دولت کویت در حالی به دنبال ایجاد فرصتهای سرمایهگذاری جدید در بنادر این کشور است که با توجه به پروژه بندر بزرگ فاو عراق در قالب طرح «جاده توسعه» با چالشهای زیادی مواجه خواهد بود.
فرصتهای سرمایهگذاری جدید در بنادر کویت، یکی از عوامل اساسی رشد اقتصادی این کشور به شمار میآید و دادههای رسمی حکایت از آن دارد که شرکت بنادر کویت به دنبال افزایش این فرصتها تا ۷۰ درصد تا سال ۲۰۲۴ و رساندن آن به میزان ۹۰ درصد در قالب یک برنامه گستردهتر تا سال ۲۰۳۰ است.
این منبع تصریح کرد، وزارت دارایی کویت پس از کسب سود شرکت بنادر این کشور به ارزش 59.8 میلیون دینار معادل ۱۹۴ میلیون دلار برای سال مالی ۲۰۲۳-۲۰۲۴ با میانگین تقریباً صد درصد نسبت به سال مالی گذشته، در تاریخ ششم ژوئن، ۵۶ میلیون دینار برای توسعه بنادر این کشور با تمرکز بر بندر الشعبیه و توسعه بندر الشویخ اختصاص داد.
این منبع افزود: توسعه بنادر کویت با چالشها و مشکلات فراوانی روبروست که از جمله آنها احداث بندر بزرگ فاو عراق به عنوان راه ارتباط تجاری بین قارههای آسیا و اروپا است در حالی که کویت موفق نشد بخشی از این طرح استراتژیک باشد و از همین رو به دنبال راه حلهای مبتکرانه و خلاقانه برای تقویت ارزش افزوده و رقابتپذیری در این زمینه است.
کارشناسان بر این باورند که مهمترین چالش پیش روی توسعه بنادر کویت ایجاد بندر بزرگ فاو در قالب طرح بینالمللی جاده توسعه با مشارکت ترکیه، کشورهای اروپایی، ترکیه، امارات و قطر و مشارکت استراتژیک آنهاست که میتواند شریان اصلی اتصال آسیا و اروپا باشد و مسافت و زمان حمل و نقل کالا را بسیار کوتاه کند.
با این حال جیمز رابرتسون، اقتصاددان مؤسسه «استاندارداند پورز» تاکید کرد افزایش سود بنادر کویت فرصتهای سرمایه گذاری جدیدی را در بخشهای مختلف از جمله خدمات لجستیکی ایجاد خواهد کرد و کویت میتواند شاهد رشد قابل توجهی در خدمات حمل و نقل لجستیکی، به ویژه با افزایش تقاضا برای کالا و خدمات ذخیرهسازی و حمل و نقل باشد و به بهبود بهرهوری بنادر و هموار کردن راه برای فرصتهای سرمایه گذاری جدید بویژه در عرصه فناوری مانند سیستمهای مدیریت بنادر و توسعه منابع انرژیهای تجدید پذیر کمک کند.
منبع: العربی الجدید