آخرین اخبار
۰۵ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۰
بازدید:۱۰۳۹
صد انلاین | در این مطلب به بررسی مشخصات و قابلیت های بمب افکن بی-۲۱ ریدر خواهیم پرداخت.
کد خبر : ۹۴۵۵۹

به گزارش صد انلاین ،  بی-۲۱ ریدر (B-۲۱ Raider) یک بمب افکن رادارگریز تهاجمی نسل ششم است که توسط شرکت نورثروپ گرومن برای نیروی هوایی ایالات متحده ساخته شده است.

 

 

 

بمب افکن مخوف بی-۲۱ ریدر

 

 

 

 

این هواپیما در تأسیسات تولیدی نورثروپ گرومن در کارخانه نیروی هوایی ۴۲ در پالمدیل، کالیفرنیا ساخته می‌شود. شش هواپیمای اول تا می ۲۰۲۲ در مراحل مختلف تولید و آزمایش بودند. اولین آزمایش کالیبراسیون بار هواپیمای B-۲۱ در می ۲۰۲۲ به عنوان بخشی از آزمایش زمینی تکمیل شد. این آزمایش شامل کالیبراسیون ابزار دقیق هواپیما و تأیید یکپارچگی ساختاری قبل از اولین پرواز برنامه ریزی شده در سال ۲۰۲۳ بود. پایگاه نیروی هوایی دیس در تگزاس، پایگاه نیروی هوایی الزورت در داکوتای جنوبی و پایگاه نیروی هوایی وایت من در میسوری به عنوان پایگاه‌های اصلی عملیاتی ترجیحی برای ناوگان بی-۲۱ انتخاب شدند. پایگاه نیروی هوایی الزورت رسما به عنوان اولین پایگاه اصلی عملیاتی هواپیمای B-۲۱ انتخاب شد. توسعه بی-۲۱ ریدر نورثروپ گرومن در رقابت برای یک بمب افکن جدید تهاجمی دوربرد برای نیروی هوایی ایالات متحده، از تیم بوئینگ-لاکهید مارتین انتخاب شد. نورثروپ گرومن قرارداد فاز توسعه مهندسی و ساخت بمب افکن جدید تهاجمی دوربرد جدید را در اکتبر ۲۰۱۵ دریافت کرد. انتظار می‌رود نسل بعدی هواپیمای بی-۲۱ که تحت برنامه مب افکن جدید تهاجمی دوربرد توسعه می‌یابد، در نهایت جایگزین ناوگان قدیمی نیروی هوایی آمریکا از بمب‌افکن‌های بی-۱ لنسر و بی-۲ اسپریت و احتمالاً بمب‌افکن‌های بی-۵۲ شود. نیروی هوایی آمریکا قصد دارد حداقل ۱۰۰ بمب افکن بی-۲۱ ریدر تهیه کند.

 

 

 

 

 

 

 

بودجه برای برنامه توسعه بی-۲۱ ریدر در لایحه بودجه دفاعی سال مالی ۲۰۲۱، ۲.۸۴ میلیارد دلار برآورد شد. درخواست بودجه برای توسعه بیشتر و تولید اولیه بی-۲۱ ریدر در بودجه سال مالی ۲۰۲۲، ۲.۹۸ میلیارد دلار بود. نیروی هوایی آمریکا قصد دارد ۵.۲ میلیارد دلار برای توسعه بیشتر بی-۲۱ در سال مالی ۲۰۲۳ هزینه کند. طراحی و ویژگی‌های بی-۲۱ ریدر بی-۲۱ ریدر دارای ساختار بال پرنده است. طراحی آن شامل یک محفظه بار بزرگ و قابل انعطاف است که انتظار می‌رود سلاح‌های موجود و آینده را حمل کند. طراحی دارای معماری سیستم‌های باز است که امکان ادغام آسان حسگر‌های جدید یا سایر زیرسیستم‌های تامین کنندگان مختلف را فراهم می‌کند. این معماری امکان ارتقاء آسان هواپیما با فناوری‌های پیشرفته را برای مقابله با چالش‌های ناشی از تهدیدات در حال تحول فراهم می‌کند. بیشتر بخوانید: مشخصات سیستم دفاع هوایی آستر ۳۰؛ قدرتمند و ویرانگر بی-۲۱ ریدر بخشی حیاتی از یک خانواده بزرگتر از سیستم‌های حمله دوربرد معمولی و سیستم‌های مکمل، از جمله حمله الکترونیکی، اطلاعات، نظارت و شناسایی، ارتباطات و سایر قابلیت‌ها خواهد بود.

 

 

 

بمب افکن مخوف بی-۲۱ ریدر

 

 

این بمب افکن می‌تواند در آینده در محیط‌های غیرقابل دسترسی و ممنوع منطقه فعالیت کند. برد طولانی و رادارگریزی از مهمترین ویژگی های بی-۲۱ است. همچنین انتظار می‌رود این بمب افکن انعطاف پذیری برای پرتاب مهمات متعارف و هسته‌ای را فراهم کند. به گزارش اقتصاد۲۴ این بمب افکن قادر به نفوذ و بقا در محیط‌های پیشرفته پدافند هوایی خواهد بود. همچنین از عملیات‌های دارای سرنشین و همچنین بدون سرنشین پشتیبانی خواهد کرد. این بمب افکن مجهز به سلاح‌های متعارف، موشک دوربرد و بمب‌های گرانشی بی ۶۱-۱۲ خواهد بود. قابلیت‌های مخفی کاری بی-۲۱ ریدر بی-۲۱ دارای مواد جاذب رادار نسل بعدی خواهد بود که قابلیت‌های پنهان کاری را برای این هواپیما فراهم می‌کند. قدرت پردازش بالای آن به این بمب افکن اجازه می‌دهد تا به سرعت اطلاعات را از حسگر‌های داخلی و منابع خارجی برای شناسایی تهدیدات پردازش کند. این هواپیما کمترین احتمال رهگیری در باند‌های فرکانسی چندگانه خواهد داشت. انتظار می‌رود که قابلیت‌های پیشرفته به بمب‌افکن‌های بی-۲۱ اجازه دهد تا به دفاع هوایی فعلی و آینده نفوذ کنند. نرم افزار بمب‌افکن بی-۲۱ ریدر Kubernetes، یک سیستم منبع باز برای خودکارسازی استقرار، مقیاس بندی و مدیریت برنامه‌های کاربردی برای برنامه B-۲۱ استفاده می‌شود. تیم نیروی هوایی بی-۲۱ آمریکا، نرم افزار کانتینری را با Kubernetes بر روی سخت افزار آماده پرواز در سال ۲۰۲۰ اجرا کرد. تسلیحات بی-۲۱ ریدر این بمب افکن رادارگریز می‌تواند تسلیحات جدیدی از جمله موشک‌های کروز رادارگریز با کلاه هسته‌ای مانند AGM-۱۵۸A JASSM و برد بلند AGM-۱۵۸B JASSM-ER را حمل کند. این موشک‌های رادارگریز به طور ویژه برای نفوذ به سامانه‌های دفاع هوایی پیشرفته روسیه و چین طراحی شده بودند. پیمانکاران پروژه بی-۲۱ ریدر پیمانکاران فرعی عمده درگیر در برنامه بی-۲۱ عبارتند از پرت اند ویتنی، یک شرکت تابعه از ریتون تکنالوژی، بی‌ای ئی سیستمز، هوافضای GKN، صنایع جانیکی، اوربیتال ATK، راکول کولینز (بخشی از هوافضای کولینز) و سیستم‌های هوانوردی اسپیریت مشخصات فنی کلی بی-۲۱ ریدر کشور سازنده: ایالات متحده آمریکا

اشتراک گذاری:
برچسب ها :
ارسال نظر
پربیننده‌ها پربحث‌ها