آخرین اخبار
۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۴
بازدید:۱۱۴۷
نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: طی دهه گذشته ذره ذره قدرت خرید خانواده کاهش پیدا کرده و حقوق کارمندان و کارگران به وسط ماه هم نمی رسد.
کد خبر : ۹۲۵۶۸

 امیر حسین قاضی زاده هاشمی کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در میزگرد اقتصادی گفت: طی دهه گذشته ذره ذره قدرت خرید خانواده کاهش پیدا کرده و حقوق کارگندان و کارگران به وسط ماه هم نمی رسد افزایش قیمت ها به دلیل تورم است ما در دهه ۹۰ رشد اقتصادی نداشتیم و بعضا منفی و صفر بوده است افزایش مهاجران غیرقانونی را داشته ایم.

 


وی ادامه داد: رشد پایین اقتصادی به دلیل کاهش میزان سرمایه گذاری اتفاق افتاده است درآمد دولت کاهش پیدا کرده بود هزینه ها به دلیل ناترازی صندوق های بازنشستگی کاهش پیدا کرده بود و بخش خصوصی انگیزه سرمایه‌گذاری را نداشته است بخش خارجی با توجه به مسائلی که ما داشته ایم در این حوزه فعالیت نکرده اند. سیاستگذاران در این ایام برای مواجهه با قدرت خرید اقدام به پرداخت یارانه، اختصاص ارز ترجیحی، ارائه سبد کالا قیمت گذاری دولتی و ثابت نگه داشتن قیمت انرژی کرده اند.

قاضی زاده هاشمی خاطرنشان کرد: تقریبا در ۱۵ سال پیش میزان یارانه دارو یک میلیارد دلار بوده است الان به ۴ میلیارد دلار رسیده است در حالی که جمعیت این قدر زیاد نشده است. افزایش قیمت نهاده های کشاورزی را داشته ایم علیرغم اینکه تلاش می کنیم کنترل کنیم اما افزایش قیمت نهاده های دامی را داشته ایم.

وی ادامه داد: در حوزه انرژی تجدید پذیر سرمایه گذاری به دلیل قیمت گذاری که ما انجام می دهیم صورت نگرفته است. اقداماتی که دولت ها برای مقابله با ناترازی انرژی انجام داده‌اند اعمال سقف بنزین یا تغییر ساعت ادارات است که تنها سقفی از کارکرد را داشته است. انگیزه بخش خصوصی و سرمایه گذاری خارجی در این بخش نیز کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: وقتی از دولت مردم صحبت می‌کنیم یعنی برنامه ما برای اصلاح امور، مردم هستند.

قاضی زاده هاشمی تاکید کرد: وقتی از دولت مردم صحبت می کنیم یعنی راهکار ما برای اصلاح مردم هستند و وقتی از دولت خانواده صحبت می کنیم یعنی خانواده نکته مورد توجه ما است. ما از منظر ارتقای معیشت خانوار صحبت می کنیم سه هدف را ما در نظر گرفته‌ایم که این سه هدف از برنامه هفتم است. مهار پایدار تورم که باید تک رقمی شود ایجاد اشتغال که با تلاش زیاد باید خودمان را به ۸ درصد برسانیم و رفع فقر مطلق.

وی با بیان اینکه ما ۴ برنامه اصلی در این زمینه داریم، گفت: اصلاح سیاست های ارزی تجاری از مهم‌ترین برنامه های ما است. سیاست های ارزی در حمایت از معیشت است و سیاست تجاری برای حمایت از تولید است. در حالی که باید برعکس باشد  سیاست های ارزی باید حمایت‌کننده تولید باشد و سیاست های تجاری هدف معیشت و کاهش قیمت ها را داشته باشد لازمه آن ایجاد بازار ارز است و بزرگترین کارکرد بازار کشف قیمت است و باید بازاری داشته باشیم که قیمت در آن کشف شود و ذره ذره ارز ترجیحی را حذف کنیم. کتاب تعرفه ما ۲۷۲ صفحه است و باید تعداد تعرفه ها را کاهش دهیم و تعرفه های مربوط به نهاده ها و قطعات و کالاهای نهایی را زمان دار کرده و کاهش دهیم و به سمت این برویم که قطعه ساز نهایی شویم نه اینکه مونتاژکار باشیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: باید قانون هدفمندی یارانه ها را به طور کامل اجرا کنیم و باید اعطای صرفه جویی انرژی را برای خانواده ها جبران کنیم. اقدام بعدی ما رفع ناترازی بانکی است و باید از مداخلات اشخاص غیرمسئول در بانک ها جلوگیری کنیم. باید بانک‌ها طبقه بندی شوند، بانک تخصصی ما داریم بانک توسعه ای نداریم و باید برای توسعه کشور ایجاد کنیم. دیون دولت را در یک بازه به عنوان یک امر اساسی باید به بانک ها پرداخت کنیم و در منابع بودجه انضباط بخشی داشته باشیم و پایه مالیاتی را با اعمال مالیات پی ای تی رشد دهیم و اصلاح نظام مالیاتی داشته باشیم و بدهی و تعهدات دولت را باید قاعده‌مند کنیم یعنی بدهی را نمی پذیریم الا در قالب اوراق.

وی تصریح کرد: تحقق بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد است که ما در بنیاد شهید این کار را انجام داده ایم. اگر مدیری نتواند مبتنی بر عملکرد عمل کند این کار بر ارزش یابی او اثر خواهد گذاشت این شرح مختصری است از اقداماتی که در دولت مردم و خانواده پیش‌بینی کرده ایم. راهکار ما سپردن امور اقتصادی به مردم است و هدف ارتقای معیشت خانواده است می گویند ۳۰ درصد خانواده های ما یک فرد شاغل ندارد و ما باید حداقل یک نفر را در این خانواده ها شاغل کنیم.

در ادامه حیدری مشاور  اقتصادی قاصی زاده گفت: تورم بیش از ۵۰ سال است که کشور را تحت تاثیر قرار داده است و همه می‌دانیم باید برایش چاره جویی کنیم. تورم بخشی از مخارج  دولت است.

وی ادامه داد: در بخش کسری بودجه باید به دنبال افزایش درآمد باشیم. موضوع دوم سیاست پولی است که سال‌هاست ما آن را سرکوب کردیم و باید بین منافع تسهیلات‌گیرندگان ما تعادل ایجاد شود‌. نظارت روی بانک‌ها کارشناسی نیست. در همه جای دنیا اگر اشخاصی بر کار بانک‌ها دخالت کنند قطعا با مجازات رو به رو می‌شوند. از علل دیگر تورم مسائل سیاسی است.

زنگنه دیگر مشاور قاصی زاده هاشمی تاکید کرد: تورم یک موضوع ناگشوده نیست، حل شده است. کرونا باعث افزایش تورم کشورها شد اما چرا بقیه دنیا این را حل کرد و ما نتوانستیم؟ هرجایی که ضرورت دارد ما مسئله ای را حل کنیم منابع نظام بانکی مطرح است. سیستم تصمیم گیری را در بانک‌ها دچار خدشه کردیم. مشکل از جایی شروع می‌شود که سعی می‌کنیم با مداخلات بی‌جا این سیستم را دچار ایراد کنیم.

در ادامه آل اسحاق خطاب به قاصی‌زاده هاشمی گفت: عنوانی که برای دولت تان انتخاب کردید، دولت خانواده و دولت مردم است. متوجه هستید که در حکمرانی فقط مردم نیستند مسائل دیگری همچون انقلاب و سایر حوزه‌ها هم وجود دارد. مسائلی را گفتید و در مقابل راهکارهایی را هم گفتید. سوال من این است ۵ چالش اولویت‌دار مردم و خانواده چیست، راهکارهایی که برای حل این ۵ مورد دارید، چیست؟ منابع این‌‌ها از کجاست؟ چرا این طرحها یکسری الزامات دارد و علت عدم موفقیت‌ها چیست؟

قاضی زاده هاشمی گفت: ما دو سطح بحث داریم، یکی سطح کلان است و باید بگویم چه موضوعاتی اولویت دار است، هر دولتی هم در ۸ سال خودش باید چندتا مسئله را در اقتصاد کلان حل کند. اگر ما در تورم تک رقمی شده بودیم الان مسئله نبود. باید دید مسئله اشتغال چیست و این مسئله خانواده است. آیا پسر و دختر خانواده می‌تواند ازدواج کند؟ این ها مولفه هایی است که در سطح خانوار مطرح است. شکاف بین هزینه و درآمد باید کاسته شود. 

وی ادامه داد: بازارها را باید جوری شفاف کنیم که فعالان از رانت برخوردار نشوند. در بحث ناترازی‌ها مسئله انرژی است که امروز پاشنه آشیل دولت شده است.  خانواده و مردم راهکار هستند و هم موضوعات داخلی و خارجی به آن گره خورده است. باید بازار ۸۰ میلیونی را ۷۰۰ میلیون نفری کنیم. بازارهای بین المللی را فعال کنیم.  مجموعه راهکارها شاه کلید هستند.

 

انتهای پیام/

اشتراک گذاری:
برچسب ها :
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها