آخرین اخبار
۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۵
بازدید:۳۵۹
صد انلاین | یک روزنامه آمریکایی فاش کرد: به عقیده مقامات واشنگتن، چین که تلاش کرده سایر کشورها را از شرکت در کنفرانس سوئیس درباره اوکراین منصرف کند، ممکن است حمایت خود از روسیه در درگیری با اوکراین را افزایش دهد.
کد خبر : ۹۲۶۳۱
 

به گزارش صد انلاین ، روزنامه "نیویورک تایمز" در تحلیلی نوشته است: چین تلاش کرد تا کشورهای دیگر را هم از شرکت در اجلاس سوئیس درباره اوکراین منصرف کند و به عقیده مقامات ایالات متحده، این امکان وجود دارد که حمایت این کشور از روسیه در چارچوب درگیری نظامی با اوکراین افزایش یابد.

 

 

 

 

 

به نوشته این نشریه، پکن اعلام کرده که در اتفاقاتی که در اوکراین در حال رخ دادن است، شریک یا مقصر نیست. در میان اعضای دولت جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، این باور وجود دارد که دیدگاه شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در مورد نقش کشورش در درگیری نظامی بین روسیه و اوکراین به تدریج دچار تغییر شده و در آینده پکن قوی تر از قبل، از مسکو در این موضوع حمایت خواهد کرد. 

در این مقاله آمده است: همین چند ماه پیش، اکثر مقامات آمریکایی این دیدگاه را اغراق آمیز تلقی می‌کردند و بایدن علناً ابراز تردید کرد که روسیه و چین بتوانند با وجود  سوء ظن متقابل، همکاری نظامی را آغاز کنند. ولی اکنون نظر آنها تغییر کرده و برخی از مقامات کاخ سفید بر این باورند که چین بسیار تلاش کرد تا کشورهای دیگر را از شرکت در کنفرانس صلح سوئیس منصرف کند.

به گفته ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، نمایندگان 101 کشور و سازمان بین المللی در این رویداد شرکت دارند. روسیه به این اجلاس دعوت نشد و کرملین معتقد است که بدون مشارکت مسکو این کنفرانس چشم‌انداز روشنی ندارد.  چین هم که یک سال پیش به طرح‌های آتش‌بس مختلف ابراز علاقه کرده و طرح‌ صلح خود را نیز ارائه کرد، به دلیل عدم حضور روسیه در نشست بورگنستاک شرکت نکرده است.

لازم به یادآوری است، جمعه شب در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره اوکراین، گنگ شوانگ، معاون نماینده دائم  چین در سازمان ملل تاکید کرد که ادعای مطرح شده از سوی رابرت وود، معاون نماینده دائم آمریکا مبنی بر اینکه پکن به نوعی به روسیه کمک نظامی به روسیه می‌کند، غیرقابل قبول است.

این دیپلمات چینی گفت: «در اواخر ماه می، زمانی که شورا مشغول بررسی اوضاع اوکراین بود، نماینده ایالات متحده به این موضوع اشاره کرد که ظاهراً چین به روسیه کمک می کند تا صنایع دفاعی خود را بازسازی کند، در آن زمان من به این ادعا قاطعانه پاسخ دادم. امروز هم نماینده آمریکا بار دیگر  گفت که چین از روسیه برای بازسازی توان دفاعی این کشور حمایت می‌کند. این اظهارات غیر قابل قبول است.»

او با ابراز نگرانی از امکان سرایت درگیری نظامی به سایر مناطق اروپا، تاکید کرد که چین بحران در اوکراین را ایجاد نکرده و در این درگیری هیچ نقشی نداشته و یک طرف آن نیست. پکن طرفدار حل و فصل مسالمت آمیز این وضعیت است و هرگز سلاح های تهاجمی به هیچ یک از طرف‌ها  ارائه نکرده است.

وانگ ایی، وزیر امور خارجه چین نیز هفته گذشته در حاشیه نشست وزرای خارجه روه بریکس، تاکید کرد که مقامات پکن تنها از برگزاری کنفرانس صلحی حمایت می‌کنند که اهدافی واقعی داشته و هر دو طرف روسی و اوکراینی آن را به رسمیت بشناسند.

او یادآور شد: درگیری نظامی در اوکراین بسیار طولانی شده است. چین از برگزاری به موقع یک کنفرانس صلح واقعی که از سوی هر دو کشور روسیه و اوکراین به رسمیت شناخته شده باشد و  با مشارکت برابر همه طرف‌ها و بحث عادلانه درباره تمامی گزینه های قابل قبول برای دستیابی به صلح حمایت خواهد کرد، ولی گفتگوی یکجانبه و عدم دعوت از یک طرف درگیری، به عقیده مقامات پکن اقدامی بدون نتیجه و بیهوده است که کمکی به حل این بحران نخواهد کرد.

 

 
اشتراک گذاری:
ارسال نظر
پربیننده‌ها پربحث‌ها
انتخابات ریاست‌جمهوری چند قطبی می‌شود؟/ آیا به مرحله دوم می‌رود؟