آخرین اخبار
۱۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۸
بازدید:۲۴۱
صد آنلاین | روند حملات به نیروهای ارتش پاکستان طی روزهای اخیر در شمال غرب این کشور به ویژه در نزدیکی مرز با افغانستان افزایش یافته؛ امری که به تنش در روابط دو کشور دامن زده است.
کد خبر : ۸۹۳۸۷

 

به گزارش صد آنلاین ،  به نقل از العربی الجدید، این تشدید تنش‌ها موجب نگرانی قبایل در دو طرف مرزهای دو کشور به طول حدود 2600 کیلومتر شده است چرا که این قبایل همیشه تاون بحران‌های به وجود آمده بین کابل و اسلام‌آباد را پرداخته‌اند؛ دو کشوری که از لحاظ دینی، اجتماعی و تاریخی دارای اشتراکات فراوانی هستند.

 

 

 

 

قبایل پشتون که یکی از عوامل ارتباط و تعامل دو کشور هستند، متهم به پناه دادن به شبه نظامیان هستند به ویژه که این قبایل خاستگاه اصلی جنبش طالبان افغانستان بودند و جنبش طالبان پاکستان نیز در مناطق آنها ظهور کرد.

مردم این قبایل نیز بخش بزرگی از طالبان پاکستان را تشکیل می‌دادند که نیروهای پاکستانی در روزهای اخیر عملیات خود را علیه آن‌ها گسترش داده‌اند. این امر موجب بروز این نگرانی شده که مناطق آنها ممکن است دوباره به میدان جنگ تبدیل شوند لذا قبال در تلاشند تا از طریق گفت‌وگو ثبات را به مناطق مرزی بازگردانند.

تلاش‌های قبایل پاکستان

طی ماه‌های گذشته، قبایل پاکستانی تلاش کرده‌اند تا تنش‌ها را مهار کنند و هیأتی از قبایل به نام «جرگه» از طرف پاکستانی به کابل رفتند و با مقامات آنجا در مورد روابط دو کشور و مسایل باقی‌مانده گفتگو کردند به خصوص موضوع طالبان پاکستان و اتهام‌زنی اسلام آباد به کابل درمورد حمایت از آن.

با این حال، پس از ادامه درگیری‌های مرزی بین نیروهای دو کشور از 12 تا 17 می و کشته شدن 6 عضو قبایل پاکستان و آواره شدن صدها خانواده، این تلاش‌ها به نتایج مثبتی منتهی نشد، جز متقاعد کردن دو طرف برای آتش‌بس در مرزهای جنوب افغانستان در مجاورت شمال غرب پاکستان.

این وضعیت پس از حمله هوایی یک هواپیمای پاکستانی در ولایت پکتیا در جنوب افغانستان در شامگاه 12 می متشنج شد و اعضای طالبان را بر آن داشت تا به پادگان‌های ارتش پاکستان حمله کنند، تعدادی از آنها را تخریب کرده و حصار مرزی بین دو کشور را در بسیاری از نقاط برچینند.

در همین راستا، «طاهر خان»، روزنامه‌نگار پاکستانی و کارشناس امور قبایل در گفت‌وگو با العربی الجدید گفت: شکی نیست که قبایل پاکستانی قربانی تشدید تنش در مرزهای دو کشور هستند.از این رو آنها تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند تا به جای تبادل اتهامات و تشدید اوضاع، دو طرف را ترغیب به نشستن بر سر میز گفتگو و حل مسئله کنند.

وی تصریح کرد: قبایل دولت پاکستان را متهم می‌کنند که به وعده های قبلی خود برای کمک به آوارگان، توقف عملیات نظامی،  پرداخت غرامت به قبایل برای جبران خسارات ناشی از عملیات ارتش پاکستان بر خانه‌ها و بازارهای محلی عمل نکرده است، قبایل همچنین خواهان بازگشایی مرزها با افغانستان هستند زیرا تجارت برای قبایل منبع درآمد ضروری است، اما اقدامات پاکستان مانع از بهبود وضعیت تجارت شده است،  از زمانی که پاکستان در سال 2002 به جنگ علیه تروریسم به رهبری ایالات متحده پیوست، قبایل قربانی این جنگ شدند.

در همین ارتباط، «انعام الله ختک»، روزنامه نگار پاکستانی که از قبایل پشتون است، در مصاحبه با العربی الجدید گفت: هرکسی که این اقوام و منطقه‌ای را که در آن زندگی می‌کنند بشناسد، به خوبی می‌داند که جدایی این اقوام از افغانستان غیر طبیعی است، مساجد وجود دارد که نیمی از آن در پاکستان و نیمی دیگر در افغانستان است و همچنین روستاهایی وجود دارد که نیمی از آن در افغانستان و نیمی دیگر در پاکستان است.

وی با اشاره به اینکه آنها با یکدیگر فامیل هستند، گفت: مردم این قبایل ناهار و شام را یک جا در مرز می‌خوردند. حالا وقتی پاکستان می‌آید و به آنها می‌گوید که باید با ویزا و پاسپورت از مرز عبور کنند، موضوع غیرقابل قبول و غیر طبیعی می‌شود اما این یکی از پیامدهای درگیری بین دو کشور است. جامعه بین المللی باید در این خصوص مداخله کند و پاکستان نیز باید سیاست خود را تغییر دهد زیرا قبایل در همه ابعاد هزینه و تاوان این جنگ را می‌پردازند.

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها