۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۰
بازدید:۳۵۱
صد انلاین | غرق‌شدگی سومین علت مرگ‌های ناشی از حوادث است. به‌طور میانگین این حادثه در روزهای آخر هفته و در ماه‌های گرم سال شایع‌تر است و بیشتر قربانیان آن را کودکان و نوجوانان شامل می‌شوند. براساس آمارهای سازمان پزشکی قانونی کشور، غرق‌شدگی در مردان بیشتر از زنان است همچنین بیماری‌های زمینه‌ای مانند صرع، بیماری‌های قلبی و ضعف عضلانی می‌تواند فرد را مستعد غرق‌شدگی کند.
کد خبر : ۹۲۳۰۱
 

به گزارش صد آنلاین ، غرق‌شدگی سومین علت مرگ‌های ناشی از حوادث است. به‌طور میانگین این حادثه در روزهای آخر هفته و در ماه‌های گرم سال شایع‌تر است و بیشتر قربانیان آن را کودکان و نوجوانان شامل می‌شوند. براساس آمارهای سازمان پزشکی قانونی کشور، غرق‌شدگی در مردان بیشتر از زنان است همچنین بیماری‌های زمینه‌ای مانند صرع، بیماری‌های قلبی و ضعف عضلانی می‌تواند فرد را مستعد غرق‌شدگی کند.

 

 

 

 

 

غرق‌شدگی به معنی ورود آب به داخل ریه‌ها و مجاری تنفسی و سپس خفگی و فرورفتن در آب است. افراد غرق‌شده دچار کاهش اکسیژن‌رسانی به بدن یا هیپوکسی شده و در نتیجه آسیب به سلول‌های عصبی در دقایق اولیه بعد از غرق‌شدگی اتفاق می‌افتد.

مسئولان امدادی کشور می‌گویند در فصول مختلف سال شاهد غرق‌شدگی هستیم؛ گاه غرق‌شدگی در دریای جنوب و شمال، گاه در رودخانه‌ها و گاهی نیز در استخرهای کشاورزی، خانگی و سدها اتفاق می‌افتد البته براساس آمار سازمان اورژانس کشور در سال‌های اخیر بیشتر غرق‌شدگی‌ها در رودخانه‌ها اتفاق افتاده است؛ اما چرا رودخانه بیشتر جان می‌گیرند؟ پاسخ آن به نظر می‌رسد تغییرات اقلیم باشد.

خانواده‌ای علاقه‌مند به طبیعت، کنار رودخانه (البته شاید کلمه درست بستر رودخانه باشد) کمپ کرده‌اند؛ رودخانه‌ای که به دلیل خشکی چند سالی است تقریبا خشک شده و آب چندانی در آن جاری نیست و این افراد نیز با این تصور که این میزان آب رودخانه خطری برای آنها ندارد، چادرهایشان را برپا کرده‌اند اما تنها یک بارش سیل‌آسای چند دقیقه‌ای کافی است که آب زیادی را از بالای رودخانه به پایین بیاورد و تمام بستر و حریم رودخانه را از آب مملو کند. اتفاقی که یکباره و دور از انتظار رخ می‌دهد و بسیاری از غرق‌شدگی‌ها در رودخانه‌های کشور به همین سبب رقم می‌خورد. بابک یکتاپرست سخنگوی سازمان اورژانس کشور با اشاره به آغاز فصل تابستان و شروع سفرهای تابستانی خانواده‌ها گفت: همواره در این فصل‌ شاهد افزایش میزان غرق‌شدگی‌ها هستیم که بیشترین میزان غرق‌شدگی‌ها در رودخانه‌ها، استخرهای کشاورزی و سدها اتفاق می‌افتد.

وی با اشاره به آمار غرق‌شدگی از ابتدای سال تا پایان هفته نخست خرداد، اظهار داشت: در این مدت، ۲۶۳ نفر غرق شدند که ۷۶ درصد از آنها آقایان و ۲۴ درصد خانم‌ها بودند و از این تعداد ۱۰۴ نفر از این افراد مصدوم و ۱۵۹ نفر فوت کردند.

یکتاپرست افزود: در میان آمار غرق‌شدگان، از یک سال تا ۸۰ سال دیده می‌شود، همچنین میانگین سنی آنها ۲۳ سال بوده است. بیشترین میزان غرق‌شدگی به ترتیب در استان‌های بوشهر، سیستان و بلوچستان، فارس و اصفهان رخ داده و بیشتر آنها در رودخانه‌های این استان‌ها بوده است.

وی در ادامه از علاقه‌مندان به حضور در طبیعت خواست از اتراق در بستر و حریم رودخانه‌ها پرهیز کنند و در نقاطی از رودخانه که سنگ‌ صیقل‌خورده دیده می‌شود استقرار نیابند زیرا به معنای آن است که پیش از این در این موقعیت آب جاری بوده و ممکن است با بارش شدید باران در زمانی کوتاه سیلاب جاری شود.

یکتاپرست دلیل افزایش آمار مصدومان و فوتی‌های ناشی از غرق‌شدگی را بی‌توجهی مردم و اتراق در بستر رودخانه‌ها عنوان کرد و افزود: معمولا در این فصل‌ها بیشتر غرق‌شدگی‌ها در رودخانه‌ها اتفاق می‌افتد؛ مردم تصور می‌کنند حجم آب رودخانه کم است و خطری وجود ندارد. غافل از اینکه بارش‌های موسمی می‌تواند در کمترین زمان تمام بستر رودخانه را پر کند. پیش از این نیز سازمان پزشکی قانونی توصیه‌هایی برای پیشگیری از غرق‌شدگی اعلام کرده است که توجه به این نکات کلیدی می‌تواند از وقوع یک اتفاق ناگوار و تلخ جلوگیری کند.

- بسیاری از رودخانه‌ها با وجود ظاهری آرام بسیار خطرناک و عمیق هستند به نحوی که فرد بعد از چند قدم جلورفتن در رودخانه متوجه عمق زیاد آن و گرفتار گردآب می‌شود، بنابراین توصیه می‌کنیم بدون اطلاع از وضعیت رودخانه هرگز برای شنا در آن اقدام نکنید.

- آشنایی با فنون اولیه شنا و آشنایی با محدودیت‌ها و رعایت آنها از ابتدایی‌ترین الزامات قبل از شناست.

- خانواده‌ها باید به نکات ایمنی و تابلو‌‌های هشداردهنده مناطق ممنوعه شنا توجه جدی داشته باشند، چراکه خطر غرق‌شدن در این مناطق به مراتب بیشتر از نقاط سالم‌سازی دریاست. اطلاع از وضعیت عمق آب قبل از تصمیم به شیرجه‌زدن و حتی قبل از ورود به آب ضروری است، چراکه شیرجه در آب‌های کم‌عمق خطر ضربه به سر و نیز شکستگی گردن را به دنبال دارد همچنین ورود به آب‌‌های عمیق برای مبتدیان، خطر غرق‌شدگی را افزایش می‌دهد.

- بررسی دمای آب نیز ضروری است، به عنوان مثال اگر مدت زیادی در آفتاب مانده‌اید از واردشدن ناگهانی به آب سرد خودداری کنید، علت این توصیه پیشگیری از شوک دمایی است.

- به هیچ وجه تنها و در محیط‌هایی که نجات‌غریق وجود ندارد، شنا نکنید.

- از شوخی‌‌های خطرناک در آب و موقع شنا بپرهیزید.

- پس از مصرف داروهایی که موجب خواب‌آلودگی یا شل‌شدن عضلات می‌شوند، شنا نکنید.

- به هیچ وجه تشت‌‌های آب و لگن‌ها یا حوضچه‌‌های کوچک آب را در جایی که کودک خردسال وجود دارد، بدون توجه رها نکنید.

- در حمام و حین استفاده از وان مراقب کودکان و سالمندان باشید.

- توانایی خود را در شناکردن بیش از حد در نظر نگیرید، یک‌سوم قربانی‌‌های غرق‌شدگی، با فن شنا به طور کامل آشنا بوده‌اند.

- در صورت مواجهه با یک غریق، اگر با فن نجات‌ غریق آشنا نیستید، سعی کنید فقط با استفاده از چوب یا طناب یا جلیقه نجات یا تشکیل زنجیره انسانی به وی کمک کنید.

- برای نجات یک غریق، اول امنیت خود را در نظر بگیرید، از پشت به غریق نزدیک شوید و از او بخواهید تقلا نکند.

- پس از رساندن غریق به ساحل، به سرعت با اورژانس تماس بگیرید.

 

 
 
 
 
 
اشتراک گذاری:
ارسال نظر
پربیننده‌ها پربحث‌ها