آخرین اخبار
۰۵ تير ۱۴۰۳ - ۲۳:۲۰
بازدید:۸۰
صد آنلاین | وزیر خارجه ترکیه به قبرس هشدار داد از عملیات‌های ارتش صهیونستی دور بماند
کد خبر : ۹۴۶۹۰

به گزارش صد آنلاین ، وزیر امور خارجه ترکیه گفت که قبرس در حال تبدیل شدن به یک «مرکز عملیات» در جنگ رژیم صهیونیستی با غزه است و به همسایه مدیترانه‌ای کشورش هشدار داد که بخشی از درگیری بزرگتر نشود.

 

 

 

 

 

هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه در مصاحبه‌ای اختصاصی با تلویزیون هابرترک ترکیه گفت: «ما اغلب در گزارش‌های اطلاعاتی می‌بینیم که برخی طرف‌ها از اداره یونانی قبرس، قبرس جنوبی به عنوان پایگاه به ویژه برای عملیات در غزه استفاده می کنند.»

هشدار وزیر خارجه و رئیس سابق اطلاعات این کشور کمتر از یک هفته پس از آن بود که سید حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله، قبرس را تهدید کرد و اعلام کرد در صورت حمله حزب‌الله به فرودگاه‌های صهیونیستی، اسرائیل می‌تواند از فرودگاه‌ها و پایگاه‌های قبرس استفاده کند.

به نوشته المانیتور، وی گفت: چنین چشم‌اندازی «به این معنی است که دولت قبرس بخشی از جنگ است و مقاومت با آن به عنوان بخشی از جنگ برخورد خواهد کرد».

اظهارات وی در واکنش به اعلام ارتش صهیونیستی مبنی بر تایید «طرح های عملیاتی برای حمله به لبنان» بیان شد.

فیدان بدون روشن کردن ماهیت گزارش‌های اطلاعاتی افزود: «وقتی بخشی از جنگ‌های جاری در خاورمیانه شدی، این آتش می‌آید و تو را هم می‌برد و از آنجایی که ما جغرافیای یکسانی داریم، پس از آن می‌آید و به ما نیز ضربه می‌زند. توصیه ما به آنها این است که از درگیری دوری کنند.»

ترکیه جمهوری قبرس عضو اتحادیه اروپا را در این جزیره به رسمیت نمی‌شناسد. این کشور از زمان کودتای نظامی یونان و مداخله نظامی ترکیه در سال ۱۹۷۴ از نظر قومی بین ترک‌ها و قبرس‌های یونانی تقسیم شده است. آنکارا ترکیه دولت یونانی قبرس را متهم کرده است که اجازه داده است از دو پایگاه انگلیسی در این جزیره برای ارسال تسلیحات آمریکا به سرزمین‌های اشغالی در جنگ غزه استفاده شود.

نه جمهوری قبرس و نه بریتانیا استفاده از این پایگاه‌ها در جنگ را به جز برای اهداف بشردوستانه تایید نکرده‌اند. فیدان استفاده از این پایگاه‌ها را به‌عنوان پایگاه‌های لجستیکی برای کمک‌های بشردوستانه به‌عنوان «فعالیتی که وضعیت آن‌ها به‌عنوان یک پایگاه نظامی را پنهان می‌کند» توصیف کرد.
نیکوس کریستودولیدس، رئیس جمهور قبرس، گفته است کشورش "به هیچ وجه" در هیچ گونه عملیات نظامی در منطقه یا جاهای دیگر دخالت ندارد.

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
پربیننده‌ها پربحث‌ها