آخرین اخبار
۰۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۳
تاج محل کجاست؟
بازدید:۳۹۰
صد آنلاین | تاج محل نه تنها یکی از بهترین جا‌های دیدنی هندوستان است که باید یک بار در عمرتان ببینید. این بنا یکی از مهمترین مکان‌های تاریخی در جهان به شمار می‌رود که به دلیل خصوصیات منحصربه‌فرد و بی‌نظیر خود، در فهرست عجایب هفتگانه جهان قرار دارد. تاج محل در ایالت اوتار پرادش شهر آگرا یا آگره واقع شده است. بنابراین، اگر بخواهید از این جاذبه هند بازدید کنید، باید خودتان را به شهر آگرا در ۲۰۰ کیلومتری دهلی نو (پایتخت این کشور)، برسانید.
کد خبر : ۸۸۵۰۶

به گزارش صد آنلاین ، تاج محل نه تنها یکی از بهترین جا‌های دیدنی هندوستان است که باید یک بار در عمرتان ببینید. این بنا یکی از مهمترین مکان‌های تاریخی در جهان به شمار می‌رود که به دلیل خصوصیات منحصربه‌فرد و بی‌نظیر خود، در فهرست عجایب هفتگانه جهان قرار دارد. تاج محل در ایالت اوتار پرادش شهر آگرا یا آگره واقع شده است. بنابراین، اگر بخواهید از این جاذبه هند بازدید کنید، باید خودتان را به شهر آگرا در ۲۰۰ کیلومتری دهلی نو (پایتخت این کشور)، برسانید.

 

تاج محل کجاست؟

 

 

 

 



تاج محل هندوستان، بزرگترین مقبره ساخته شده در جهان تا به امروز است. ساخت این مقبره در سال ۱۶۳۲ به دستور شاه جهان (امپراتور گورکانی) آغاز شد و تکمیل آن تا سال ۱۶۵۳ طول کشید. در سال ۱۶۵۸ پسر شاه جهان سلطنت او را سرنگون کرد و پدر خود را به زندان انداخت. جهان شاه واپسین روز‌های خود را در زندان قلعه آگرا که در همان نزدیکی قرار داشت سپری کرد و از آنجا به شاهکار شگفت‌انگیزی که نتیجه علاقه وافر وی به همسرش بود، نگاه می‌کرد. پس از آنکه جهان شاه در سال ۱۶۶۶ درگذشت، در تاج محل و کنار همسر محبوب خود به خاک سپرده شد.
متاسفانه این بنای شگفت‌انگیز و زیبا در طول تاریخ بار‌ها توسط افراد گوناگون مورد حمله قرار گرفته و بخش‌هایی از آن آسیب دیده است. به‌عنوان مثال، طی حمله حاکمان جات بهاراتپور در قرن هجدهم به شهر آگرا هند، تاج محل نیز مورد حمله قرار گرفت و بخش‌هایی از آن آسیب دید.

در جریان انقلاب ۱۸۵۷ نیز سربازان و مقامات انگلیسی، سنگ‌های قیمتی دیوار‌های آن را به غارت بردند. از اوایل قرن بیستم، بازسازی تاج محل به دستور لرد کرزن، نایب‌السلطنه وقت آغاز شد و پس از استقلال هند، این بنای تاریخی تحت حمایت دولت قرار گرفت.

داستان ساخت تاج محل | عشق شاه به یک دختر ایرانی
تاج محل صرفا یک ساختمان سنگی زیبا و شکوهمند نیست. وقتی وارد حیاط این بنا می‌شوید، به یکی از محبوب‌ترین داستانه‌های عاشقانه جهان پا می‌گذارید. تاج محل در واقع، نوعی ابراز علاقه از سوی شاه جهان به همسر محبوبش «ممتاز محل» بوده است و این شاه گورکانی با ساخت آن، محبت عمیق خود به همسرش را جاودانه کرد. در حقیقت، یکی از مهمترین مواردی که این بنا را از سایر جاذبه‌های تاریخی و گردشگری جهان متمایز می‌کند، داستان تاج محل هند است.

شاه جهان که پنجمین امپراتور سلسله گورکانی هندوستان بوده، در دومین ازدواج خود با دختری از نوادگان شاه اسماعیل صفوی وصلت کرد. این دختر که «ارجمند بانو» نام داشت، خیلی زود به همسر محبوب و مورد اطمینان شاه جهان تبدیل شد. از آنجایی ارجمند بانو از نظر درایت، کاردانی و شخصیت از سایر زنان شاه برتر بود، ممتاز محل لقب گرفت.

علاقه جهان شاه به همسر ایرانی خود به حدی بود که او را حتی در جنگ‌ها نیز همراه خود می‌برد و ثمره ۱۸ سال زندگی آنها، ۱۴ فرزند بود که درنهایت ۷ فرزند زنده ماندند. در یکی از لشکرکشی‌های شاه جهان به افغانستان که ممتاز محل همراهش نبود، به او خبر رسید که همسرش به دلیل زایمان درد و کسالت بسیاری دارد و در بستر مرگ افتاده است. شاه جهان بلافاصله بر بالین همسر محبوبش حاضر شد و ارجمند بانو پیش از مرگش دو وصیت به شوهر خود کرد، یکی اینکه بعد از مرگ شاه مجددا ازدواج نکند و مقبره‌ای نیز برای زنده‌نگه‌داشتن یاد و خاطره ممتاز محل بسازد.

جالب است بدانید که عشق شاه جهان به ممتاز محل به حدی بود که در فاصله ۲ ماه بعد از مرگ او، مو‌های شاه به کل سفید شد! یک سال پس از مرگ ارجمند بانو، دستور ساخت تاج محل صادر شد و همان‌طور که قبل‌تر هم به آن اشاره شد، شاه جهان نیز پس از مرگش در کنار همسر عزیز و محبوب خود به خاک سپرده شد.

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها