۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۲۷
بازدید:۱۷۵۸
فرماندار شهرستان شازند تصمیمات جلسه ستاد مدیریت بحران پس از ریزش مجدد معدن این شهرستان را تشریح کرد و گفت: شرایط محل وقوع حادثه به دلیل شدت ریزش معدن و ریزش سنگ‌های سنگین با وزن بین 400 تا 500 تن بسیار پیچیده و مبهم است.
کد خبر : ۹۲۹۶۸

 لطف‌اله پرندین با اشاره به اینکه شرایط کوه بسیار بحرانی است، افزود: از سویی دیگر قرار گرفتن کوه بر روی گسل، موجب ناپایداری‌ منطقه وقوع حادثه شده و هر لحظه احتمال وقوع حادثه دیگری نظیر ریزش مجددی که امروز اتفاق افتاد، وجود دارد. در ریزش مجدد امروز، حدود 50 هزار تن سنگ فروریخت.

 

 

 


وی ادامه داد: اگر ریزش مجددی که امروز اتفاق افتاد در مسیر عملیات بود، قطعاً حدود 30 الی 40 نفر دیگر جان خود را از دست می‌دادند. ناپایداری کوه موجب شده که فعالیت ماشین‌آلات سنگین و تجهیزات فنی برای انجام عملیات جستجو حادثه دیگری را رقم بزند و خطر جانی برای امدادگران و تیم فنی و مهندسی ایجاد شود.

فرماندار شهرستان شازند اظهار داشت: خدا کمک کرد که امروز سمت راست کوه ریزش داشت چرا که در صورت ریزش سمت چپ حادثه تلخ دیگری به وقوع می‌پیوست و حدود 40 نفر از امدادگران و تیم عملیات فنی و مهندسی زیر آوار می‌ماندند.

پرندین تصریح کرد: این احتمال وجود داشت که برای نجات 2 نفر محبوس شده، تعداد تلفات جانی افزایش یابد. بنابراین سنگ‌برداری و آواربرداری باید با ایمنی و رعایت جوانب احتیاط در موقعیت بسیار ناامن انجام شود تا ضمن انجام عملیات و جستجوی مفقودین، حادثه تلخ دیگری اتفاق نیفتد.

وی بیان داشت: تیم‌های نظام‌مهندسی، کارشناسان زمین‌شناسی، کانی‌شناسی، معدن‌شناسی و ... در حال فعالیت هستند. همچنین بررسی‌ها توسط پهباد برای اتخاذ راهکارهایی به جهت ادامه عملیات بدون ایجاد خطر و تلفات دیگر در حال انجام است. امید است با بررسی‌های کارشناسی و اتخاذ تدابیر لازم اقدامات پیگیری شود.

فرماندار شهرستان شازند تأکید کرد: عملیات جستجو در زمین مسطح و هموار انجام نمی‌شود، بلکه در موقعیتی که سنگ‌های با وزن بسیار بالا ریزش کرده انجام می‌شود. به دلیل شیب 100 درصد منفی کوه، کار عملیات دشوار و طاقت فرساست.

پرندین ابراز داشت: متأسفانه در شبکه های مجازی گفته می‌شود که کار جستجو متوقف شده است. در حالی که به هیچ وجه متوقف نشده و ادامه عملیات در نهایت مراقبت و ایمنی لازم در شرایط بحرانی انجام می‌شود. نباید طوری عمل کرد که آمار تلفات افزایش یابد.

وی به تصمیمات اتخاذ شده در ستاد مدیریت بحران اشاره داشته و در این خصوص اضافه کرد: به دلیل وجود خطرات جانی برای تیم‌های جستجوگر عملیاتی، در جلسه ستاد مدیریت بحران مقرر شد که به هیچ‌وجه عملیات جستجو متوقف نشود.

فرماندار شهرستان شازند با تأکید بر اینکه عملیات جستجوی 2 مفقود دیگر حادثه ریزش روز گذشته معدن در این شهرستان همچنان ادامه دارد، گفت: تاریکی هوا مانع از توقف ادامه عملیات نشد. چرا که نجات 2 نفر محبوس در زیر آوارها و پیدا کردن جسد هر 2 برای ستاد مدیریت بحران اهمیت فراوانی دارد.

پرندین افزود: عملیات جستجو با حضور خانواده 2 مفقود همچنان در حال انجام است و خانواده آنها از نزدیک شاهد ریزش کوه بودند. حتی اعلام کردند ما که عزیزان خود را از دست داده‌ایم و دوست نداریم افراد دیگری جان خود را از دست بدهند.

وی ادامه داد: خانواده‌های مفقودین حادثه ریزش معدن در شهرستان شازند تأکید داشتند که ادامه عملیات برای پیشگیری از تلفات جانی بیشتر متوقف شود. اما تیم‌های عملیات همچنان اقداملات لازم را پیگیری می‌کنند تا 2 نفر مفقود باقی‌مانده از این حادثه پیدا شوند.

فرماندار شهرستان شازند در خصوص اطلاع دقیق از موقعیت 2 نفر مفقودی این حادثه، اظهار داشت: با استفاده از سگ‌های زنده‌یاب و جسدیاب و همچنین دستگاه‌های فلزیاب عملیات جستجو ادامه داشت، اما در حین عملیات به دلیل فعالیت ماشین‌آلات و دستگاه‌های سنگ‌برداری، کوه مجدداً ریزش کرد. 

 

انتهای پیام/66665

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
پربیننده‌ها پربحث‌ها