سربازان خود را به فنلاند بفرستند.

 

 

 

 

 

به همین منظور فنلاند تصمیم گرفته است تعدادی از مراکز نظامی خود را فعال کند تا در صورت ورود نیرو‌های آمریکایی در آنجا مستقر شوند.

پیش از این، روزنامه انگلیسی تلگراف به نقل از منابع خود گزارش داد که ناتو در حال آماده سازی طرحی برای انتقال نیرو‌های مسلح از آمریکا به اروپا در صورت وقوع جنگ با روسیه است.

در پی وقوع جنگ اوکراین و روسیه، کشور‌های غربی و در راس آن‌ها آمریکا اقداماتی را برای گسترش ناتو انجام دادند که یکی از این اقدامات الحاق فنلاند و سوئد به پیمان ناتو بود. غرب از بیم گسترش جنگ به سایر کشور‌های اروپایی با پیوستن این دو کشور موافقت کرد.

در روز ۱۸ ماه مه، فنلاند و سوئد برای عضویت در ناتو درخواست دادند. با این حال، آنکارا بر سر پیشنهاد پیوستن آنها به این ائتلاف مانع تراشی کرد و از کشور‌های شمال اروپا خواست سازمان‌های کردی را تروریستی اعلام کنند و افرادی را که به فعالیت تروریستی یا کمک به کودتای ۲۰۱۶ (در ترکیه) متهم شده‌اند، به ترکیه تحویل دهند. ترکیه همچنین خواستار لغو ممنوعیت تأمین تسلیحات به آنکارا شد.

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه در روز ۲۸ ژوئن، پیش از برگزاری اجلاس ناتو به میزبانی مادرید، با سائولی نینیستو رئیس‌جمهور فنلاند، ماگدالنا آندرسون نخست وزیر سوئد و همچنین ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو گفت‌وگو کرد. در این گفت‌وگو‌ها یادداشت تفاهمی در خصوص پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو حاصل شد که قرار است توسط همه کشور‌های عضو این بلوک تصویب شود.

در اوایل ماه ژوئیه، وزرای خارجه فنلاند و سوئد و همچنین سفرای ۳۰ کشور عضو ناتو پروتکل‌های پیوستن این دو کشور را امضاء کردند. هلسینکی و استکهلم پس از تصویب این اسناد توسط همه کشور‌های عضو ناتو به این سازمان پیوستند.

 
اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها