آخرین اخبار
۲۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۶
فوری/ شرایط و مدارک لازم برای دریافت بیمه بیکاری اعلام شد + جدول محاسبه
بازدید:۵۳۹۸
صد آنلاین | بیمه‌شدگانی که تحت پوش تامین اجتماعی هستند و در ارگان‌های دولتی یا خصوصی کار می‌کنند، در زمان از کار افتادگی موقت، می‌توانند تا زمان رسیدن به نقاهت کامل، از مزایای بیمه بیکاری بهره‌مند شوند. برای پرداخت این بیمه گروهی از نمایندگان سازمان تامین اجتماعی و اداره کار و رفاه اجتماعی، فرایند آسیب‌دیدگی متقاضی را بررسی می‌کنند و در صورت اثبات غیر ارادی بودن آسیب، متناسب با قانون، بیمه بیکاری ۱۴۰۳ را برای او در نظر می‌گیرند.
کد خبر : ۹۲۲۴۳

تنها بیمه‌شدگانی می‌توانند  بیمه بیکاری  ۱۴۰۳ را دریافت کنند که در سازمان‌های دولتی یا خصوصی فعال باشند. این به آن معنا است که نیروهای کار مشاغل آزاد امکان بهره‌مندی از بیمه بیکاری را ندارند.

 

 

بااین‌حال شاغلان سازمان‌های دولتی و خصوصی نیز باید بر اساس برخی از معیارها سنجیده شده تا صلاحیت آن‌ها برای دریافت بیمه بیکاری ۱۴۰۳ احراز شود.

 


 

 

بر همین اساس شرایط پرداخت بیمه بیکاری‌ سال ‌ ۱۴۰۳ عبارت‌اند از:

 

 

مشمولیت فرد در قانون کار و تامین اجتماعی
عدم تبعیت کشورهای خارجی
عدم از کار افتادگی کامل و بازنشسته بودن
برخورداری از حداقل ۶ ماه سابقه پرداخت حق بیمه
عدم فعالیت در مشاغل آزاد
عدم مشمولیت در بیمه‌شدگان اختیاری
اخراج شدن از محل کار
داشتن یک سال قرارداد با بیمه
برخورداری از کارت پایان خدمت (برای آقایان) و گواهی اشتغال به تحصیل

 


چه کسانی مشمول دریافت بیمه‌ بیکاری‌‌ ۱۴۰۳ هستند؟

 

 

تمام شاغلان سازمان‌های دولتی و خصوصی که حداقل ۶ ماه حق بیمه پرداخت کرده باشند، می‌توانند از مزایای بیمه بیکاری ۱۴۰۳ بهره‌مند شوند. بااین‌حال دسته‌بندی‌های دقیق‌تری برای مشمولان دریافت این کمک‌هزینه معرفی شده‌اند.

 

 

این مشمولان عبارت‌اند از: 

 


کارگران فصلی که در فصل کار از کار بیکار شده‌اند
افرادی که با قرارداد کار موقت استخدام و پیش از پایان قرارداد اخراج شده‌اند
افرادی که شغل‌های دائمی دارند؛ اما بنا بر تشخیص واحدهای کار تامین اجتماعی از کار بیکار شده‌اند

 


مبلغ بیمه بیکاری‌ تامین اجتماعی ۱۴۰۳

بر اساس قانون تامین اجتمای، مبلغ بیمه بیکاری ۱۴۰۳ به میزان حداقل ۵۵ درصد از حقوق روزانه شخص تعیین شده است. البته این میزان برای بیمه‌شدگان متاهل و افراد تحت تکفل آن‌ها، ۱۰ درصد به ازای هر نفر به حداقل دستمزد افزوده می‌شود. از سوی دیگر متقاضیان دریافت بیمه‌ بیکاری‌ ۱۴۰۳ حتما باید حداکثر ۳۰ روز بعد از اخراج به اداره کار و امور اجتماعی مراجعه کنند تا بتوانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند. 

 


فرایند محاسبه بیمه بیکاری ۱۴۰۳ به این صورت است که مبلغ ۵۵ درصد از میانگین سه ماه آخری کاری فرد به او پرداخت می‌شود. این مبلغ نباید از ۸۰ درصد میانگین ۹۰ روز آخر کاری او بیشتر باشد.

 


جدول نحوه دریافت بیمه بیکاری در سال ۱۴۰۳

سازمان تامین اجتماعی برای جلوگیری از بیکاری کامل افراد، زمان‌بندی مشخصی را برای پرداخت بیمه بیکاری به مشمولان تعیین کرده است. در واقع بعد از پایان فرصت تعیین‌شده، پرداخت بیمه بیکاری آن‌ها قطع می‌شود. به عبارت بهتر مدت‌زمان دریافت بیمه بیکاری ۱۴۰۳ برای متاهلین ۵۰ ماه و برای مجردین حداکثر ۳۶ ماه است. جدول زیر اطلاعات دقیق‌تری را در این زمینه به شما نشان می‌دهد.

 

 


مدت‌زمان دریافت بیمه بیکاری ۱۴۰۳


سابقه پرداخت حق بیمه     بیمه‌شدگان مجرد     بیمه‌شدگان متاهل
۶ ماه تا ۲۴ ماه     ۶ ماه     ۱۲ ماه
۲۵ ماه تا ۱۲۰ ماه     ۱۲ ماه     ۱۸ ماه
۱۲۱ ماه تا ۱۸۰ ماه     ۱۸ ماه     ۲۶ ماه
۱۸۱ ماه تا ۲۴۰ ماه     ۲۶ ماه     ۳۶ ماه
۲۴۱ ماه به بالا     ۳۶ ماه     ۵۰ ماه

 


مدارک لازم برای دریافت بیمه بیکاری‌ ۱۴۰۳

 


برای ارائه درخواست به‌منظور استفاده از مزایای بیمه بیکاری ۱۴۰۳، مشمولان بیمه تامین اجتماعی باید برخی مدارک را به اداره کار این سازمان ارائه کنند. توجه داشته باشید که نقص در هر یک از مدارک احتمال تعلق نگرفتن بیمه را افزایش می‌دهد.

 

بر همین اساس مدارک لازم رای دریافت بیمه بیکاری ۱۴۰۳ عبارت‌اند از:

۴ قطعه عکس ۴×۳ جدید
اصل و کپی سال آخر قراردادکاری و رای صادر شده
اصل و کپی مدارک تحصیلی یا مدارک معتبر فنی
اصل و کپی از تمام صفحات شناسنامه
کپی صفحه اول دفترچه بیمه
اصل و کپی کارت ملی
اصل و گواهی کار از شرکت
اصل و کپی کارت پایان خدمت
معرفی‌نامه از کارفرما 



چگونه می‌توان از بیمه ‌بیکاری‌‌ ۱۴۰۳ استفاده کرد؟

 

 

اولین قدم برای دریافت بیمه بیکاری ۱۴۰۳ اقدام به موقع است. نباید از زمان درخواست شما بیش از یک ماه گذشته باشد. سپس باید درخواست خود را در سامانه مربوطه ثبت کرده و مدارک خواسته شده را در آن بارگزاری کنید. اگر صلاحیت شما احراز شود، از ماه بعد بیمه بیکاری برای شما فعال می‌شود.

 

 

مبلغ بیمه بیکاری در هر سال تغییر می‌کند

فرمول محاسبه بیمه بیکاری یکسان است؛ اما با توجه به افزایش حقوق پایه کارمندان و کارگران در هر سال، میزان آن نیز افزایش می‌یابد. بااین‌حال توجه داشته باشید که هیچ محدودیتی برای استفاده از این قانون وجود ندارد و شما می‌توانید با اثبات از کار افتادگی موقت خود، از این بیمه استفاده کنید.

 

مطابق ماده هفت قانون بیمه بیکاری نیز مدت پرداخت مقرری بیمه بیکاری با توجه به میزان سابقه پرداخت حق بیمه و وضعیت تجرد، تاهل یا تکفل بیمه شده تعیین می‌شود. بر این اساس جمع مدت پرداخت مقرری برای مجردین حداقل ۶ ماه و حداکثر ۳۶ ماه و برای متاهلین یا متکفلین حداقل ۱۲ ماه و حداکثر ۵۰ ماه است.

 

 

مقرری بیمه بیکاری افراد واجد شرایط از روز اول بیکاری قابل پرداخت است و مدت دریافت مقرری بیمه بیکاری جز سوابق پرداخت حق‌بیمه محسوب می‌شود.

 


در صورتی که فرد دریافت‌کننده مقرری بیمه بیکاری مجددا اشتغال به کار یابد، بدون عذر موجه از شرکت در دوره‌های کارآموزی یا سوادآموزی خودداری کند، از قبول شغل تخصصی خود یا شغل مشابه پیشنهادی خودداری کند، مشمول استفاده از مستمری بازنشستگی یا از کارافتادگی کلی شود، با دریافت مزد ایام بلاتکلیفی به کار اولیه برگردد، فوت کند یا از حداکثر مدت استحقاق دریافت مقرری بیمه بیکاری استفاده کند، مقرری بیمه بیکاری او قطع خواهد شد.

 

 

همچنین درصورتیکه پس از پرداخت مقرری بیمه بیکاری مشخص شود که بیکاری بیمه شده، ناشی از میل و اراده او بوده، موظف به استرداد وجوه دریافتی به سازمان تامین اجتماعی خواهد بود و در مواردی که بیمه شده با دریافت مزد ایام بلاتکلیفی به کار قبلی خود بازمی‌گردند نیز مکلف به بازپرداخت مقرری بیمه بیکاری دریافتی به سازمان تامین اجتماعی هستند.

 

 

در ادامه سازمان ارتباطات و نظارت مردمی سازمان تامین اجتماعی به برخی از سوالات احتمالی مطرح شده از سوی مردم پاسخ داده است:
معلمان مدارس غیرانتفاعی در چه صورتی مشمول بیمه بیکاری هستند؟

 

 

افراد شاغل در کار‌های مدت معین که کارگاه محل اشتغال آنان صرفاً در دوره خاص دایر است مانند مدارس غیرانتفاعی، مهد کودک‌های آموزش و پرورش و…، چنانچه در اثنای دوره فعالیت کارگاه بیکار شوند، با حفظ سایر شرایط قانونی محق به دریافت مقرری بیمه بیکاری خواهند بود.
پس از پایان مدت مرخصی زایمان به بیمه‌شده بیمه بیکاری تعلق می‌گیرد؟

درصورتی که بیکاری خارج از میل و اراده بیمه شده باشد، با احراز سایر شرایط و ضوابط قانونی امکان بهره‌مندی از مقرری بیمه بیکاری وجود دارد.

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
نظرات بینندگان
محمد
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۴۷
درود وخسته نباشید حالا آمدیم ویکی بیکار نشد در طی این سی سال وشما سه در صد از ش کم کردید حق وحقوق این بیمه شده چی می شود باید این مسئله را باز کنید آیا سوخته می شود این بیمه بیکاری یا به بیمه اضافه می کنید
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها